plotse nitriet stijging

juan07 , September 24 2012
j
juan07

hier ben ik weer :(

plots is de nitriet weer beginnen stijgen in het aquarium.
gisteren had ik even de filter uit gekuist en een de helft van de keramische pijpjes vervangen omdat 1 van de vissen precies waterzucht kreeg ( en de vorige keer dat ik het deed loste dit het probleem op).

maar deze morgen stond ik op en zag een dode vis en de rest happend naar lucht.

ik heb direct een 2 klein filtertje bij gehangen en water ververst.

zou het interesant zijn moest ik ook actieve kool in de filter bij doen?

de filter is een JBL crystal profi e1500

A
Aquarioot

Actieve kool zal uw nitriet niet doen dalen
Die keramische pijpjes hoeven niet vervangen te worden. Je hebt dus gisteren maw de helft van de bacteriehuisvesting weggegooid, wss daardoor dat er een stijging is van nitriet

j
juan07

daar vreesde ik al voor.

is er iets wat ik wel kan doen?
zoals bacteriën toevoegen van jbl?

neujensl

Ik zou eerder 1/3 van water vervangen met hierbij waterverbeteraar aan toegevoegd .
Deel van de bacteriën zit nog in filter lijkt me ...

j
juan07

heb ik gedaan ik zal straks mijn nitriet nog eens meten

edit: het is nog gestegen

A
Aquarioot

Verversen idd
En alles goed in de gaten houden komende dagen (dus nitriet blijven meten)
Met extra bacterien toevoegen kan je weinig misdoen

Er bestaan ook nog middeltjes om je snel van de nitriet te verlossen, maar hoe gezond zijn deze ?

s
start2aqua

Heeft je filter er een tijd uitgelegen? Het kan daarom zijn dat al je bacteriën zijn gestorven.
Het enige wat je nu kan doen is water verversen en ik zou er bvb sera bio nitrivec aan toevoegen.

j
juan07

de filter heeft in totaal 10 min uit geweest om te kuisen.
dus zeker niet lang genoeg.

ik zal nog verversen en dat product toevoegen

j
juan07

voila gedaan nu afwachten en geregeld meten.

stomme fout die ik gemaakt heb, en slechte timing want binnen dit en 3 maanden komt er waarschijnlijk een verhuis aan naar een groter aquarium.

j
juan07

we zijn nu een week verder en het gaat terug prima.

voorlopig laat ik het 2de kleine filtertje er nog een weekje in.

E
Eska

juan07" post=50424:

we zijn nu een week verder en het gaat terug prima.

voorlopig laat ik het 2de kleine filtertje er nog een weekje in.

Leuk om te horen! (Y)

Je kan altijd het kleine filtertje laten draaien...als je jouw nieuwe aquarium opstart, kan je dit verplaatsen...zo heb je al bacteriën in het kleine filtertje wat de opstart positief beïnvloedt! ;) Tenzij je natuurlijk genoeg filtermateriaal hebt voor het nieuwe aqua.

edit : zie nu pas dat je ook gaat verhuizen :lol: dan heeft het niet veel zin natuurlijk :P

j
juan07

Eska" post=50425:

Leuk om te horen! (Y)

Je kan altijd het kleine filtertje laten draaien...als je jouw nieuwe aquarium opstart, kan je dit verplaatsen...zo heb je al bacteriën in het kleine filtertje wat de opstart positief beïnvloedt! ;) Tenzij je natuurlijk genoeg filtermateriaal hebt voor het nieuwe aqua.

edit : zie nu pas dat je ook gaat verhuizen :lol: dan heeft het niet veel zin natuurlijk :P

Heb al even een prijs aanvraag gedaan bij ciclidecenter in antwerpen en ze zouden de jbl e1501 gebruiken dus bijna de zelfde als mijn e1500.
het kan ook zijn dat ik voor de verhuis het aquarium volledig weg doe zodat ik me een schone lei kan beginnen. (er kom hoogst waarschijnlijk een 200*60*75)

E
Eska

Ik vrees voor een aquarium van dergelijke grootte ( zelfde als mijne) dat die jbl niet voldoende zal zijn ( max 700 liter /uur theoretisch). Hangt uiteraard af van het visbestand, ik heb er hier twee draaien van 2000 liter per uur.

j
juan07

Eska" post=50431:

Ik vrees voor een aquarium van dergelijke grootte ( zelfde als mijne) dat die jbl niet voldoende zal zijn ( max 700 liter /uur theoretisch). Hangt uiteraard af van het visbestand, ik heb er hier twee draaien van 2000 liter per uur.

sorry ik bedoelde 2 :p of ik ga naar een bioloog we zien wel wat de toekomst brengt ;-) (hopelijk zo'n mooie bak als die van u)

E
Eska

Ah! ok!! (Y) dat zal dan zeker voldoende zijn :P

A
Aquarioot

Ik zou ook eerder voor een bioloog opteren bij zo'n formaat
Heeft nog meer inhoud dan beide potfilters samen, makkelijker onderhoud etc

j
juan07

Aquarioot" post=50435:

Ik zou ook eerder voor een bioloog opteren bij zo'n formaat
Heeft nog meer inhoud dan beide potfilters samen, makkelijker onderhoud etc

Ok stof om over na te denken.

Sorry voor de offtopic: Heeft er trouwens iemand hier op het forum een grote bak me bioloog dat ik eventueel eens kan komen bekijken?
ik zou graag de werking met m'n eigen ogen zien

E
Eska

juan07" post=50436:

Sorry voor de offtopic: Heeft er trouwens iemand hier op het forum een grote bak me bioloog dat ik eventueel eens kan komen bekijken?
ik zou graag de werking met m'n eigen ogen zien

pm gestuurd