Groentje met goudvissen

Saartje , June 22 2012
S
Saartje

Hoi iedereen,

Even voorstellen, ik ben Saartje en woon samen met men vriend Jan. Tot eergisteren had ik geen vissen, dat was buiten jan gerekend. Die vond goudvissen wel leuk staan op de kast. Nu heb ik geen benul van wat goudvissen juist nodig hebben om te overleven maar ik denk dat ze een beetje te klein behuisd zitten.

Het aquarium heeft volgende afmetingen: 40x20x25, hierin konden volgens de verkoper met gemak 2 goudvissen. :frown:

Iemand enig idee of dit groot genoeg is en wat er verder nodig is om deze vissen te laten overleven?

T
Tim_Martens

Een goudvis heeft toch wel veel meer ruimte nodig, zeker omdat dit grote vervuilers zijn. Ik zou toch minimaal voor een 80 cm bak gaan als je 2 goudvissen neemt.
Aquarium moet ook minstens 3 weken indraaien alvorens je vissen kan plaatsen, dit omwille van de bacterie cultuur die zich moet opbouwen.
In de eerste 3 weken kan/komt er een nitrietpiek die dodelijk is voor je vissen, eens dat deze piek voorbij is kan je stapsgewijs vissen overbrengen in de aquarium.

S
Saartje

Stel dat ik een grotere bak koop, waar moet ik dan op letten?

s
start2aqua

Saartje":p8zr7qwf:

Nieuw of 2ehands?

A
Anneke

hoi saartje,

Zoals Tim als zei, goudvissen hebben ruimte nodig, 50l per goudvis rekenen, omdat ze grote vervuilers zijn!
En een aqua moet 3 weken indraaien...

Wat voor goudvissen heb je gekocht? Niet elke goudvis is geschikt om in een aquaium te houden, sommige goudvissen zijn gelukkiger in een vijver. En bepaalde soorten goudvissen kan je beter niet samenhouden.

Hoe een goudvis verzorgen?
een goudvis lijkt een vis dat niet veel vraagt kwestie van verzorging, en wordt ook dikwijls zo geprofileerd.
Best is om wekelijks tussen de 10 en de 30% water te verversen, in jouw geval zou ik wekelijks 30% verversen, omdat ze overbevolkt zitten...
Kwestie van eten zijn goudvissen niet zo moeilijk, de mijn alleszinds toch niet! Ze eten zinkende korrels, diepvriesvoer, komkommer, erwten, look, ...

Als je een groter aqua koopt, let er dan vooral op dat deze groot genoeg is voor het aantal goudvissen dat je wil houden, rekening houdend dat de kleine gekochte visjes nog flink kunnen groeien!
(Ik heb zelf 3 sluiers en deze zitten in een 240l aqua, ruim genoeg als je uitrekent, maar ik zou ze toch niet kleiner willen zetten)

S
Saartje

start2aqua":319whcmx:

Saartje":319whcmx:

Nieuw of 2ehands?

Ik zou een nieuwe kopen. Eenmaal de vijver er ligt mogen ze dan naar hun groter onderkomen maar dit zal toch nog even tijd vragen.

Er zit ook een plantje in het aquarium maar ik krijg de indruk dat de goudvissen het op een of andere manier aan flarden trekken. Iemand ervaring mee?

S
Saartje

Nog een vraagje, ik zou een deel van het water verversen. Mag ik daarvoor gewoon leidingwater gebruiken?

S
Saartje

Anneke":3gam8hw4:

Wat voor goudvissen heb je gekocht?

Het zijn 2 gewone goudvissen, I think.

A
Anneke

Dat idee van de vijver vind ik al goed! Voor de meeste goudvissen is dit ideaal!

Het water mag je verversen met leiding water, maar best een waterverbeteraar toevoegen (easylife vfm, aquasafe, ed).
Misschien opstartbacteriƫn als sera bionitrivec toevoegen, ben zelf zeer tevreden over dit product.

Wat de plantjes betreft: Goudvissen eten graag aan planten... (ze eten ook graag groenten)

s
start2aqua

Saartje":gtuq52q4:

start2aqua":gtuq52q4:

Saartje":gtuq52q4:

Nieuw of 2ehands?

Ik zou een nieuwe kopen.

Dan is het eerste wat in mij opkomt, naargelang budget en plaats uiteraard: koop zo groot mogelijk! Tis te zeggen, toch een bak van 1m of 1m20.
Persoonlijk ben ik heel tevreden over juwel, prijs/kwaliteitsverhouding.

S
Saartje

Wat ik ook niet zo heel erg goed snap is dat ze men vriend een bak verkocht hebben waar geen filter, geen zuurstofpomp en geen verlichting in aanwezig is. Voor wat kun je zo'n soort aquarium dan feitelijk gebruiken?

s
start2aqua

Veel hangt af van koper en verkoper. Als je zelf niet veel vragen gaat stellen of voor je naar de winkel stapt een boek of 3 leest, zal die verkoper ook de indruk krijgen dat hij de koper niet op zotte kosten moet jagen eh. Om maar een voorbeeld te geven...

S
Saartje

Hoe moet je een ancistrus verzorgen en moet je die voedseltabletten geven?

E
Eska

Niet moeilijk te verzorgen, wel zorgen voor kienhout in het aquarium, planten die zorgen voor schaduw, zand of grind dat niet scherp is...

Nu en dan geef je es een tablet voer, er zijn er verschillende in de handel, bv.

http://www.zooplus.nl/bilder/sera/meervalchips/chipsvoer/1/300/44791_sera_welschips_1.jpg

http://www.robertsaquariumsite.be/image/gezelfschapsaquarium/jbl_tabletten.jpg

A
Anneke

Een ancisrus is een warmwatervis en hoort niet bij goudvissen, tenzij ze op warmer water zitten (maar niet elke goudvis kan op warmer water gehouden worden)

Mijn ancistrus eet even goed de zinkende korrels op, komkommer en diepvriesvoer!

S
Saartje

Als ik bovenstaand aquarium toch zou willen gebruiken voor kleinere vissen, welke filter koop ik dan het best?

M
Manacapuru

Saartje":2xhi8le9:

Als ik bovenstaand aquarium toch zou willen gebruiken voor kleinere vissen, welke filter koop ik dan het best?

Je kan bvb gaan voor een klein intern binnenfiltertje van Tetra, zoals de IN300 plus. ofwel een filter die aangedreven wordt door een zuurstof pompje.

Je aquarium is inderdaad klein voor een vis zoals een goudvis. Dat betekent niet dat je een goudvis niet jarenlang kunt houden in een klein bakje zoals dat van jou. Ik ben zelf immers ook ooit zo gestart, met visjes van de markt en een klein bakje. Echter zal de vis in veel gevallen weinig tot niet groeien. Geef je een goudvis de ruimte dan zal hij uitgroeien naar zijn volledig potentieel (en dat kan groot zijn).

Voor deze kleine watermassa's is het best om het water ineens helemaal te verversen, of toch zoveel mogelijk. Anders krijg je afvalophoping met grote vervuilers zoals de goudvis met alle problemen vandien. Het is ook aan te raden om minimum een zuurstofpompje in het water te zetten, zoniet een filter te plaatsen. Plaats de uitstroom van de filter zo dat hij een rimpeleffect maakt op het wateroppervlak. Zo zorg je dat er voldoende zuurstof in het water komt. Let wel bij een zuurstofsteentje zijn het niet de belletjes die voor zuurstof zorgen in het water maar de rimpeling aan het wateroppervlak die deze veroorzaken. Een zuurstofsteentje geeft dus geen bijkomend voordeel tov je uitstroom van je filter.

Wat de waterverversing zelf betreft, voor een goudvis is leidingswater perfect, je kan je water eventueel behandelen met een waterverbeteraar, dit is beter voor de slijmhuid van de vis. Hiervoor is het best om het water in emmer(s) water 24 uur te laten staan in de woonkamer, zodat deze op watertemperatuur kunnen komen en eventueel vluchtige stoffen die opgelost zijn in het water kunnen verdampen.

Een goudvis is inderdaad een knabbelaar aan planten, een goede plant voor een aquarium met goudvissen is hoornblad, deze kan zowel als drijver of geplant, is bestendig tegen het knabbelen van de vis en geeft ook zuurstof af aan het water wat de vis beter uitkomt. Goudvissen zijn echte woelers moest je een bodem leggen in je aquarium zal je dit gedrag zien, niettemin voor een klein aquarium zou ik dit afraden het is dan beter om met een groter substraat te werken zoals grotere steentjes, deze kan je dan gemakkelijk uit het water halen en uitspoelen, zo vermijd je afvalophopingen.

Niettemin zou ik ook aanraden om een groter aquarium te kopen of inderdaad de goudvissen een plaats te geven in de vijver; daar zullen ze immers kunnen uitgroeien naar hun volle grootte. Een aquarium kan gerust tweedehands zijn op kapaza en tweedehands.be smijten ze naar je hoofd met tweedehands aquaria voor weinig geld, je kan dikwijls gouden zaakjes doen voor aquaria tegen een fractie van de nieuwprijs. Waar dien je dan op te letten bij het aanschaffen van een tweedehands aquarium? Vooraleers is de levensduur belangerijk, een aquarium gaat meestal een jaar of 10 mee, kan natuurlijk langer maar de kans op lekkage vergroot. Ten tweede controleer je het best of er niet teveel krassen in het aquarium zitten, die zijn niet esthetisch. Als er een lichtkap bij zit vraag dan naar de leeftijd van de lamp en controleer of deze werkt, zelfde voor eventueel bijgeleverde filter. Lampen moeten regelmatig vervangen worden. Prefereer ook een glas aquarium boven een plastieken, deze gaan langer mee.