kleurtje geven

tsjarishe , August 11 2012
t
tsjarishe

Hallo,

Ik heb in mijn kleine bakje een aantal vuurgarnalen zitten. Nu ja vuur,... k vin ze allemaal nogal licht van kleur ( rozig niet rood ). Zijn er dingen die je kan doen om de kleuren zo mooi te krijgen als die je ziet op de foto's?

merci

-
-mich-

Als ze niet echt super rood zijn, zijn ze meestal goed doorkweekt geweest, ja kan ze rood krijgen, door nieuwe vuurtjes die echt super rood zijn te kopen en ze dan te katen kweken, dan zal de kleur mss wat beter worden

s
start2aqua

Goh, ik weet da zo niet. Die van mij, toen ik ze kocht, waren ook niet zo rood. Er zijn er nooit nieuwe bij gekomen. Nu zeggen meeste mensen dat die van mij echt heel mooi rood zien. Aan wat ligt het dan?

A
Aquarioot

start2aqua" post=49392:

Goh, ik weet da zo niet. Die van mij, toen ik ze kocht, waren ook niet zo rood. Er zijn er nooit nieuwe bij gekomen. Nu zeggen meeste mensen dat die van mij echt heel mooi rood zien. Aan wat ligt het dan?

Dat ligt waarschijnlijk aan de voeding

Bij vissen zit bvb axanthine (ken niet de juiste spelling) of caroteen in het voer. Dit is een natuurlijke kleurversterker die veel gegeven word aan vooral rode vissen
Sommige voeders bevatten hiervan een groter aandeel. Zoals bvb in het voer voor rode discussen

Ik weet nu niet of dit te vergelijken valt met garnalen maar ik veronderstel van wel
Dus mss voer met iets meer caroteen/axanthine geven

-
-mich-

Da zoude mss ook ne keer kunnen proberen, benieuwd of dit zou werken :D

E
Eska

dat klopt, rode muggenlarven bv. helpen ook al

t
tsjarishe

Ha bedankt, goed om te weten.

Aangezien ik er een aantal in mijn tweede bak zette, heb ik nu verschillende bakken. Als ik de ene aangepast voer zou geven en de andere gewoon normaal voortvoer, dan zou de kleur van groep moeten verbeteren en de andere dezelfde blijven.
Ben curieus wat het zal zijn.

Mercikes.

t
tsjarishe

Klopt inderdaad, (Y)

De gewone bak heeft nog steeds de normale kleur. De grote bak, waar ik voor de vissen een keer per dag rode muggenlarven geef ( en waar de garnalen dus ook wel van eten ) daarin zijn de grote vrouwtjes veel roder geworden. Nog altijd niet zo mooi rood als op de foto's en zo, maar toch ook niet meer zo erg licht roze als de ongekleurde mannetjes. Nu zie ik echt verschil. Hopelijk blijven ze donkerder worden. :P

j
jpjoeyjp2

De mijne toen ik ze kocht waren ook nie zo heel rood maar na het voederen van artemia waren ze prachtig vondt ik

D
DenDiscus

Vergeet niet dat je bij garnalen ook moet kweken op selectie, net zoals bij vissen kan je bepaalde eigenschappen beter doen uitkomen door in dit geval gericht te kweken op kleur.

Plus je heb tegenwoordig het echt vuurgarnaaltje, dat een beetje rood ziet, daar een kleurvariant van die volledig rood is

En dan heb je ook nog een n. Cantonensis die ook volledig rood is. Dus is ht een beetje zien welke soort je hebt.

Je kan ze terug meer op kleur gaan kweken door de garnalen met de meeste kleur apart te zetten en de jongen hiervan met de minste kleur steeds te verwijderen. Zo selecteer je op kleur.

Zoals de anderen reeds vertelden kan voeding ook een belangrijke eigenschap zijn.

Vuurgarnaaltjes worden trouwens ook in verschillende kleurgradaties gekweekt.
Hoe roder ze zijn hoe meer ze kosten zeg maar.

Grtz

t
tsjarishe

Dan denk ik dat ik die kleurvariant altijd op de mooie fotok's zie. Want de mijne zijn nu wel roder ( van doorzichtig/vleeskleur, naar rozig/roderig dit zoals ik hierboven al zei ) en ik ben met deze kleur wreed content, maar zo rood als op het net zie ik ze toch niet worden.

In het kleine bakje kweken ze nog als zot,... maar meestal kleurlozer
In het grote bakje,... wel ze kweken en de grote dieren zijn roder geworden. Vraag me af of er veel nakomelingen van volgroeid raken. (Y)

E
Eska

wijfjes zijn ook roder dan mannetjes, of was dat al gezegd?? de echt rode zijn meestal de sakura-garnalen :

http://img.2dehands.be/f/normal/127111402-neocaridina-heteropoda-var-sakura-sakura-garnaal.jpg

D
DenDiscus

Tja meestal laten ze op foto's alleen maar de mooiste garnalen zien.

De gewone Vuurgarnaal is doorzichtig let rode vlekken over het hele lichaam.
De hele rode is idd de sakura.

D
DenDiscus

Tsjarishe

Ik heb zelf ook de hele rode, en deze hebben nog eens een oranje streep over de rug en staart. Als ik binnenkort genoeg kweek heb mag je er wel komen halen.

Ik heb nu 4 volwassen exemplaren maar ben van plan om er bij te halen.

Heb deze ook in zowizoo gekocht voor 2,10€
Min 10% korting nartuurlijk :lol:

Hebben ze ook de zhanganjensis
Crystal red
Tijgergarnalen
Golden Crystal enz

A
Aquashoponline

Als er vissen in het aquarium zitten kleuren vuurgarnalen ook veel mooier dan zonder.
Maar best is selecteren. Bij mijn kweken gaan de lelijke gewoon naar de vissen toe.

t
tsjarishe

Wel,... DenDiscus dat is heel lief en bedankt al,... maar ik heb al enorm veel vuurgarnalen. Die planten nogal goed voort. Zelfs die in het discusaquarium zitten hebben al zeker 4 worpen gehad. Sommige kleintjes worden wel opgegeten, maar ik zie er toch al jongere die je als tiener kan benoemen.
En met de tips zijn ze al roder geworden dus ben ik nog steeds tevreden. (Y)

Wat ik mss ooit wel wil doen, is een andere kleur.
Ik dacht aan babaulti groene of die extra donkere blauwe ( tegen het zwarte ) met oranje oogjes ( zou een kleur van tijgergarnaal zijn ). Maar dat is niet voor nu want die zwarte zijn tamelijk duur. Ik heb nog andere dingen te doen en te kopen voor ik zo'n kleine maar dure beestjes ga kopen.

Nogmaals merci voor het aanbod in ieder geval.

E
Eska

beiden heel mooi...de groene babaulti vind ik zeer mooi, maar jammer genoeg zijn hun jongen haast nooit groen...

t
tsjarishe

ha, dat is al goed om te weten. ook gewoon doorkijkkleur dan of wat?

E
Eska
D
DenDiscus

Wat dacht je van de citroengarnaal, de gele vorm van de Vuurgarnaal, wel niet samen zetten want deze kruisen.

De blauwe tjjgergarnaal is ook zeer mooi maar wel gevoeliger aan waterwaardes.