apistogramma borelli: Wondje of schimmel?

Greg002 , August 27 2012
G
Greg002

Mijn apistogramma borelli vertoont witte plekjes (3tal kleintjes, niet cirkel vormig ofzo. Zit eigenlijk geen patroon in) aan de linker boven zijde naast de rugvin.
Zouden dit wondjes zijn of schimmel, of iets anders? Het lijkt niet "op" de borelli te liggen, dus schimmel is het niet denk ik dan?

Mijn apistogramma borelli heeft dit al meer gehad, maar dan was het maar 1 plekje aan het begin van zijn rugvin en dit was altijd weg na een dag of 2. Nu is het met dat ene plekje begonnen en het is uitgebreider geworden.

Hij heeft dit nu al een 4tal dagen (kan wat langer zijn ook). Wat denken jullie?

E
Eska

Schimmel is altijd het gevolg van een beschadiging van de slijmlaag van de vis, het is dus secundair; Als de vis een wondje heeft, kunnen zich schimmels - die overvloedig aanwezig zijn in het water - ontwikkelen.Ook bij ziekten zoals bv. vinrot krijg je schimmels, die dus een secundair gevolg zijn van de vinrot.

Als mijn Scalaren letterlijk bekvechten, kan je ook soms een licht schimmel zien op hun mond, als gevolg van die wondjes, die gaat vanzelf weer weg.
Goed in de gaten houden of de schimmel idd groter wordt of niet. Indien hij echt groeit, zal je medicatie moeten geven.

G
Greg002

Het wondje is compleet genezen. De dag erna was er al wat verbetering te zien.
Het was dus gewoon een wondje..

E
Eska

goed nieuws! :)