Mijn grote bakje

tsjarishe , August 11 2012
t
tsjarishe

Hallo,

Na enkele jaren wachten en denken,... ik heb een grote bak gekocht.
Het gaat hier over een juwel 450. ( tweedehands gekocht )

Erin heb ik verschillende soorten planten gezet.
Stukken hout op de boden voorzien.
Misschien komt er later nog een kasteeltje of zo bij met wat stenen en oesterschelpen.
http://i46.tinypic.com/4kz8gj.jpg
Oorspronkelijk wou ik er een school krypto's in te zetten ( zo'n zwemmende skeletten ) Maar ik lees dat ze niet zo goed samengaan met kleine visjes,... dus :(
Heeft iemand met deze vissen enige ervaring? Gewoon nieuwsgierig, want kleine visjes blijven erin,... dus krypto's kan ik niet erbij doen.

Aangezien de vissen al bij het aquarium zaten, heb ik deze vissen in de bak zitten.
4 discussen ( 2 rode 2 bruinachtigwit-zwart gestreepte )
2 kardinaaltetra's
2 kegelvlekbarbelen
2 rondneus zalm
2 roze tetra's ( achtig iets )
2 botia robusta
2 corrytjes

Ik zou graag er een 10 tal kardinaaltjes van maken want het zijn scholenvisjes voor iets he. ;)
De anderen zijn eigenlijk ook scholenvisjes, maar of van elk duo een school te maken valt, daarvoor vrees ik een beetje.

Waarschijnlijk ga ik toch enkele visjes moeten wegdoen/ geen school geven. Maar over de verdere bezetting ga ik toch eerst goed nadenken.
Want mijn bedoeling was om mijn kleine bakje ( 2 Khulli 1 ruitenkuiser 5 platty en ??? garnaal ) te integreren in de grote.
Maar nu met die botia's en die discussen begin ik te twijfelen of dat wel een goed idee is.

Ideetjes zijn welkom. :cheer:
Goede raad ook aangezien ik merk ( ben wat aan het lezen over discussen ) dat het toch niet zo'n makkelijke vissen zijn. vb al de temperatuur zou voor een discus best rond de 30 graden zijn, maar voor de kardinalen is er een max van 27 graden.

PS : zou je geloven dat we de bak leegmaakten maar de botia's verdwenen waren. We vreesden dat we ze opgezogen hadden met het zand. Twee uur duurde het voor ik alles terug met water heb kunnen vullen.
En daarstraks zag ik ze rondzwemmen alsof er niets gebeurd was. :silly: Die moeten zich verstopt hebben in de filter of zo ( en daar moet nog water in zijn blijven staan ) want ik kan niet vatten hoe het anders mogelijk is. Staffe beestjes.

A
Aquarioot

Je bak moet op minstens 28° staan voor de discussen ze, die kardinaaltjes kunnen er tegen hoor

t
tsjarishe

Hallo,

k heb mijn water al eens getest.

Een sera aqua test set gebruikt. Dat was toch een goed merk als ik me niet vergis.
PH was 7.5
KH waren 5 druppels
GH waren 7 druppels
NO2 was 0.0

Naar wat ik zo kan vinden zijn deze waarden 'redelijk' goed. :) Al moeten sommige waarden wel zakken om een goede omgeving te zijn voor mijn vissen.
Desnoods moet ik morgen een product erbij halen om dat te regelen.

E
Eska

Indische glasmeervallen zijn rustige, schuwe vissen die veel tussen en achter het hout en de planten zitten. Ze gaan zeker met wat kleinere vissen.

Ivm de waterwaarden :

De PH is nog iets te hoog, filter je over turf?

De GH en KH zijn ok.

M
Manacapuru

PH is inderdaad te hoog, beter zurig ipv basisch water zoals nu.

Die ene discus zit duidelijk niet op zijn gemak... Zwarte strepen en/of donker worden = oppassen...

Wat is er in het aquarium eigenlijk voorzien van filtering?

t
tsjarishe

filter met witte wat / zwarte wat / blauwe wat en eronder zitten een soort steentjes

turf in plaats van die steentjes zetten dan?

en ik dacht dat die zwarte strepen deel van hun tekening waren? Een van de bruin is eigenlijk al stilaan wit/citroengeel aan het worden. maar nog steeds met die zwarte strepen?

Enig idee hoe ik die gerust kan stellen,... gisteren pas hier gekomen, mss stress of bedoel je dat hij ziek is?

M
Manacapuru

De steentjes (syporax misschien?) laat je er best in hoor, turf steek je best in een ander compartiment.

Is je filter intern of extern? Ik zou voor discus toch kijken om ze zien wat je kunt verbeteren op vlak van filter, discussesn zijn immers grote vervuilers...

Een extra wervelbedfilter kan bvb al veel helpen.

E
Eska

het is een juwel binnenfilter?? dan mag de zwarte ( aktieve kool) er zeker uit. En ik vrees dat hij idd niet krachtig genoeg zal zijn...

t
tsjarishe

ja het is de filter van het aqua zelf binnenfilter dus

t
tsjarishe

hier is een nieuwe foto van de verkleurde vis en de nog steeds donkere

M
Manacapuru

Ik ben geen discuskenner (of liefhebber) maar die linkse ziet er mij een heckel discus uit.

Voor een discus geldt : Zwarte strepen = stress. Donker worden = nog meer stress. Stress is slecht voor een vis daarvan gaat hij slecht eten en dan kunnen ze ziek worden.

Bij een discus die zich goed voelt zijn de strepen veel minder zichtbaar, zelfs lichter dan de gekleurde delen. Stress kan door allerlei factoren komen, teveel beweging rond de bak, waterwaarden, te weinig schuilplaatsen, teveel vis in de bak, etc.

Hoe lang staat de bak al op zijn nieuwe plaats? het kan mss nog nasleep van verhuis zijn maar ik zou toch eens kijken voor je filtering te verbeteren.

E
Eska

Als je die houdt, zou ik zeker turf plaatsen ipv de zwarte spons...dat zal je water zuurder maken en is beter voor het bestand wat je nu hebt, maar denk toch even na over een eventuele buitenfilter....

Maak je je zorgen over de kleuren van de Discussen?

t
tsjarishe

Een antwoord op zowel de vraag van Eska als die van Manacapuru,...

Manacapuru. De bak heb ik overgekocht ( zoals hierboven te lezen is ) gisteren. Zoveel mogelijk water meegenomen, filterinhoud en al zodat ik zo veel mogelijk van het 'rijpe' water had. De rest aangevuld met kraantjeswater. ( deed vorige eigenaar ook bij het kuisen )

Dus die bak en vissen zijn nieuw in dit huis. Vangen, vervoeren, nieuwe omgeving.... allemaal stress denk ik.

En Eska, ik las hierboven dat zwarte strepen niet goed waren voor een vis ( net als Mana zei ) maar ik dacht dat het de tekening was. En omdat eentje nu lichter en lichter word ( naar het gelige toe maar zijn strepen zwart blijven werd ik wat ongerust )

Nu lijkt het ook of de donkere lichter en lichter aan het worden is. Zag ik gisteren ook. Maar de zwarte strepen zijn heel duidelijk zichtbaar en erg zwart. En deze morgen waren ze terug donker, nu worden ze weer lichter,...

Als je bij 'te koop' gaat kijken naar de foto bij juwel 450L kan je zien hoe het ervoor was.

E
Eska

Ok, vragen over Discussen kan je altijd stellen aan Aquarioot, ik weet er ook te weinig van...

Het is een zeer mooi aquarium, de verkoper spreekt van een tweede pomp? Heb je die ook meegekregen?

t
tsjarishe

ja de pomp heb ik ook ( bioflow 1000 ). Maar ik heb geen tweede filterkast om die in te hangen.
dus zelfs al hang ik meteen die pomp, filteren kan die niet doen. Enkel extra stroming geven.

E
Eska

Ah ok, het is gewoon de pomp...sommige mensen noemen een filter ook pomp, vandaar de vraag...neen, je zou eigenlijk een externe bioloog moeten hebben voor die pomp, of een interne maken, maar dat zou ik nu idd ook niet doen ;)

M
Manacapuru

Ah, dan zou ik nog even de kat uit de boom kijken. Wees maar zeker dat een verhuis als deze de vissen genoeg stress bezorgt om ze zo te laten tekenen.

Misschien kan je die pomp waarover je sprak wel gebruiken om een wervelbedfilter aan te sturen...

t
tsjarishe

k moet eerst nog eens goed opzoeken wat zo'n wervelbedfilter echt is,... ken ik nog niet :unsure:

en extern zie ik de eerste jaren nog niet zitten ( toch niet zolang er nog een kleintje ( en mss zelfs het komende jaar meer ) rondlopen en alle kasten opentrekken en uitladen ). Lijkt me niet zo leuk te zijn om te merken dat de filter afgebroken is en het water over mijn tapis-plein loopt. :angry: Dat is mijn grootste contra.

Bedankt al voor de tips. Eventjes die kat uit de boom kijken,... ben ik nooit goed in geweest.
Morgen ga ik toch terug testen, hopelijk is het dan al beter. Maar aangezien het toch ( ondanks emmers vol water verhuizen ) een groot deel nieuw water was, zal het ook wel even duren voordat alles terug 100% naar wens zal zijn. Maar ik kan de vissen niet al die tijd in een emmer laten zitten lijkt me.
Ik hoop zo dat het snel beter zal zijn en dat ze het overleven.

Als het echt slecht blijft, dan moet ik
ofwel een extra filter ( extern/wervel/... ) zoals jullie aanraden.
Of ik moet mijn partner overtuigen om toch die 4 weg te doen ( hij wil er nog 2 voor een school ) en het bij kleine visjes te houden. Al zou ik dat ook erg vinden, want ik moet zeggen, het is schitterend om naar te kijken.

Volgens mij kent een van hen mijn gezicht al,... de grote rode die volgt mij altijd als ik in de buurt kom.

Btw net eten gegeven, ze eten allemaal. Lijkt me een goed teken. hoop hoop hoop

E
Eska

Het zijn inderdaad tips...ik zou - zoals je aangeeft - eerst es zien wat de binnenfiltering nu doet...je zal al vlug merken of die al dan niet goed werkt - zwerfvuil, slib, etc.
Voor hetzelfde geld loopt alles perfect! Vooral genieten nu idd, en zoals je zegt, de waterwaarden in het oog houden. Het zijn in ieder geval heel mooie vissen.

A
Aquarioot

Ja mss heeft het te kort of te lang geduurd om ze over te wennen na de verhuis
De laagste in rang zal ook sneller zijn zwarte strepen tonen als teken van onderdanigheid (beetje een mietje spelen om het juist te zeggen :lol: )

Laat anders de lampen eens 24uur uit want dat hoor je normaal te doen bij het plaatsen van nieuwe discussen, zo voelen ze hun een stuk veiliger en passen ze zicht sneller aan

Op de foto zien ze er niet heel slecht uit in ieder geval en die linkse is idd een Heckel en zal altijd die middenstreep tonen

Succes