Mijn grote bakje

tsjarishe , August 11 2012
M
Manacapuru

De grote verversing kan niet zoveel kwaad, zolang je maar een hoeveelheid aquawater hebt om in de bak te doen (als ent). Belangerijker is de vissen op de juiste manier over te wennen.

Er bestaat natuurlijk nog een andere manier om je waterwaarden onder controle te houden natuurlijk, regelmatig wat meer verversen... Teveel versen is moeilijk :)

De eerste weken zou ik toch blijven meten en de evolutie in het oog houden... Wat vissen betreft, best houden wat jullie zelf leuk vinden en de techniek daar aan aanpassen...

t
tsjarishe

De waardes vandaag weer getest.

PH was 7.5
KH waren 5 druppels
GH waren 7 druppels
NO2 was 0.0

Dus nog dezelfde als gisteren. Bij GH twijfelde ik of ik nog een druppel erbij moest doen of niet. Dus je zou kunnen zeggen ook dat het een 6.5 was. Maar ja, dan heb je 7 druppels erin gedaan.

Morgen mss zo'n PH min ding erin doen?

Rode sloeber is nog altijd curieus naar mij.
Eten doen ze goed.
Kleuren zijn dezelfde.
btw ik heb op het net wat zitten zoeken, volgens mij is mijn
bruine een aequifasciata axelrodie = bruin van kleur en zwarte strepen
rode een red turquoise ( zie hier en daar blauwige stipjes ) of ander zo'n pigeon blood red type
tweede rode een kruising rood met turqoise iets ( ook die stipjes hier en daar ) of nog niet op juiste kleur ( is kleiner ook dan de rest )
en de gele zo'n heckel

Alles is hier dus nog status quo
grtz

A
Aquarioot

Geen phminus gebruiken
Gewoon met osmose/of regenwater mengen bij het verversen zodat de waarden geleidelijk aan verlagen tot het gewenste punt bereikt is

t
tsjarishe

Ok, geen product dus,

Hopen op wat regen dan, want mijn regenton is regenwater dat over verschillende daken stroomt. ( volgens mij niet echt proper dan )
of ik moet zo'n water bij apotheek kopen.... enkele flessen per keer dan zodat alles langzaam gaat lijkt me (enig idee van de prijs van zo'n fles/emmer?)

M
Manacapuru

Kan je ook eens zeggen wat die aantal druppels op slaan?

Wat zijn de nitraat en fosfaat waarden?

t
tsjarishe

het aantal druppels zou de uitkomst zijn van de waarde
5 druppels is dus een KH van 5

die andere twee kan ik met mijn huidige set niet meten.

A
Aquarioot

tsjarishe" post=49116:

Ok, geen product dus,

Hopen op wat regen dan, want mijn regenton is regenwater dat over verschillende daken stroomt. ( volgens mij niet echt proper dan )
of ik moet zo'n water bij apotheek kopen.... enkele flessen per keer dan zodat alles langzaam gaat lijkt me (enig idee van de prijs van zo'n fles/emmer?)

Osmose kan je bij de lfs(local fishstore) kopen hoor, prijzen varieren van 7 tot 25cent/L

De juiste verhouding moet je zelf uitrekenen aangezien het leidingswater niet bij iedereen dezelfde waarden heeft
Meestal ligt de verhouding tss 1/3 osmose tot 1/2 osmose op de resterende delen leidingswater

X
Xoffus

Turf kan ook, alleen heb je dan een geel/ bruine verkleuring wat sommige mensen niet graag hebben.

t
tsjarishe

En hier zijn we weer met de waarden.
Ik heb weer eens gemeten.
Waarden blijven dezelfde.

Omdat ik NO3 niet kom meten met mijn huidige testset, heb ik ook maar eens een ouderwets test stripje gebruikt.
NO2 = 0
NO3 = 0
GH = > 7 ( 7 volgens de set )
KH = ergens tussen 3 en 6 ( 5 volgens de set )
PH = tussen 6.8 en 7.2 ( 7.5 volgens de set )
CL2 = O

PH is wel verschillend qua uitkomst,... ik neem aan dat de set beter is en dus ook een exacter resultaat geeft. ( lijkt ik toch al gelezen te hebben op dit forum )

In tussentijd heb ik al eens uitgekeken naar turf / osmosewater.
In de winkel zag ik qua turf : Aquality ~ Filter Media : Turfgranulaat.
En dat water hadden ze niet. ( k kan donderdag enkele andere winkels doen als dit turfding een no go is.)

Iemand enige kennis van dit merk?
En zou het echt in de filter moeten? ..., ik vind de foto ervan wel mooi ( lijkt op bruine bolletjes die je in bloembakken normaal gezien legt ), ik zou het als bodembedekker rond mijn planten wel zien zitten. Enig idee of dit kan / gezond is?

Grtz

M
Manacapuru

Nitraat zit goed voor de vissen (maar niet voor de planten)

Nitraat en fosfaat testjes kan je ook apart kopen als dit niet bij je setje zit. je hebt er van verschillende merken : JBL, Sera ... Heb je ook iets om ammoniak te meten?

Als nitraat en fosfaat laag en nitriet en ammoniak 0 blijven tijdens de opstart dan heb je een vrij goede indicatie dat het met je bak in orde komt :)

E
Eska

De ammoniak mag nooit 0 blijven tijdens een opstart hé, anders heb je geen stikstofcyclus. Het is door de ammoniak dat de bacteriën worden gevormd ;) Vandaar dat de opstartbacteriën die je kan kopen vaak een ammoniakbasis hebben.

M
Manacapuru

Liefst quasi 0 hé. Ammoniak is giftig...

Als je ammoniak in je bak hebt betekent dat dat de nitrificiërende bacteriën hun werk niet doen en uw filter niet goed werkt.

E
Eska

Ja, klopt...maar je ( en ik) had het over de opstart. In den beginne es er niks, dus is er ammoniak nodig om de bacteriehuishouding op te starten, anders zit je met steriel water ;)

Eens het aquarium goed draait,moet die idd 0 zijn!

t
tsjarishe

Aangezien ik water gebruikte dat al opgestart was, neem ik aan dat het niet van 0.000000 beginnen was. En aangezien mijn vissen het volgens mij goed doen, neem ik aan dat het niet giftig water is : quasi 0

Als het nodig is kan ik zo'n setje ook wel kopen,... maar vandaag feestdag dus alles toe.

Maar iemand nog ervaring met die filterkorrels van turfgranulaat? Kan ik die ook al gewone ondergrond gebruiken ipv in filter? ( zie mijn vorige bericht )

E
Eska

Turf dat bedoeld is als filtermateriaal kan je niet op de bodem leggen. Het is lichter dan water, deeltjes beginnen te drijven of rond te zwerven en worden in de filter getrokken waardoor die kan verstoppen. Om die reden wordt het ook in een filternetje gestopt en zo in de filter geplaatst.

Er bestaan wel 'turfplaten' die je onder de bodem ( zand/grind) kan leggen, maar die zijn eerder voor de planten en minder voor de waterwaarden, een beetje zoals een voedingsbodem die ook turf bevat.

http://fremabo.nl/image/cache/data/fremabo/webshop/aquarium/waterbehandeling/waterbehandeling/Turfplaat3x-500x400.jpg

Turf in de filter geeft traag zijn looistoffen af, waardoor de PH geleidelijk aan daalt, wat het beste is.

Nog dit : water dat opgestart is, is "aquariumvriendelijk" , in die zin dat het vrij is van metalen, en dergelijke. Het water zelf bevat GEEN bacteriën, die zitten in de bodem en de filter. Je kan wel een "vluggere" start doen als je een ingedraaide filter gebruikt, maar dit werkt alleen als er bijvoorbeeld een filter al draait in een bestaand aquarium en die 'vlug' wordt overgezet. Laat er een paar uur tussen en alle bacteriën zijn al gestorven door zuurstofgebrek.

Dus als je nu al vissen hebt ( zonder de drie weken indraai) hou dan zéér goed de waterwaarden in het oog. De nitrietpiek kan nog altijd komen ( meestal na een tweetal weken). Ik zou zeker nog wat bacteriën toevoegen!

Nog iets over jouw visbestand:

4 discussen ( 2 rode 2 bruinachtigwit-zwart gestreepte )
2 kardinaaltetra's
2 kegelvlekbarbelen
2 rondneus zalm
2 roze tetra's
2 botia robusta
2 corrytjes

Dat zijn allen groeps-of schoolvissen, die minstens met 6 stuks moeten worden gehouden! daar kan je later, als de bak goed ingedraaid is, nog in beslissen;

t
tsjarishe

Bedankt voor het antwoord.
Dus doe ik morgen turf in de filter.

Je kan wel een "vluggere" start doen als je een ingedraaide filter gebruikt, maar dit werkt alleen als er bijvoorbeeld een filter al draait in een bestaand aquarium en die 'vlug' wordt overgezet. Laat er een paar uur tussen en alle bacteriën zijn al gestorven door zuurstofgebrek.

Dan zou het wel mss een goed idee zijn om mijn kleine bakje zijn filterinhoud dan ook mee in de bak te steken. Dan heb ik nog levende bacteriën om die (volgende week komende ) nitrietpiek mee op te vangen.

Qua vissen
zou ik / partner persoonlijk rekening houdend met 450 L water plaats
6 discus = 300l ( 50 l per vis hoorde ik ( da is wel veel he ) en ze moeten ook best met 6 gehouden worden )
20 tal kardinaal = 100 l
schooltje corry ( k twijfel over de soort die ik heb maar geen grote dus max 4 - 6 cm ) = 40 - 60 l
300 + 100 + 60 = 460 l

En dan is mijn bak al vol.
Al had ik nog graag mijn ruitenkuiser ( 80 l ) en enkele garnalen ( niet als die zalmen er zijn) van mijn kleine bakje overgezet

Wat ik met de andere vissen ( zeker die botias ) ga doen,... geen id.
Mss kan ik wel een goede thuis voor hen vinden. Maar naar de winkel doen, doe ik niet zo graag. K heb al in 2 verschillende winkels gezien dat ze mijn 'toevallig' vermenigvuldigde guppys/platty's/... zonder boe of ba in een lege bak 'kappen'. Da kan ook niet gezond zijn.
Maar ik moet inderdaad iets vinden.

E
Eska

tsjarishe" post=49203:

Bedankt voor het antwoord.
Dus doe ik morgen turf in de filter.

Je kan wel een "vluggere" start doen als je een ingedraaide filter gebruikt, maar dit werkt alleen als er bijvoorbeeld een filter al draait in een bestaand aquarium en die 'vlug' wordt overgezet. Laat er een paar uur tussen en alle bacteriën zijn al gestorven door zuurstofgebrek.

Dan zou het wel mss een goed idee zijn om mijn kleine bakje zijn filterinhoud dan ook mee in de bak te steken. Dan heb ik nog levende bacteriën om die (volgende week komende ) nitrietpiek mee op te vangen.

Dat is een prima idee idd!

Qua vissen
zou ik / partner persoonlijk rekening houdend met 450 L water plaats
6 discus = 300l ( 50 l per vis hoorde ik ( da is wel veel he ) en ze moeten ook best met 6 gehouden worden )
20 tal kardinaal = 100 l
schooltje corry ( k twijfel over de soort die ik heb maar geen grote dus max 4 - 6 cm ) = 40 - 60 l
300 + 100 + 60 = 460 l
de meeste cory-soorten worden idd max 4, de populaire Aeneus wordt groter.
En dan is mijn bak al vol.
Al had ik nog graag mijn ruitenkuiser ( 80 l ) en enkele garnalen ( niet als die zalmen er zijn) van mijn kleine bakje overgezet
de garnalen moet je niet echt meetellen in het aantal liters

Wat ik met de andere vissen ( zeker die botias ) ga doen,... geen id.
Mss kan ik wel een goede thuis voor hen vinden. Maar naar de winkel doen, doe ik niet zo graag. K heb al in 2 verschillende winkels gezien dat ze mijn 'toevallig' vermenigvuldigde guppys/platty's/... zonder boe of ba in een lege bak 'kappen'. Da kan ook niet gezond zijn.
Maar ik moet inderdaad iets vinden
je kan idd zoekertjes plaatsen op 2dehands/kapaza of www.aquaplaats.be
.

t
tsjarishe

Hallo nog een keertje.

Enkele dagen geleden heb ik die turfkorrels in de filter gedaan. En de enkele filterwatten van mijn kleine bakje in deze filter gebracht.
De uitslagen waren nu

PH was ergens tussen 6.5 en 7
KH waren 4 druppels
GH waren 7 druppels
NO2 was 0.0

Dus die turf heeft zijn werk gedaan. ( Moet ik die nu laten zitten, want dan zakt de PH misschien nog meer en dat is niet nodig. ??? :S )

De vissen zelf zijn nog altijd levend en wel.
Al blijven we wel angstig ten opzichte van mij. Ze komen wel af om te eten, maar niet super dichtbij. Online gezien dat je die heel tam kan krijgen dat ze uit je handen komen eten. Te snel zeker na de verhuis om al te verwachten dat ze mij als hun baasje zien. ( voor zover een vis dat kan volgens de huidige wetenschap ) We komen er wel,...

Ik heb nog wat extra hout gekocht en mos eraan gehangen. Nu is het nog niet mooi met die draden er rond, maar binnen enkele weken kan ik wel een deftige foto nemen en posten. Tegen dan zal ik ook al wel wat meer vis erin gedaan hebben zodat het een echte mooi bakje kan worden.

grtz

E
Eska

De PH zal niet blijven zakken, turf geeft looistoffen af, waardoor die nu zakt, maar blijven zakken zal het zeker niet doen ;)

t
tsjarishe

Hi,

ik wou gisteren al de roodkopzalmpjes en de botias vangen. We gingen naar een winkel en dan had ik voor hen toch al een nieuwe plek gevonden.

Iemand enig ID hoe je die visjes kan vangen in een bak die zo groot is dat je op een stoel moet staan om erover te kunnen ( en de grond ook te raken ) zonder dat mijn planten en zo meer losgewroet worden? En zonder dat mijn discussen een attak krijgen? Ik heb een schepnet ( drie zelfs ) maar dat is geen succes. :dry:
Ik heb er een half uur over gedaan zonder geluk. Ze zitten nog in mijn bak en lachen mij nu vierkant uit :evil: ( zou ik toch doen )
Zijn er een soort zelfgemaakte/te koop vissenvallen of zo?

Dank bij voorbaat voor tips