aquattopia's aquarium 250 liter

aquattopia , August 30 2012
a
aquattopia

Hey, iedereen

Heb Vandaag koopje gedaan 40% korting op een nieuwe aquatlantis ambiance 120 van 230 liter incl meubel voor 300 euro :-) stonden 3 bakken aan die korting en kost het dus niet laten heb hem direct laten opzij zetten. :woohoo:
Normaal volgende week donderdag kan ik hem hopelijk gaan ophalen delicaat werkje zonder verpakking, samen met een collega :cheer:

Ik was eens aan het kijken online naar een eheim buitenfilter ecco pro 2036 omdat ik zelf de 2032 op mijn andere bak heb staan en daar ben ik uiterst tevreden over :P

ecco pro 2036 Technische gegevens: lijkt mij voldoende? +- 75 euro zooplus uit duitsland :)

Aquariagrootte: 160-300 l
Pompvermogen: 750 l/h
Hoogte voorkant/m Ws: 1,9
Filtervolume: 2,8 l + 0,3 l (prefilter)
Prestatievermogen: 8 W
Inhoudsvolume: 5,0 l
Maat ca. ø x hoog/mm: 205x416

Heb in mijn bakje van 60 liter en mijn bakje van 45 liter tot nu toe geen verwarming nodig gehad, heb die na een tijdje verwijdert de water Temp ging nooit onder de 24°c en in de zomer soms wel 28° dus voor 230 liter ???

heb nog wat vraagjes maar we starten met deze 2 al :) dan kan ik morgen mijn eheim miss al bestellen

vriendelijke groeten andy

neujensl

300 euro met meubel is inderdaad wel een koopje .
Verwarming zorgt ook voor een gelijke temperatuur dankzij de thermostaat die er in zit ...
Vissen regelen niet zelf hun temperatuur maar nemen die van het water over .
Als die overdag 's morgens 22 °c is , 's middags 25°C en 's avonds 23°c dan is dat steeds (weliswaar een kleine) een aanpassing voor de vissen ...
Ik zou dus in elk geval wel verwarming plaatsen al is het om een stabiele temperatuur te hebben .

E
Eska

Eerst en vooral welkom op het forum Andy! :cheer:

Inderdaad een goede koop! Ik heb die ook ;)
Wat de filter betreft : zeker een zeer goede filter, maar het hangt af van het bestand. 730 liter per uur ( theoretisch, 500 liter per uur in de praktijk ongeveer) is net voldoende voor een gezelschapsbak. Voor een cichlidenaquarium is dit te weinig.
Op mijn Aquatlantis ( dus ook de Ambiance) heb ik een sera 400 draaien ( wordt nog vervangen door de Eheim prof 3 600) en die pompt 1100 liter per uur ( opnieuw theoretisch) en dat is echt niet overdreven! Op mijn grote aquatlantis van 830 liter staan twee filters, één van 1700 en één van 2000 liter per uur.

Je doet natuurlijk wat je zelf verkiest, maar mijn ervaring is dat je beter geen filter neemt die net voldoende aan capaciteit heeft, maar nogmaals hangt af van het bestand.

Nog een tip : naast de eheim professional 3 2080 draait er op de grote aquarium ook een sunsun filter. Dit is een goedkoop alternatief voor de dure merk-filters. Ik ben er zeer tevreden over, kan je zien in mijn dagboek, pag.17.
De prijzen :

1000L/H = €47,49,-
1400L/H = €58,49,-
2000L/H = €65,49,-
2000L/H = €79,15 ( met UV-lamp)
Verzendkosten zijn €12,-

http://www.aquariumgids.be/forum/3-aquariumtechniek-zoetwater/48566-sunsun-externe-filter

Wat de verwarming betreft, ga ik akkoord met Neujensl : om een meer constante temperatuur te hebben plaats je idd best een verwarmer.

a
aquattopia

Hey Eska bedankt alvast voor de snelle reacties :)

De filter is al besteld... dus te laat :unsure: de pro gaat over de 100 euro en sera heb ik nog niet mee gewerkt dus hier is mijn bestelling:

Aantal Product Prijs Som
1 1914.0 - Sera Aqua-Test Box Set 42,90 EUR 42,90 EUR
1 1905.2 - Sera bio nitrivec-500 ml 12.99 EUR 12.99 EUR
1 12798,1 - Easy-Life vloeibaar filtermedium-500 ml 7,89 EUR 7,89 EUR
1 103000,2 - Eheim buitenfilter Ecco Pro 2036, tot 300 liter, met inbegrip van filtermedia 82,90 EUR 82,90 EUR
1 6037.0 - katoen filtreerpapier voor Ecco Pro voor 2231, 2232, 2233, 2234, 2235, 2236, 2032, 2034, 2036 5,49 EUR 5,49 EUR
1 1.0 - Coupon -15,22 EUR -15,22 EUR
Totaal: 136,95 EUR

De bak gaat een gezelschaps aquarium worden die goed voorzien is van echte planten, het is eigenlijk de bedoeling dat mijn 2 kleinere bakjes (samen 100 liter) volledig overgaan naar deze grote bak (planten,hout,mos,vissen incl de corry's)
Op de bak van 60 liter staat momenteel een eheim eco pro 2032 die ik dus eventueel samen met de 2036 ecco pro kan laten werken geen probleem anders gaat hij toch terug in de verpakking....op de kast :lol: zou dat nodig zijn??

ecco pro 2032:
Aquariagrootte: 60-130 l
Pompvermogen: 500 l/h
Hoogte voorkant/m Ws: 1,4
Filtervolume: 1,2 l + 0,3 l (prefilter)
Prestatievermogen: 5 W
Inhoudsvolume: 3,0 l
Maat ca. ø x hoog/mm: 205x298

Volgende week donderdag ga ik de bak halen in de ochtend en alles zou dus tegen de avond in de nieuwe bak moeten zitten.

De extra vragen:

Welke bodem??? : ik heb tot nu toe scalare meststofvrije bodem + erboven donker fijn grind en merk dus dat deze tot nogal luchtbellen geven na een kleine woeling erin wat dus zegt dat het wat dichtslibt....dus had in gedachten JBL manado of volledig fijn zand te pakken als bodem??? had natuurlijk graag zandbakje voor de corry's he

welke verwarming??? merk, watt .. er gaan planten genoeg inkomen dus voor het zicht zou geen probleem mogen zijn

groeten Andy

A
Aquarioot

Welkom en alvast veel succes met de opstart ;)

Ik zou ook een thermostaat gebruiken in de nieuwe bak

-
-mich-

Ik denk dat een voedingsbodem niet direct nodig is maar daar kan eska meer uitleg over geven, en het is idd een koopje van een aqua!

Heb je al eens gedacht aan wat voor vissen je in de aqua wilt, en over de filter moest het toch te weinig zijn kan je er altijd 1tje bijplaatsen he

Grts

j
jpjoeyjp2

wat verwarming betreft moet je zelf een beetje zien hoeveel geld je er aan wil uitgeven en welk type wil je alleen verwarming staaf-of bodemverwarming wat ik hoor beter is maar ook duurder maar mooier omdat je het onder je bodem kunt steken of verwarming element dat ook water laat circuleren eigelijk een pompje dat ook verwarmt ook duurder dan de traditionele verwarming
voor 230l je toch minstens 200 watt nodig hebben dan zit je redelijk goed je kan ook 150 watt maar dit is nipt denk ik

E
Eska

Ik heb beide bodems, dus zowal één met manado, als één met zand.
Als je echt veel planten wil zou ik de manado aanbevelen. Die houdt de meststoffen vast wanneer er voldoende zijn en geeft dan geleidelijk af. Ik ben er heel tevreden over en is ook ideaal voor Corydoras. Het planten in een manado is niet altijd makkelijk, maar eens de planten goed geworteld zijn is dat geen probleem meer.

Fijn zand kan natuurlijk ook, ik heb mijn zand gemengd met filterzand, wat de bodem luchtiger maakt en in grotere mate het dichslibben voorkomt. Het hangt een beetje af wat je verkiest en graag ziet. Als je bv. voor een ZA biotoop gaat is zand wel heel mooi.

Meststoffen voor planten zal je sowieso moeten geven, vloeibaar of vast via bodembemesting, hangt volledig af van het plantenbestand.

Verwarmer : er zijn veel goeie op de markt, ik ben tevreden van de Sera's en zeker ook van de van Eheim ( heet nu Jäger).
In één van mijn kweekbakken heb ik een fluval, ook zeer tevreden over :

http://media.mediazs.com/bilder/hagen/fluval/e/verwarmingselement/1/300/162621_hagen_heizer_e50_1.jpg

En er zijn ook - zoals Joey zegt - verwarmers die je kan aansluiten op de filter waardoor die niet meer in het aqua hangt ( daar heb ik geen ervaring mee)

a
aquattopia

hey, tx voor de reply's

- Meststoffen gebruik ik: easy-life / carbo,profito,ferro (ferro had ik extra nodig) dus ben ik zeker goed voorzien.
- waterconditioner: easy-life filtermedium(bij waterwissel) en sera bio nitrivec (door de week)

Ik ga dus dinsdag naar de neon in lokeren eens kijken voor deze dingen:

- staafverwarming 200 Watt tot ca. 250 liter als ze de fluval daar hebben, pak ik die lijkt me goed en heeft ook goede beoordelingen.

- bodem: ik denk aan jbl manado (Eska gebruik je dan enkel dat alleen of nog een bodem eronder?? en hoeveel kg dan??) want ik heb nog 5 kg scalare fertilite meststofarme humusrijke voedingsbodem liggen op de kast.

- Planten: voor heb ik 2 cryptocoryne die ga ik waars wel moeten uitbreiden x aantal stuks...
midden heb ik eigenlijk niet echt, heb wel veel belgisch groen dat van achter naar voor komt :lol: wel mooi
achter 2 x soort zwaardplant die eigenlijk te groot is op de moment .. deze ook x aantal bijkopen?
heb ook nog iets staan dat op cabomba trekt maar this aquatica ofzoiets in de winkel gelezen ...

- zou graag nog wat extra soorten planten willen natuurlijk, hoe meer hoe beter vin het altijd bevredigend als de planten die je verzorgt goed en mooi groeien :blush: rode lotus zie ik ook wel zitten enz... ideeen zijn welkom dan schrijf ik de namen op.

De soorten vissen: ik heb vuurgarnalen, helena's, 7 corry's (mag je eigenlijk verschillende soorten corry's bijeen zetten??) heb ook neons en 7 rasbora's kubotai van mijn broer die stopt ermee die gaat studeren en ook van hem 8 kegelvlek barbelen
--> De vraag is wat mag ik daar nog bijzetten?? had eerst gedacht aan een malawi bak maar dan moet ik bijna alle vissen terug weg doen en steen alleen en amper planten.... miss koppel van iets speciaal cichliden?? of iets anders had graag baby's ook natuurlijk :lol:

bedankt alvast

E
Eska

aquattopia" post=49687:

- bodem: ik denk aan jbl manado (Eska gebruik je dan enkel dat alleen of nog een bodem eronder?? en hoeveel kg dan??) want ik heb nog 5 kg scalare fertilite meststofarme humusrijke voedingsbodem liggen op de kast.

Ik dacht 2 zakken van 25 kg gebruikt te hebben, het hangt ervan af hoe dik je die wilt leggen...Wel zéér goed spoelen, het is geen leuk werk hoor, zal lang roodachtig water geven :)

- Planten: voor heb ik 2 cryptocoryne die ga ik waars wel moeten uitbreiden x aantal stuks
kan je idd uitbreiden, maar er zijn nog tal van andere voorgrondplanten ;)...
midden heb ik eigenlijk niet echt, heb wel veel belgisch groen dat van achter naar voor komt :lol: wel mooi
achter 2 x soort zwaardplant die eigenlijk te groot is op de moment .. deze ook x aantal bijkopen?
heb ook nog iets staan dat op cabomba trekt maar this aquatica ofzoiets in de winkel gelezen
... Cabomba aquatica is idd de naam van de reuzencabomba

- zou graag nog wat extra soorten planten willen natuurlijk, hoe meer hoe beter vin het altijd bevredigend als de planten die je verzorgt goed en mooi groeien :blush: rode lotus zie ik ook wel zitten enz... ideeen zijn welkom dan schrijf ik de namen op
tip : http://www.aquarium-planten.com, een plantenkwekerij uit Nederland waar ik bijna al mijn planten koop, zeer goed van kwaliteit én prijs!.

, 7 corry's (mag je eigenlijk verschillende soorten corry's bijeen zetten??)
dat mag je zeker, het is een groepsdier en ze kruisen niet( maar kweken in gezelschap zal moeilijk lukken)--> De vraag is wat mag ik daar nog bijzetten?? had eerst gedacht aan een malawi bak maar dan moet ik bijna alle vissen terug weg doen en steen alleen en amper planten.... miss koppel van iets speciaal cichliden?? of iets anders had graag baby's ook natuurlijk :lol:
dan zou ik denken aan dwercichliden zoals Apistogramma-soorten, of iets groter : sleutelgatcichlide of Laetacara Dorsigerus, twee heel rustige, iets grotere cichliden ( 10 cm)

bedankt alvast

-
-mich-

Apistos zijn idd zeer leuke vissen evenals de laetacara :D heb van bijde vroeger nesten gehad

a
aquattopia

hey,

Bestelling Zooplus duitsland is vandaag toegekomen eindelijk, had deze gisteren al verwacht maar soit :P

Vandaag Naar de neon in lokeren geweest :woohoo: veel visjes daar, Voor de jbl manado had ik geluk er lag nog 10l + 3 x 5l
Dus 25 liter manado uitverkocht tot vrijdag :)

Geen fluval verwarming te koop jammer, enkel tetra en nog een merk .. en natuurlijk wel Eheim van klein naar groot dus 200 Watt Eheim buisverwarming check.

Heb ook al eens naar de plantjes gekeken, redelijke keuze alleen de rode lotus was uitverkocht. :lol:
Maar ik denk dat is Eska zijn tip ga gebruiken,online bestellen dan maar en ineens mijn 3 voedings van easy mee laten komen want die vallen daar goed mee van prijs bonus 3 pack :)

en heb 2 stukken Kienhout gekocht xxl en xl foto's volgen nog ... ik hou jullie liever even nog in de spanning. :evil:

E
Eska

Klinkt allemaal zeer goed!

Ons niet té lang in spanning houden hé Andy! :P

s
start2aqua

Ben ik nu zo zwaar aant falen of zijn ook in dit topic berichten verdwenen? Ik had hier al geantwoord.

a
aquattopia

Hey,

Ik vertrek op weekend tot maandag sebiet dus je zullen toch geduld moeten hebben :P

PS: ik zal al beetje meer vertellen want ik wou wachten tot maandag voor foto's er op te zetten van de bak, vanaf dat de manado er in zit ... :lol:

De bak is 60% gevuld met water, Manado ligt er in 25l na warme spoeling x 3 :cheer: en het kienhout is al aan het weken.

Heb sinds gisteren een kleine interne bio filter met witte watten en actieve kool draaien, dan kan ik maandag de eheim eco pro opstarten ---> ik ben er liever bij als ik de externe filter laat draaien je weet nooit he 3 dagen weg ....

Tot maandag alvast :)

neujensl

start2aqua" post=49821:

Ben ik nu zo zwaar aant falen of zijn ook in dit topic berichten verdwenen? Ik had hier al geantwoord.

Ik heb 7 berichten terug gezet zo goed en zo kwaad mogelijk ... Voor de rest zou alles ok moeten zijn ...
We hebben er een dag uitgelegen en zo veel mogelijk alles terug gezet ...
De schade zou beperkt moeten zijn tot enkele berichten ...
Zitten ze misschien niet in andere volgorde of zo ? Ik heb moeten hernummeren omdat de berichten nummers hadden die in de live omgeving met de backup van de vorige dag reeds gebruikt waren ...

E
Eska

aquattopia" post=49826:

Hey,

Ik vertrek op weekend tot maandag sebiet dus je zullen toch geduld moeten hebben :P

PS: ik zal al beetje meer vertellen want ik wou wachten tot maandag voor foto's er op te zetten van de bak, vanaf dat de manado er in zit ... :lol:

De bak is 60% gevuld met water, Manado ligt er in 25l na warme spoeling x 3 :cheer: en het kienhout is al aan het weken.

Heb sinds gisteren een kleine interne bio filter met witte watten en actieve kool draaien, dan kan ik maandag de eheim eco pro opstarten ---> ik ben er liever bij als ik de externe filter laat draaien je weet nooit he 3 dagen weg ....

Tot maandag alvast :)

Goed bezig!! leuk om te lezen

a
aquattopia

Hey,

Ben terug van een zalig weekendje :S terug in RL :lol:

Heb dan maar snel enkele pic's genomen, Het kienhout is al beetje gezakt en aangezien ik nog geen stenen in huis heb ben ik vrijdag maar creatief geweest. :)
Het gaat toch nog een tijdje duren voor het niet meer drijft en volledig gezakt is...dus ik zal toch een paar stenen in de shop moeten gaan halen deze week zodat ik mijn planten snel kan laten afkomen.

De Bio filter doet zijn werk de watten hebben toch al wat kleur opgezogen en de kool zal al wat rijker van smaak zijn haha, en heb een klein beetje bruin/witte schuim vorming aan de uitlaat van de filter maar dit zal wel normaal zijn he ...

Morgen de verwarming van 200 watt eheim plaatsen.

Morgen ook de Eheim eco pro filter opstarten: vraagje ik heb 3 opties ---> er zit momenteel 140 liter door kool gefilterd water in de bak.
Ik heb 2 bakken staan waar er 40 en 60 liter water in zit, waarvan de bakken op perfecte waarden staan.

Optie1: Als ik die 40l water erbij zou kappen bij de 140 liter en de inhoud (watten,siporax...) van de interne bio filter uit diezelfde bak in de eiheim mee in steek ---->is dat genoeg om te enten of niet?
Optie 2: de 60 liter bak (eheim eco pro filter) + de 40 liter zoals hierboven beschreven dus 100 liter water dat perfect staat bij de 140l water van de nieuwe bak + alles oversteken in de nieuwe filter (enkel dus 1 eheim filter).???
Optie 3: de nieuwe filter 3 weken laten indraaien en dan de filter eheim van de 60l mee aansluiten aan de nieuwe bak (dubbel eheim samen 750l pompkracht echte praktijk zoals Eska zij :lol: ) en direct water + inhoud van de interne bio filter 40l in de nieuwe filter bijsteken, en na die 3 weken pas alles overzetten van vissen???

ps: optie 1 en 3 houd wel in dat ik de 60l bak kan laten draaien met alle vissen er in tot dat de bak zeker klaar is he.

veel lees plezier :P

http://i1064.photobucket.com/albums/u363/andyrapster/aquattopia/SAM_5996.jpg

http://i1064.photobucket.com/albums/u363/andyrapster/aquattopia/SAM_5995.jpg

greets andy

E
Eska

Ziet er heel goed uit!! mooie stukken hout en idd een zeer creatieve oplossing :cheer:

Wat de filter betreft : het water bij het nieuw aqua doen is goed, omdat het visvriendelijk is, maar het bevat natuurlijk geen bacteriën. Van zodra het water bij het nieuwe water komt, zal de samenstelling wat veranderen, maar het is nog altijd veel beter dan gewoon leidingwater zeg maar.

Ik zou zeker de siporax in de nieuwe filter steken, dat is de meest biologische filter en een verzamelplaats voor de bacteriën. De watten hebben niet veel zin, omdat er zich daar geen bacteriën op bevinden. je kan de 'oude' siporax bij de nieuwe doen, zo is het eigenlijk ideaal. De bak zal dan uiteraard iets vlugger ingewerkt zijn, maar hoe dan ook wacht toch de drie weken af voor het zekerste ( en meten natuurlijk)

Eens je plantenvoeding geeft, zeker niet meer filteren over actieve kool, is absoluut niet nodig en zelfs niet goed omdat het sporenelementen die planten nodig hebben, adsorbeert.

De bruin/witte schuimvorming is door de manado, geen probleem!

a
aquattopia

Ok tx Eska ik ga morgen de verwarming plaatsen en de nieuwe filter al opstarten, en dinsdag of woensdag hangt er van af haal ik de siporax uit de 40l en gaat die in de nieuwe filter nadat ik het bestand in de 60l heb gezet voorlopig (max 3 weken) kan die 40l water ook erbij

Heb 2 x zwaardplanten kan ik die dan ook al bevestigen op het kienhout met visdraad? of moeten die in de manado?

Ps: en de kool gaat samen met de bio filter mee weg, was voor het weekend he remember? ;)

greets andy