Aquatic Nature Osmo-Box 150

waffel , September 25 2012
w
waffel

Heb me dit Aquatic Nature Osmo-Box 150 apparaat aangeschaft voor osmosewater ter beschikking te hebben. Installatie van het toestel zelf is vrij eenvoudig, en zonder problemen verlopen. Je dient het op ongeveer 1,5 meter hoogte op te hangen, om eventuele tegendruk te vermijden.

Het apparaat bevat een actief koolfilter, een fijnfilter, een membraanhouder met daarin een TFC (Thin Film Composed) 60 GPD membraan (1 Gallon = 3,87 liter), samen met een ‘Flow Restrictor’ die ervoor zorgt dat het membraan bij gebruik voldoende gespoeld wordt. De behuizing komt met een ophangsysteem en daarbij horende vijzen en pluggen. Er zit een hexagonale aansluitkoppeling, regelkraan, o-ringen, en drie aan- en afvoerslangen. Er zit ook een duidelijke handleiding bij in verschillende talen. De darmpjes kan je relatief eenvoudig aansluiten, en door de kleuren van de darmpjes is het ook uitgesloten dat je ze verkeerd aansluit. In de handleiding staat wel dat je ongeveer één uur het toestel moet laten functioneren alvorens het osmosewater te gebruiken. Dit is nodig
om de OSMO-BOX 150 te conditioneren.

Ondertussen heb ik het osmosewater al eens getest op de zuurtegraad en het fosfaatgehaalte. PH is nu 6,45 in plaats van bijna 8 dat ik meet bij het leidingwater. En het fosfaatgehalte is niet meer meetbaar. Dit maakt dit water voor mijn doeleinden geschikt, namelijk een Zuid-Amerika aquarium. Ik zal het osmosewater gemengd met gewoon leidingwater gaan gebruiken met de verhouding 1:1, en dit dan gebruiken tijdens mijn waterwisselingen. Enige waar ikzelf een beetje zal moeten voor oppassen is de KH. Die is in mijn leidingwater al vrij laag, namelijk 4 - 5. Door te mengen met osmosewater wordt dit nog lager, en zal het bufferend vermogen nog wat zakken. Mogelijk zal ik wat minerale zouten moeten toevoegen? Maar daar moet ik me eerst nog wat over inlezen...

A
Aquarioot

Mooi spul hoor B)

Wat je nu nog mist is een microsiemensmeter
Is handig om af en toe de osmose te meten zodat je de filters tijdig kan vervangen
En komt ook van pas bij het gebruik van mineralen

Mineralen kan je gebruiken voor de KH te laten stijgen.,bvb Sera mineral salt

Een mengverhouding van 1/1 is precies wat aan de hoge kant als je al zo'n lage KH uit de kraan hebt
Is 1/3 osmose niet beter? Dan heb je mss geen mineralen nodig

w
waffel

De verhoudingen zal ik nog wat moeten uittesten, dit staat later vandaag nog op het programma. Op mijn Hanna Instruments PH meter zit ook nog een ORP meter, die waardes geeft in mV. Weet niet of ik daar iets aan heb, maar zal eens kijken of ik zo'n microsiemens meter kan vastkrijgen...

A
Aquarioot

waffel" post=50330:

De verhoudingen zal ik nog wat moeten uittesten, dit staat later vandaag nog op het programma. Op mijn Hanna Instruments PH meter zit ook nog een ORP meter, die waardes geeft in mV. Weet niet of ik daar iets aan heb, maar zal eens kijken of ik zo'n microsiemens meter kan vastkrijgen...

Die mV is van Redoxwaarde, zeker interessant hoor. (Moet je maar eens googlen op redoxpotentiaal)
Microsiemens is wel iets anders dan redox

w
waffel

Heb al snel even enkele testjes gedaan. Heb volgende waardes gemeten bij mijn leidingwater, en daarna opnieuw na het mengen met osmosewater.

Leidingwater - PH: 7,9 - GH: 7 - KH: 5 - PO4 1mg/l
Osmosewater - PH 6,5 - GH 0 - KH: 0 - PO4: 0 mg/l
2 delen leidingwater/1deel osmosewater - PH 7,7 - GH: 4 - KH: 3 - PO4: 0,25 mg/l
1 deel leidingwater/1 deel osmosewater - PH7,3 - GH: 3 - KH: 3 - PO4: 0,1 mg/l

Spectaculaire daling van het PH geeft het dus niet, het water wordt wel veel zachter, en bevat minder fosfaten. Nu ja, als mijn turfgranulaat en de elzenproppen het water door de filter ook nog wat aanzuren, zit ik wel redelijk goed denk ik...

A
Aquarioot

Ja het is een beetje uitzoeken hoor
KH buffert PH, dus de PH zal wel nog wat zakken denk ik.

Verder aanzuren met turf/elzenproppen mag altijd indien je dit wenst

E
Eska

Heel interessant allemaal!!

A
Aquashoponline

Osmose water heeft normaal een PH van 7, dus ik snap niet hoe je aan die 6.45 komt?
Ik heb hetzelfde toestel staan, zonder de box, om osmose water voor mijn garnalen te maken. Ik gebruik het ook omdat hier enorm veel fosfaat in het kraanwater zit.

w
waffel

Aquashoponline" post=50617:

Osmose water heeft normaal een PH van 7, dus ik snap niet hoe je aan die 6.45 komt?
Ik heb hetzelfde toestel staan, zonder de box, om osmose water voor mijn garnalen te maken. Ik gebruik het ook omdat hier enorm veel fosfaat in het kraanwater zit.

Heb het zonet nog eens opnieuw gemeten, en kom nu - na toch wel een tijd wachten - uit op een PH van 6,96. Waarschijnlijk heeft mijn PH meter toch wat moeite met het meten van de zuurtegraad bij osmosewater, misschien heeft het er mee te maken dat osmosewater geen KH heeft. Wat wel heel zeker is dat het osmosewater veel gevoeliger is voor producten die de PH doen verlagen. 1 druppeltje doet de zuurtegraad al stevig veranderen...

E
Eska

waffel" post=50618:

Aquashoponline" post=50617:

Heb het zonet nog eens opnieuw gemeten, en kom nu - na toch wel een tijd wachten - uit op een PH van 6,96. Waarschijnlijk heeft mijn PH meter toch wat moeite met het meten van de zuurtegraad bij osmosewater, misschien heeft het er mee te maken dat osmosewater geen KH heeft. Wat wel heel zeker is dat het osmosewater veel gevoeliger is voor producten die de PH doen verlagen. 1 druppeltje doet de zuurtegraad al stevig veranderen...

Ja, klopt, want als de KH 0 is, wordt er niet gebufferd, en daalt de PH zeer snel

A
Aquashoponline

Meeste simpele ph meters willen ph van osmose water zelfs niet meten. Komt er mooi 8 ofzo op je scherm te staan :D En dan flippen ze :p

w
waffel

Aquarioot" post=50328:

Wat je nu nog mist is een microsiemensmeter
Is handig om af en toe de osmose te meten zodat je de filters tijdig kan vervangen
En komt ook van pas bij het gebruik van mineralen

Microsiemensmeter is gisteren binnen gekomen. :cheer:

Mijn osmosewater meet 15 µS, en het water in mijn aquarium meet momenteel 1130 µS. Helaas heb ik nog geen begrip van deze waardes. Is er ergens een goed artikel waar mij het begrip geleidbaarheid wordt uitgelegd voor aquariumdoeleinden?

Mvg Hans

E
A
Aquashoponline

1130µS ?
Heb je al eens gekeken hoeveel µS je kraanwater is?
Hoeveel ververs je je bak? Wat zit er in van stenen of takken?

A
Aquarioot

Ja +1000µS is wel zeer hoog
Wat is uw kh,gh en ph ? Volgens mij zijn deze nu ook veel te hoog

w
waffel

Wel, heb het zonet nog eens even opnieuw gemeten. Mijn leidingwater uit de kraan geeft een waarde van 506 µS, het osmosewater geeft een waarde van 13 µS, en opnieuw meet ik veel hogere waarden in mijn aquarium, zonet namelijk 1310 µS ??? (Tenminste als ik het goed aflees, er staat 131, en daaronder staat dan de aanduiding x 10) Snap ook niet goed waarom de waarde in mijn aquarium zoveel hoger is. Ik heb volgens mij toch niets abnormaals in mijn bak zitten, namelijk wat maaskeien, wortelhout, vissen en planten. In de druppelfilter zitten watten, siporax, turf, Sera Phosvec, actieve kool. De PH schommelt deze morgen rond de 7.3 - 7.4, GH is 9, en de KH is 4.

De enige reden die ik kan bedenken is dat ik Sera minerale zouten toevoeg aan mijn osmosewater, maar volgens de verpakking zou 5 gram op 100 liter maar mogen resulteren in een verhoging van 82 µS. Verder gebruik ik ook nog dagelijks Easy Carbo van EasyLife. Ik ververs op wekelijkse basis ongeveer 40 tot 50 liter water. Hier gebruik ik dan osmosewater dat ik aanvul met minerale zouten en Sera Blackwater Aquatan.