Huidtroebeling op de kop

waffel , October 05 2012
w
waffel

Zit met een probleempje waar ik niet direct een kant-en-klare oplossing voor vind, misschien kan iemand van jullie mij wel even verder helpen...

Het gaat om een soort huidtroebeling op de koppen van mijn dambordcichliden. Het mannetje heeft er al redelijk veel van afgezien, maar dit heeft dan ook met het feit te maken dat hij geregeld een pak slaag kreeg van andere bewoners, waarschijnlijk omdat hij zo verzwakt is geweest. De staartvin bij het mannetje is volgens mij dus geen vinrot, maar afkomstig door beten van andere vissen. Het gaat dus om die zwarte vlekken op zijn kop, onder het oog zie je een vrij grote zwarte vlek. Hij heeft ook een ingevallen buikpartij, maar ook hier denk ik dat het ligt aan het zich constant moeten verschuilen voor andere vissen. Ben er ondertussen wel in geslaagd om het mannetje er uit te halen, en in een rustiger bakje te zetten, zodat hij wat kan bekomen. Veel eetlust heeft hij echter nog niet, maar hij wordt nu wel niet meer lastig gevallen door andere vissen, dus nu hoop ik dat hij wat beter kan recupereren. Heb ook wat Fishtamines toegevoegd van Sera aan het water...

Ook het vrouwtje heeft er wat last van, bij haar zie je die zwarte vlekken veel beter.

Ik heb al proberen te behandelen met standaard medicijnen zoals Exit en ESHA 2000, echter zonder veel succes. Ook met Sera Mycopur heb ik een behandeling geprobeerd, maar ook niet met het gewenste resultaat. Ik had al gedacht aan kieuw- of huidwormen, maar die zouden in principe moeten bestreden worden met dat Sera Mycopur medicijn. Een andere denkpiste is dat het aan de waterwaardes ligt. De PH ligt nog altijd rond de 7.4, en krijg ik niet veel lager momenteel. KH is momenteel 4 en GH is 8. Nitraat en nitriet zijn haast niet meetbaar, en het fosfaatgehalte ligt momenteel op 0,5 mg/liter. Ammonium- en ammoniakgehalte is 0,0 mg/liter. Buiten de PH die lichtjes te hoog is, zie ik niet direct slechte waterwaardes.

Momenteel weet ik niet dus goed meer wat ik er moet aan gaan doen, ik zou graag eerst een juiste diagnose hebben, alvorens weer naar medicijnen te grijpen zonder dat ik goed weet wat het is. Dus mocht iemand weten waar het hier over gaat, dan hoor ik dat graag!

Mvg Hans

A
Aquarioot

Heb je witte/slijmerige stoelgang gezien bij de vissen ?
Die zwarte vlekken kunnen ook bloeduitstortingen zijn van het vechten, maar die ingevallen buik niet

w
waffel

Nee, heb geen abnormale stoelgang gezien. Wat de ingevallen buikpartij betreft, dit is alleen bij het mannetje zo. Volgens mij van de stress van steeds opgejaagd te worden. Hij verstopte zich ook steeds, en kwam slechts zelden tevoorschijn bij het voeren. Denk dat het zich verstoppen was om te overleven, want het vrouwtje zat steeds achter hem aan...

E
Eska

Het is idd zeker geen vinrot...

Als een nannacara vrouwtje geler kleurt ( meer dan anders) met een aantal zwarte vlekken (pigmentvlekken) is ze in de paartijd, dat is normaal...Idem bij man maar minder uitgesproken.
De vissen zien er ook zeer gezond uit hoor!

w
waffel

Denk niet dat het deze pigmentvlekken zijn Eska, want die volgen meestal toch een bepaald patroon. Dit lijkt me eerder een soort uitslag, kleine zwarte vlekjes, op een willekeurige plaats. Het vrouwtje lijkt er niet echt veel last van te hebben, want ze is vrij levenslustig, eet goed, en verdedigt haar territorium ook zeer goed. Misschien is het nog een reactie op het te hoge fosfaatgehalte dat ik een tijd geleden gehad heb, en duurt het even vooraleer de huidtroebeling verdwijnt.

Andere vissen lijken me zeker wel gezond, alleen het ramirezi mannetje knijpt zijn borstvinnen nogal veel toe. Maar eigenlijk heeft die dat altijd wel gehad. Af en toe heeft er ook een vis jeuk, en probeert deze zich aan iets te schuren. Denk toch dat het aan een of andere waterwaarde ligt, maar weet niet goed wat. Ik denk ook dat het beter zou zijn als ik de PH nog wat lager zou krijgen, volgens mij zouden ze beter af zijn tussen de 6.5 en 7 PH. Maar door mijn lage karbonaathardheid is dat niet zo eenvoudig. Mogelijk dat dit op termijn verbeterd met het osmosewater te gebruiken bij waterverversingen, maar daar is het volgens mij nog wat te vroeg voor om daar iets over te kunnen zeggen, heb namelijk nog maar 1 keer een kleinere waterverversing gedaan met osmosewater.

In ieder geval, het mannetje zit nu weer in de kleinere bak, waar hij niet constant wordt lastig gevallen door andere vissen. Ik hoop dat hij daar wat kan recupereren, en er langzaam aan weer bovenop komt. Eens dat ik zeker ben dat hij weer goed gezond is, ga ik hem nog eens proberen toe te voegen aan de grotere bak...

E
Eska

Wel wat het dan wel kan zijn ( zeker als er een ingevallen buik is) is black spot disease. Komt niet zo vaak voor( alhoewel wel iets vlugger bij cichliden), ..normaal zouden er dan wel zwarte puntjes op de vinnen moeten verschijnen ook, kan nog komen als die er nog niet zijn...

Gezien dit een parasiet is zal ectopur of omnipur beter werken..

edit : een voorbeeldje :

http://www.freewebs.com/pbaquatics/DiscusJan19_2008024.jpg

s
start2aqua

Ik heb dit bij mijn tretocephalus ook even geconstateerd, maar in mindere mate. Was net onder zijn mond, maar had niet meteen aan een ziekte gedacht. Dit is vanzelf weggegaan eigenlijk...

w
waffel

Dit lijkt er inderdaad al wat meer op. Deze mbuna heeft er weliswaar wat meer last van, maar het is wel gelijkaardig. Zal volgende week nog eens een kuurtje tegen parasieten voorzien... :unsure:

w
waffel

Ik heb bij Hustinx de raad gekregen om het product Flagellex van Colombo te gebruiken, wat werkzaam is tegen flagellaten, ook wel beter bekend als gatenziekte of Discusziekte. Het staat ook bekend om werkzaam te zijn voor de Malawiziekte. Ik heb het aquarium van 250 liter enkele dagen laten draaien met 50 ml van dit product toegevoegd, en natuurlijk alle absorberende filtermateriaal uit de biofilter verwijderd. Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben tot nut toe. De vissen doen het duidelijk weer beter, er wordt haast niet meer met de vinnen genepen, geschuurd, en ook de zwarte vlekjes zijn verdwenen. Het probleem lijkt me bij mij dus toch wel opgelost te zijn... :)

[center][/center]

Mogelijk dat ik volgende week nog een tweede kuur doe, om zeker te zijn dat die rot-flagellaten de geest gegeven hebben...

D
DenDiscus

Dan heeft die winkel je heel goede raad gegeven, want dat product tegen flagelaten dat ze hebben aangeraden is een heel goed werkend product (Y)

Ik heb deze topic niet eerder gezien maar als een discus flagelaten heeft krijgt hij ook die ingevallen buik, maar ik vermoed dag jou mannetje ook niet genoeg aan voedsel kwam. Dit gecombineerd met een te hoge ph kan ervoor gezorgd hebben dat je vissen ziek zijn geworden.

Persoonlijk vind ik ht geen probleem om je ph te verlagen, gewoon filteren over turf en je ph gaat naar beneden, ik ben geen waterwaardes expert, ik heb me hier ook nooit me bezig gehouden, maar door middel van turf zat mijn ph rond de 6.

Als er te veel concurentie is, moet je er mssn aan denken om je nannacaras in een andere bak te houden ?

Leuk om te horen dat het al veel beter met ze gaat (Y)

A
Aquarioot

Mooi dat je nu al verbetering ziet
Het is goed mogelijk dat je nog een 2e herhalingskuur zal moeten doen. Dit word meestal zo bij ontwormingskuren gedaan om ook de eventueel nadien uitgekomen eitjes van de wormen aan te pakken