vraagjes over t8 tl lampen.

Berre83 , August 15 2012
B
Berre83

achteraan heb ik momenteel van "sera de plant color" zitte.en vooraan "sera brilliant daylight.
klopt die volgorde of moet ik ze mss van plaats wisselen???nu heb ik ook nog de "sera tropic sun" die
er niet insteekt...maar zou ik die eruit laten of wisselen met die "brilliant daylight"?
op de site van sera vind ik het niet duidelijk terug,dus hopelijk geraak ik via hier aan een goei antwoord :D

groetjes,

E
Eska

hangt af waar je jouw meest lichtbehoeftige planten zet...maar ik zou de plant color vooraan en de daylight achteraan steken..mooier qua effect..als je een geler ( warmer) licht wil, wissel je de daylight met de tropic sun..dat is wat ik zou doen hé, er is geen echte regel voor ;)

B
Berre83

als het niet uitmaakt of ze voor of achteraan staan,dan zal ik ze is verwisselen en zo zien wat het mooiste effect geeft....
alvast bedankt ;)

M
Manacapuru

Berre83 : Voor of achter maakt niet zoveel uit als je planten allemaal ongeveer dezelfde lichtbehoeften nodig hebben. Dan komt het vooral op smaak neer, wat zie jij het liefst... de plant color laat de blauw en rood tinten van de vissen net iets mooier uitkomen, zoals Eska zegt is het dan beter om deze vooraan te steken. (in tegenstelling tot wat de naam impliceert is dit dus geen "planten lamp" alhoewel dit vroeger wel geloofd werd)

B
Berre83

tis idd door de naam dat ik begon te twijfelen.want voor ik mijne bak terug ingericht had,had ik die paarse
vooraan.maar ik moet wel zeggen dat het effect nu ook mooi is nu ze achteraan zit.maar is die brilliant daylight
beter of slechter dan die tropic sun lamp???

E
Eska

niet beter of slechter, de daylight zal een witter licht geven, de tropic sun een geliger...hangt ervan af wat je graag ziet.

M
Manacapuru

De twee lampen hebben een ander spectrum, volgens mij is de brilliant daylight beter voor plantengroei dan de tropic sun.

E
Eska

Voor de plantengroei maakt het niet veel uit...Je kan de brilliant daylight behouden omdat de plant color en de tropical sun ongeveer hetzelfde gelige licht geven...Met de brilliant daylight zal het frisser tonen bij wijze van spreken...maar nogmaals : het hangt af van wat je zelf graag ziet..het blauw bv. van Neons of Kardinalen zal mooier kleuren met de brilliant daylight dan met de tropical sun om maar een vb. te geven...Hoe witter het licht, hoe liever algen het hebben, dat is dan de andere kant van de medaille ;)

M
Manacapuru

Spectrografisch gezien zijn lampen die het dichtst daglicht benaderen het beste voor de plantengroei. Hoe verder het spectrum van een lamp hiervan afwijkt, hoe minder optimaal een plant de lichtopbrengst kan benutten voor metabolisme en dus groei.... Het licht van een witte lamp kan dus beter aangewend worden door de plant dan een gelige.

A
Aquarioot

Die lampen zijn eerder gemaakt voor jouw persoonlijke voorkeur. De plantenlamp zit erin en dat is zowat de belangrijkste, de andere lamp kies je eigenlijk zelf qua persoonlijke smaak
Als je echt voor plantengroei gaat kan je ook meteen gewoon 2 plantcolor lampen steken gewoon e

M
Manacapuru

@Aquarioot de zogezegde "plantenlamp"(plant color, grolux, ...) is eigenlijk de slechtste lamp die je kan steken om een goeie plantengroei te bekomen.

B
Berre83

der zijn blijkbaar veel verschillende meningen en gedachten als ik da hier zo lees :)
maar toch bedankt voor de reacties ;)

E
Eska

De plant color van Sera behoort tot de koelwitte lampen ( zo'n 4900 K)...De lichtopbrengst is niet bijster groot, in vergelijking bv. met een brilliant daylight. Je ziet dat de plant color vooral in het blauwe (en in mindere mate in het rode) spectrum uitschiet.

Er werd vroeger aangenomen dan planten vooral van dat blauwe en rode lichtspectrum hielden, maar nu weet men dat de planten vooral een zeer breed lichtspectrum appreciëren. ( maar nog veel producenten blijven 'plantenlampen' in het rode en blauwe spectrum aanbieden, Dennerlé is daar de uitzondering op en gaat breed).
In ieder geval zal de stofwisseling vooral beter verlopen in het rode deel van het spectrum. Het blauwere deel ( zoals hierboven al gezegd) kan eerder voor algenvorming zorgen, gezien algen dit deel van het spectrum waarderen.

De lichtkleur ( in Kelvin) beïnvloedt de planten op een andere manier : 3600 K beïnvloedt bv. de groei van de stengels, waardoor je hogere, mindere volle planten krijgt. 6000 K krijg je vollere planten, maar die blijven dan kleiner.

Het is allemaal afwegen natuurlijk!

B
Berre83

idd...de daylight steekt nu achteraan en de color plant vooraan.dus kga het wa afwachten

c
cornelisk

Sinds wanneer is dat algemeen geweten Eska? Het is nl de eerste keer dat ik hier van hoor.

Als ik het zo zie kan dat de missing link zijn waarom planten zoals HC groeien bij de ene en niet groeien bij de andere.