Raar gedrag en vissterfte?

neontetra , July 06 2012
n
neontetra

Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik last gehad van een hele hoge nitrietpiek. Dit was ongeveer 5 weken gelden begonnen, vissen tijdelijk ondergebracht bij mijn broer en het aquarium zijn gang laten gaan. 1 a 2 weken geleden heb ik weer de waardes gecontroleerd en alles was gelukkig weer perfect. Dus de vissen weer terug en lang leven de lol. Nu we weer 1,5 week verder zijn krijgen al mijn vissen opeens een raar gedrag(raar zwemmen etc.). Waterwaardes zijn overigens uitstekend. Nu heb ik 1 koppel maanvis koi, 4 albino corydorrassen, 2 L-350 en koppel antennebaarsjes.
Gister avond is er dus een maanvis gestorven en nu vandaag weer!! Al mijn vissen hebben rare trekjes. HELP!!!! Wie kan mij a.u.b.????

Groet Roy

T
Tim_Martens

Wat zijn je waterwaardes?
Hoe groot is je aquarium?

N
Nightelven

Als je vissen te klein zitten, kunnen ze stress hebben waardoor er vissterfte ontstaat.
Je waterwaardes; heb je die zelf gemeten? of in de winkel laten testen? En met wat zijn die gemeten (strips / druppels)
Heb je recent levend voer gegeven (zo ja, wat?) of diepvriesvoer?

Zijn er nog andere kenmerken buiten "raar" doen? Bvb een verlamde achterkant? Tolbewegingen?
Ik vraag dat omdat mijn vorige bak volledig uitgestorven is door een onbekend iets. De enige guess was dat er 1 of anders iets tussen het voer zat waardoor er een bacterie (or god knows what) in de bak terechtgekomen was. Want mijn waterwaardes waren ook perfect.
Uiterlijk zag je aan de vissen ook niets. Ze zwommen gewoon raar, of hingen apatisch bovenaan. Ook was eerst hun staart precies verlamd en dan schoof die "verlamming" op tot aan de kop en tolden ze rond.

Ik hoop dat het bij jou iets is waar iets kan aan gedaan worden.

E
Eska

Gaat het hier over dat 63 liter aquarium? met andere woorden : gaat het hier op verder : http://www.aquariumgids.be/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=3878&p=47683#p47683 ?

Want nu zijn er ook blijkbaar Scalaren en ramirezi bij gekomen? en je zat al met een serieus teveel aan vissen? Wat is er gebeurd met de goerami's? de platy's? de molly's? de 15 kardinalen????? :? Ben niet meer mee ze, als het nog altijd over hetzelfde aqua gaat, dan geen ander topic openen! Dit wordt een beetje verwarrend....

N
Nightelven

Eska":3afxzh7f:

Gaat het hier over dat 63 liter aquarium? met andere woorden : gaat het hier op verder : http://www.aquariumgids.be/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=3878&p=47683#p47683 ?

Want nu zijn er ook blijkbaar Scalaren en ramirezi bij gekomen? en je zat al met een serieus teveel aan vissen? Wat is er gebeurd met de goerami's? de platy's? de molly's? de 15 kardinalen????? :? Ben niet meer mee ze, als het nog altijd over hetzelfde aqua gaat, dan geen ander topic openen! Dit wordt een beetje verwarrend....

Als het over die aqua gaat dan verschiet ik er niet van dat zijn vissen sterven... Dan wijt ik hier verder ook geen uitleg meer. Wie niet horen wil, zal voelen (en vooral in zijne portemonnee dan) :evil:

n
neontetra

Beste,

Ja het is inderdaad hetzelfde aqua, alleen heeft mijn broer die de vissen toen tijdelijk had ondergebracht aan mij gevraagd of hij de vissen zou mogen overnemen omdat de vissen ook last kregen van witte stip. Ik ben hiermee akkoord gegaan en met succes de vissen zijn door medicatie's hersteld. Dit was ongeveer 2,5 weken geleden. Nu zijn de waarde's wer perfect en heb ik deze vissen aangeschaft koppel Maanvissen en een koppel ramezi. Ik heb uiteraad ook veel gehoord over dat maanvissen in een bak moeten van minimaal 50 cm hoog zijn, Tevens heeft mijn schoonvader zelfs 3 maanvissen in ook een 63 L aqua zitten, deze gaan nu al 3,5 jaar mee!! Vandaar...

N
Nightelven

neontetra":23n2cleo:

Beste,

Ja het is inderdaad hetzelfde aqua, alleen heeft mijn broer die de vissen toen tijdelijk had ondergebracht aan mij gevraagd of hij de vissen zou mogen overnemen omdat de vissen ook last kregen van witte stip. Ik ben hiermee akkoord gegaan en met succes de vissen zijn door medicatie's hersteld. Dit was ongeveer 2,5 weken geleden. Nu zijn de waarde's wer perfect en heb ik deze vissen aangeschaft koppel Maanvissen en een koppel ramezi. Ik heb uiteraad ook veel gehoord over dat maanvissen in een bak moeten van minimaal 50 cm hoog zijn, Tevens heeft mijn schoonvader zelfs 3 maanvissen in ook een 63 L aqua zitten, deze gaan nu al 3,5 jaar mee!! Vandaar...

Dat kan goed zijn dat die vissen al 3,5 jaar "meegaan". Maar denkte dat die gelukkig zijn? Zoude gij graag een plafond hebben dat maar 1,5 meter hoog is zodat ge ne gansen dag met uw hoofd gebogen moet lopen? Waardoor dan uwe nek, wervels etc gaan vervormen na verloop van tijd?
IK DACHT HET NIET!

Serieus kerel... Ik snap u niet. Je komt hulp vragen, de mensen die er verstand van hebben zeggen wat je moet doen. En TOCH doe je uw zin. Waarom zit je hier dan eigenlijk op het forum? Als je toch het advies in de wind slaat?
Nu snap ik waarom sommigen die hier vroeger meer actief waren gewoon wegblijven.
Het is tegenwoordig precies weer een invasie van dierenbeulen. BAH o( :evil:

E
Eska

Het gaat niet enkel over de hoogte maar ook over het aantal liters. 63 liter is veel te klein voor maanvissen, kan je echt niet doen. De 1cm/liter regel die ik in het ander topic heb meegegeven, geldt niet voor maanvissen ( of Discussen - goudvissen etc). Een volwassen maanvis heeft toch vlug 50 liter nodig per stuk. Ik heb dat toen niet doorgegeven, gezien je geen manen had...

Maanvissen moet je ook zeer veel voeren en je moet veel water verversen. Als ze niet genoeg gevoerd worden, krijg je misvormde exemplaren ; idem met waterverversen : de maanvissen scheiden een groeiremmend hormoon af, waardoor je vaak het water moet verversen ( tot 50%!) om hen tot mooie exemplaren te laten uitgroeien. Tenslotte zijn maanvissen schoolvissen, waardoor je toch minimum 6 exemplaren moet houden. Je waterwaarden moet je ook aanpassen aan de maanvissen, etc.. Je zegt dat ze nu perfect zijn -> wat is perfect? kan je die es doorgeven. Als de maanvissen al gestorven zijn, zullen ze niet zo perfect zijn, of je hebt zieke vissen gekocht.

Ik weet dat er maanvissen gehouden worden in kleine aquaria - goudvissen worden ook nog altijd gehouden in een bokaal. Dat is geen reden om het zelf ook te doen, want hoe je het ook draait of keert, het komt altijd neer op slechte omstandigheden voor die vissen. En wie wil nu vissen houden in slechte omstandigheden???

Lezen!! informatie opzoeken!! het internet staat er vol van; En niet onbezonnen aan iets beginnen! Als je een 63 liter aquarium hebt, wel dan kies je voor een bestand dat daar in past : kleinere visjes dus.

We willen hier allemaal helpen, begrijp me niet verkeerd, maar ik begrijp niet dat je al die vissen vervangt door maanvissen zonder eerst es te informeren...

D
Disco

:shock: Niet te vatten!!! Man, man, man, ...
Ze zeggen wel eens: wie niet luisteren wil, moet .....

Heb echt géén "compassie" met zo een ("aquariumliefhebber") tussen haakjes!!!

Ik vind het daarentegen wel zéér erg, voor die mooie en weerloze diertjes.
Deze kunnen zich niet verzetten, verdedigen, reclameren, ....
Daarvoor zijn ze op ons aangewezen.

Maar neen, ... jij komt raad vragen, die je door verscheidene bekwame helpers wordt gegeven, slaat deze gewoonweg in de wind, doet toch je zin, en komt dan nog wederom om hulp smeken.
Hopelijk begrijp je, dat je op niet al te veel sympathie van andere leden, zult kunnen rekenen.

Schaam je! :evil:

A
Aquarioot

Zucht... :roll: