Mijn grote bakje

tsjarishe , August 11 2012
t
tsjarishe

Ja dat van die algeneter hoorde ik al.
Maar waarom hangt die zich graag vast aan discussen ( en maanvissen ook zo las ik ) ? Eet die ook van dat huid-voeding-ding waar de discuskleintjes van eten?

t
tsjarishe

De afgelopen dag 2 sterfgevallen gehad.

Volgens mij nog een uitloper van de sterfgevallen want mijn waterwaarden waren goed. GH en KH wat hoger dan normaal, maar dat gingen we dus oplossen met osmose.

Zo verduisteren zal ik zeker niet aan iemand aanraden.

y
yowsaman

uit ervaring heb ik geleerd. hoe minder je je bak aanraakt en in rommelt hoe beter deze van zichzelf draait na een tijd :)

heb ook in het begin last gehad van algen en planten die niet goed groeide. wou ook naar verschillende producten en oplossingen grijpen, maar iemand rade mij aan om gewoon even af te wachten.

gevolg: planten groeien nu goed en algen zijn van zichzelf verminderd.

het enige wat ik gedaan heb is iets meer water ververst en witte sponsen in men filter gestoken. die ik nu om de 3 weken vervang.

s
stefaan01

Chinese algeneter zou als hij groter wordt de huid van grote vissen opeten. Dus zeker geen aanrader in uw geval.

Mijn ervaring is ook om alles gerust te laten en voldoende tijd te hebben om de bak te laten stabiliseren.

Ik ververs ook wekelijks mijn water. 1 keer in de maand vervang ik mijn watte (niet alles in één keer).

Welk water gebruik je???
Regenwater heeft meer energie wat de algengroei bevorderd.
Stadswater (leidingwater) bevat minder energie. Wel even filteren over kool of even laten rusten.

Je moet in de zomer maar eens een glas regenwater en een glas stadswater buiten zetten.
Na een week heb je groen water (algen) van het regenwater, terwijl het stadswater nog helder is.

t
tsjarishe

Tkx voor de tips allemaal.

Ik gebruik leidingater btw. Misschien stom om te zeggen, maar het ID om water uit de regenton te nemen (vol beestjes als vb larven ) lijkt me niet echt goed. Als je zelf larven zou willen geven als eten moet je ze toch ook helemaal bevriezen en zo om te proper voor consumptie te krijgen. Dus waarom zou het water waarin die leven dan wel proper zijn. :silly: Zo redeneer ik toch,... of zie ik het totaal mis? Of heeft iedere aquariaan een groot open bad in zijn tuin staan de avond voor hij wil verversen als het gaat regenen? :blink:

Gisteren heb ik enkele nieuwe planten gezet trouwens, had de oude er al uitgedaan. Op de kleintjes na die nog niet helemaal 'bebaard' zijn.
Toen is me wel iets opgevallen,... de plaatsen waar de planten stonden daar heeft de achterwant geen last van algen, enkel waar de twee grote planten niet voorstonden. Direct bewijs dat planten er echt wel iets mee te maken hebben.

Verder zal ik het aqua gerust laten en zien of alles zich idd kan herstellen. Ik hoop het wel. Over hoe lange tijd spreken we dan eigenlijk? Gaat het over weken of eerder maanden?
Al had ik de koolspons er wel uitgedaan,... terug erin steken dan maar?

grtz

y
yowsaman

koolspons moet je eigenlijk enkel in het begin gebruiken om de zware metalen uit je water te halen. deze mag je ook niet laten zitten.

als ik mij goed kan herrineren is de werking hiervan na 3 weken (sta me bij iemand als ik fout ben. ben niet meer zeker :)) uitgewerkt en dien je deze er uit te halen. als je de koolsponsen laat zitten kan het zijn dat deze na een tijd een stof afscheiden die giftig is voor je vissen.

hoeveel voeding geef je aan je vissen? overschot van voeding kan ook een gevolg zijn van algengroei. als dit teveel blijft liggen gaan de algen zich hieraan te goed doen. net hetzelfde als te lang licht. bij mij draait deze van 12u30 tot 9u s'avonds. ook heb ik wel wat drijfplanten en snel groeiers die de algen bestrijden.

hoelang dit duurt hangt af van bak tot bak en wanneer deze zijn stabiele waarden heeft gevonden. probeer er een paar snelgroeiers in te zette anders en het licht wat te minderen als dit rond de 10u aan blijft. dat zal ook wel al helpen. afhankelijk van je vissenbestand en voedingsgewoonten kan je ook miss. deze wat aanpassen en verminderen. (de voeding dan bedoel ik hé :) )

t
tsjarishe

Hoi,

Ja da van die koolspons dacht ik ook,... maar omdat ik tip had gekregen om even over kool te filteren vroeg ik of ik die dan niet beter terug kon steken.

Van voeding voor vissen,... ben al minder aan het geven en heb het licht al met 2 uur per dan ingekort. Zat voordien aan 11 - 12 uur nu is het nog zo'n 9 - 10 uur.

Dus dat zal zijn vruchten toch nog kunnen afwerpen.

y
yowsaman

11 tot 12 uur is echt wel te veel.

9u is meer dan voldoende. koolspons is enkel om de zware metalen uit u water te halen. gaat niet veel geven aan u algen groei.

gewoon even afwachten nu met het minder voederen en het licht dat je geminderd hebt.

wel wat geduld hebben want op 2 dagen zal je dat verschil nog niet zien :)

s
stefaan01

Ik ben het er mee eens dat 9 uur meer dan voldoende is (bij mij ook +/-9 uur met kort na de middag 2 uur geen licht zodat de aquarium s'morgens en s'avonds verlicht is).
Algengroei wordt beïnvloed door de voedingswaarde van het water. Ik weet niet zeker dat voederen van de vissen voor algengroei zorgt. Maar als je meer snelgroeiende planten in je aquaruim plaatst halen deze wel veel energie uit het aquarium (zelfde principe als bij een vijver : hier moet je ook veel snelgroeiende planten plaatsen om geen algen te hebben).

y
yowsaman

stefaan01" post=60604:

Ik ben het er mee eens dat 9 uur meer dan voldoende is (bij mij ook +/-9 uur met kort na de middag 2 uur geen licht zodat de aquarium s'morgens en s'avonds verlicht is).
Algengroei wordt beïnvloed door de voedingswaarde van het water. Ik weet niet zeker dat voederen van de vissen voor algengroei zorgt. Maar als je meer snelgroeiende planten in je aquaruim plaatst halen deze wel veel energie uit het aquarium (zelfde principe als bij een vijver : hier moet je ook veel snelgroeiende planten plaatsen om geen algen te hebben).

hey stefaan,

teveel voederen kan wel degelijk effect hebben op algengroei. al het eten dat niet wordt opgenomen begint het water te vervuilen en zal extra voeder zijn voor de algen in samenhang met het licht dat te fel staat. algen zijn eigenlijk microscopische organismen.

B
Bazz

hoe zit het hier met de vorderingen?

t
tsjarishe

De grote planten heb ik eruit moeten halen,...
maar de paar nieuwe die ik erin zette staan tot nu toe nog niet onder de nieuwe algen

De laatste dagen merk ik dat ik veel 'vuil' op de grond vind. Heb zelfs het idee dat sommige van die algen op de achterwand losgelaten hebben. Maar zeker ben ik daar niet van natuurlijk. Zou dat kunnen?
Ik ga zo verder blijven doen, dat lijkt me te werken.

Over de inwoners,
lijken me gezond en wel ( de oude reeks toch ) heb vorige week nieuwe tetra's gekocht maar die doen het niet zo goed. Zitten wel iets warmer, maar dat mag geen probleem zijn want qua t° is het vergelijkbaar met kardinalen ( en die doen het goed ) Denk dat ik die maar ga overzetten naar kleine bakje. Dan zitten ze wel kleiner, maar miss sterven ze dan niet allemaal uit.

Verder moet ik nog de cory's terug aanvullen ( na die duistere periode zijn er toch 5 verdwenen ) nu vraag ik me af, tellen alle cory's als een soort en maken die een school of gaan die kleur per kleur zitten en moet je dus een schooltje van een kleur maken?

B
Bazz

geen idee als de corys gn samenzwemmen met verschillende soorten, Maar zijn er dan geen kruisingen mogelijk?

t
tsjarishe

Kunnen kruisen denk ik wel

Maar aangezien ik niet de temperatuur expres nog wat ga laten dalen na waterwissel zal er niet veel ei worden afgezet. En de vissen haal ik ook niet weg dus moesten ze toch eens proberen dan worden de eitjes opgegeten vermoed ik.

Nu heb nieuwe cory's gekocht. Enkele missen een oog, in de winkel hadden ze die met een mesvis samen gezet, vrijwel heel de bak was minimaal half blind. We namen er 5 zodat deze toch nog van het leven konden genieten. K had compassie met de beestjes. Ze zwemmen rustig rond nu. Ik denk dat e met die handicap wel kunnen leren leven.
Mijn goede daad voor vandaag.

B
Bazz

vissen met een oog minder doen het prima! Heb er ook al verschillende gehad, niemand wil die hebben maar ze doen niet onder voor andere vissen. Een klein voordeel, als ze met het slecht oog nr de voorruit liggen schieten ze niet direct weg als je komt kijken B)

t
tsjarishe

Dat vermoeden had ik dus al. (Y) Maar altijd leuk om anderen het te horen bevestigen.

Nu heb ik een visueel effect van een vis die zwemt met een witte stok. en een blindengeleide garnaal. :cheer:
K denk dat ik wat te lang op ben en dringend moet gaan slapen.

t
tsjarishe

Tot mijn grote irritatie had in in de week gemerkt dat een van mijn discussen 'ziekjes' was.
De normaal zeer mooie blauwe tint begon meer en meer donker-grijzig-blauw te worden. En ik weet in tussentijd dat donkere tint wil zeggen dat er iets niet in orde is.

Ik zal al zeggen dat mijn waterwaarden PH KH GH en NO(2en3) in hun normale bereik liggen. Al moet ik nog altijd over turf filteren om de nodige PH waarde te halen ( probeer 6.5 te hebben) .
Als ik het eruit laat of wat langer laat zitten dan gaat mijn PH altijd terug naar 7.5

Na mijn grote poging om van alg af te raken ( en vele planten heb weggedaan ) heb ik terug enkele nieuw plantjes erbij gedaan, al mijn hout afgeschrobde en teruggeplaatste, het kitsh-kasteeltje eruit schopte en ik heb enkele stenen ook terug netjes gemaakt. Resultaat,... het groenige-landschap dat ik altijd zo mooi vond is verdwenen. Er staan nu kleine plantjes en die moeten nu een serieus groeipspurtje krijgen om het terug 'vol' te laten lijken.
Gewonnen? Alleen dat aan de achterwant blijft nog hangen, al lijkt het me eerder te overleven dan te overwoekeren. En daar kan ik wel mee leven. Maar dat is in tussentijd dus ook al enkele weken geleden.

Mijn zieke visje dus,... ik heb het enkele dagen aanzien, maar ik merkte dat zijn vinnen leken te verdwijnen. Alsof iets ze opeet, al zit er geen vinnenbijter in de bak. Hij eet, zwemt mee met de rest, hij is erg 'kom geef me eten' en al wat je wil. Enkel de kleur en vinnen zijn dus abnormaal.
Ik dacht dan, vinrot.
Maar ik zie geen witte rand aan het 'verdwenen' stuk en dat was een kenmerkt. Dus terug enkele dagen wachten maar de vis word er maar niet beter op. En voort zoeken op sites naar wat het kan zijn. Het enige dat echt logisch leek was na verschillende bronnen te hebben gelezen... toch vinrot. Dus opgezocht wat een goed middel hiertegen is en dus ben ik Esha 2000 gaan halen. Dat middel was een van de dingen die ertegen gebruikt konden worden. Maar Esha2000 heb ik hier op het forum al enkele keren aangeraden zien worden dus zal het zeker wel een goed merkt zijn.
Gisteren de eerste keer gebruikt, daarstraks de tweede keer en morgen dus nog een keertje.
Hopelijk zal dit werken.