Betta ziek

zoetwatersteven , August 05 2012
z
zoetwatersteven

Hallo 1 van mijn betta's is ziek en weet niet echt wat het is ,
hij krijgt witte vlekken en doet zo goed als niks meer.
heeft al 3 dagen nimeer gegeten en komt ook niet meer op het klepje af als ik het ope doe of zelfs als ik het hele aquarium open doe komt hij niet meer af

een bijkomend vraagje is nog , deze betta zit in een 6-hoekig aquarium , heeft dit hetzelfde effect als een ronde bokaal(ik bedoel dat ze stress krijgen van de vorm van het aquarium) ?
heb deze vis ongeveer 2 maand geleden gekocht hij was erg verzwakt in de winkel en een stuk uit zen staart.
hij was helemaal herstelt en vinnig maar nu heeft hij dit.
hier een foto waar de witte vlekken duidelijk zichtbaar zijn , ook de 'slierten' die ze hebben onder hun kop zien er niet meer hetzelfde uit.
http://img228.imageshack.us/img228/2084/1001314q.jpg

Uploaded with ImageShack.us

khoop dat het verholpen kan worden

E
Eska

Dat ziet er mij vinrot uit, ofwel een kuur met esha2000 of nog beter sera omnipur..niet lang wachten!

z
zoetwatersteven

inderdaad niet lang wachten ,
moet ik dan esha 2000 met exit samen doen?
straks is zien of ze sera omnipur hebben in de winkel als deze beter is

E
Eska

Je moet niet echt exit er bij doen, dat is vooral voor witte stip en peperstip ( tenzij je daar ook symtomen van ziet)...de combinatie van de 2 wordt vaak gegeven bij peperstip, omdat dit dan vlugger werkt.

z
zoetwatersteven

Oke , heb wel geen quarantaine aquarium meer en heb gezien dat hij in het donker nog meer beweegt als wanneer het licht aan is.
Geen omnipur gevonden in de winkel dus zal ik het met esha2000 proberen.

E
Eska

Prima! zes dagen geven zoals je weet, geen 3 zoals op de productomschrijving staat...

z
zoetwatersteven

Inderdaad wou nog vragen hoeveel de dosis dan is, is het dan de eerste 2 dagen zoals het normaal dag 1 moet en de volgende 4 dagen zoals het normaal de 2 laatste dagen moet?

E
Eska

ja, precies, dosis van dag 2 en 3 ook verder geven op dag 4,5,6

z
zoetwatersteven

Oke
ongelooflijk maar hij kwam al terug af , dat kan toch niet aan die medicijnen liggen al?
direct is zien of hij ook eet.

z
zoetwatersteven

Hij heeft daarstraks voor het eerst terug gegeten , rustig laten doen en hopen dat het goedkomt :)

E
Eska

Ja, inderdaad!! klinkt al goed, en de medicatie zal hopelijk haar werk doen :)

z
zoetwatersteven

Inderdaad ik hoop het ook.

z
zoetwatersteven

er is weinig verbetering zichtbaar.
het enige wat hij meer doet is eten.
en als ik binnenkom en hij is in het midden van het aquarium(komt ni vaak voor) dan schiet hij weg naar een hoekje.

z
zoetwatersteven

Hallo ,
de betta eet terug en beweegt ( een heel klein beetje ) meer,
maar ik maak mij zorgen over dat hij helemaal wit word en de vinnen zijn ook nog niet bepaald veranderd
wel viel het mij op dat hij aan het voederluikje wachte daarstraks toen ik met eten kwam ,
dat was de 1ste keer sinds hij ziek was.
Hij verschiet wel altijd heel hard vanaf ik binnen kom en het is niet dat ik met lawaai binnenkom.
morgen moet ik de laatste keer esha 2000 toe dienen, wat als het nog niet beter is?
hier een foto van hem tijdens etenstijd daarstraks,
http://img849.imageshack.us/img849/8483/ziek.jpg

Uploaded with ImageShack.us

A
Aquarioot

Mss gewoon pigmentsverlies ? Kheb hier al meer dan een jaar een 'albino'neon rondzwemmen nu

In geval van vinrot zou je het alleszins al moeten merken hebben dat de vinnen tegen recordtempo wegteren

E
Eska

als hij ziek blijft Steven, zou ik echt sera omnipur aanschaffen!

z
zoetwatersteven

Ok,
dan ga ik eens kijken waar ze het wel hebben.

edit: Nog een vraagje, heb pas nog een aquarium bijgekocht van 60liter, hier zit nog niks in ook geen water of niks.
mischien de betta apart zetten dan kan hij wat meer in het donker zitten voor te rusten?

edit2: Licht is juist aan ( gaat om 11u aa) en de vis is toch duidelijk vinniger, maar de vinnen en de witte vlekken zijn er dus nog.
morgen begin ik met de omnipur kuur.

z
zoetwatersteven

Inderdaad de vinnen gaan ook weg.

E
Eska

Je kan die altijd apart zetten, maar gebruik dan water van het aquarium zelf..en hou de waarden dagelijks in het oog, want als je er een filter bijplaatst zijn er geen bacteriën en kan de NH4 of de NO2 wel eens de hoogte invliegen ; om die reden draait hier een klein filtertje mee in één van mijn aqua's, zodat het meteen kan gebruikt worden voor eventuele quarantaine...

z
zoetwatersteven

Eska" post=48996:

Je kan die altijd apart zetten, maar gebruik dan water van het aquarium zelf..en hou de waarden dagelijks in het oog, want als je er een filter bijplaatst zijn er geen bacteriën en kan de NH4 of de NO2 wel eens de hoogte invliegen ; om die reden draait hier een klein filtertje mee in één van mijn aqua's, zodat het meteen kan gebruikt worden voor eventuele quarantaine...

Mischien niet z'n goed idee dan.
Hij is echt opvallend vinniger en schiet zelfs niet meer weg als ik binnenkom :)