Graag wat hulp bij mijn plantenkeuze

peter9030 , June 18 2012
p
peter9030

Dag iedereen,

Ik ga deze week mijn aquarium inrichten en had graag wat hulp gekregen bij de keuze van de planten. Er zijn er namelijk zoveel dat het moeilijk kiezen is.
Het aquarium is er eentje van 121x41x56 en het zal een gezelschapsaquarium worden.
Hierbij een lijstje van planten aan dewelke ik had gedacht.

[ul]Eleodea Densa
Cabomba Aquatica groen
Hygrophila Polysperma
Hygrophila Difformus
Echinodorus Bleheri
Echinodorus Major
Lysimachia Nummularia Densa
Ludwigia Glandulosa
Eleocharis Nummularia
Alternantera Reineckii rood
Nymphaea Zenkeri rood/groen
Cryptocoryne Tropica
Javamos (Vescularia Dubyana)
Mosbal (3-tal)[/ul]

Verder komen er nog wat stukken kienhout en een paar stenen in.

Alvast bedankt voor alle tips en hulp.

Groeten,
Peter (Een beginnend aquariaan)

X
Xoffus

Welkom!
Heb je al eens gekeken in de planten database die Eska gemaakt heeft?
Hier staat al info netjes per plant. Zo kan je eventueel al een idee vormen van welke wel en niet.

p
peter9030

Ja dat heb ik zeer zeker gedaan. Maar dan blijft de keuze nog enorm groot.
Ik wil eigenlijk een beroep doen op jullie ervaringen met planten. Zo kunnen jullie waarschijnlijk veel beter inschatten welke planten wel of niet te gebruiken. Ook de moeilijkheidsgraad is waarschijnlijk belangrijk.

E
Eska

[quote="peter9030":1j1k4nsx]Dag iedereen,

Ik ga deze week mijn aquarium inrichten en had graag wat hulp gekregen bij de keuze van de planten. Er zijn er namelijk zoveel dat het moeilijk kiezen is.
Het aquarium is er eentje van 121x41x56 en het zal een gezelschapsaquarium worden.
Hierbij een lijstje van planten aan dewelke ik had gedacht.

[ul]Eleodea Densa
Cabomba Aquatica groen
Hygrophila Polysperma
Hygrophila Difformus
Echinodorus Bleheri
Echinodorus Major
Lysimachia Nummularia Densa
Ludwigia Glandulosa
Eleocharis Nummularia
Alternantera Reineckii rood
Nymphaea Zenkeri rood/groen
Cryptocoryne Tropica
Javamos (Vescularia Dubyana)
Mosbal (3-tal)[/ul]

Verder komen er nog wat stukken kienhout en een paar stenen in.

Alvast bedankt voor alle tips en hulp.

Groeten,
Peter (Een beginnend aquariaan)[/quote]

Hallo Peter,

Welkom op het forum!

Echinodorus major zou ik zeker niet doen, wordt veel te groot ( zoals major al aangeeft :wink: ), minimum 60 cm hoogte. Een Echinodorus ozelot is bv. heel mooi, en er zijn trouwens bijzonder veel kweekvormen van Echinodorussen die beter geschikt zijn voor een aquarium van die afmetingen.

Ludwigia glandulosa : is zowat de moeilijkste Ludwigia die er is, zelfs bij zeer gunstige omstandigheden is dit een moeilijke plant. Als je een rode(re) plant verkiest, ga je beter voor een Althernantera rosaefolia ( dus ook sterker dan de reinecki die je verkiest), maar zoals bij alle rode planten heeft die nood aan ijzer en CO2.

Eleocharis Nummularia : je bedoelt wss Eleocharis acicularis

De andere planten zijn dik in orde. Zoals Xoffus zegt, hier vind je meer info :http://www.aquariumgids.be/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=2614

p
peter9030

Hallo Stef,

Alvast bedankt voor je reactie. Daar kan ik wel wat met doen. Ik ga eens een beplantingsschema maken. Moet nog eens uitzoeken hoeveel planter erin moeten. Heb je ook daar enige hints?

Groeten,
Peter