zelfbouw lichtkap 80 x 35

Quicky , August 09 2012
Q
Quicky

Ik heb onlangs een bak van 80 x 35 x 40 gekregen van iemand. nu ben ik van plan om zelf een lichtkap te maken want de omlijsting zelf was alles wat er nog om hing (nu niet meer :) )

Nu ben ik zo wat op zoek naar de beste materialen (prijs/kwaliteit)... bij velen zie ik een afwerking in hout, maar gaat dit niet kromtrekken, tenslotte, water en hout gaan niet zo goed samen. Of is er een specifiek soort hout dat wel bestand is tegen vocht..

thx

Q
Quicky

dit is een ruwe schets ongeveer

c
cornelisk

Met pakweg watervaste MDF zou ik geen problemen verwachten. En met massief hout zeker niet de goedkoopste houtsoorten gebruiken want het zijn deze die snel krom trekken.

En bedenk dat je een nieuwe bak met die afmetingen kan kopen met lampenkap, binnenfilter en verwarming voor c.a. 150 euro, bekijk even of het wel de moeite is om dan te investeren in materialen om een lichtbak te maken.

A
Aquarioot

Mss de binnenkant van de kap schilderen met epoxyhars
Er bestaat epoxyverf ook , maar weet niet of dit het gewenste resultaat zou geven
bvb: http://www.mrboat.nl/producten/epoxy/

Q
Quicky

Ja het is daarmee dat ik even alles tegen elkaar afweeg :) het oog wil ook wat natuurlijk, en sommige van die standaard lichtkappen zijn niet direct moeders mooiste ;)

Nu als blijkt dat alles bij elkaar een groot verschil geeft met een standaard lichtkap dan ga ik wel de goedkoopste oplossing kiezen, ga niet voor 200€ investeren in een zelfgemaakte lichtkap als ik ze zo uit de winkel aan 50 of 100 € minder kan krijgen natuurlijk...

die watervaste mdf is gwn te overschilderen? of specifieke verf? waterbasis/oliebasis?