Dwerklauwkikkers en garnalen

DenDiscus , October 22 2012
D
DenDiscus

Een vraagje?

Is er iemand die weet of je dwergklauwkikkers kan samenhouden met garnalen, of lusten die ook wel een jonge garnaal?

E
Eska

die happen zelfs naar volwassen garnalen ( kleine garnalen dan), dus geen goed idee ;)
Ze kunnen ze wel niet altijd pakken, want de garnaaltjes zijn vlugger en de kikker is bijna stekeblind, maar als er een garnaal 'passeert' is die weg :cheer:

ps. heb het verplaatst, dit lijkt me wel een interessante vraag voor andere leden ook ;)

D
DenDiscus

:blink: ik wist niet dat die kikkers bijna blind waren :pinch:

Dan kan ik het maar beter laten, wil de garnaaltjes geen extra stress bezorgen.

Heeft er iemand ervaring met kuhliis/dwerggarnalen.

Heb vroeger altijd kuhliis gehad en ben aant denken om er terug te houden, als ze van garnalen afblijven natuurlijk

E
Eska

Kuhli's heb ik nog samen met vuurtjes gehad en dat ging perfect..mss wordt wel es een jong gepakt ze, maar das bijna onvermijdelijk met de combi vissen/garnalen...

D
DenDiscus

Omdat ik een leek ben in ht houden van garnalen, ben ik nu op zoek naar een visje dat je paarsgewijs bij de garnalen kan houden zonder al te veel verlies van jonge garnalen.

Ik was aan ht denken aan:

Betta imbellis: kleinste Betta soort
Colisa China: honinggoerami, ook de kleinste
Knorgoeramis: nog geen ervaring mee?
Badis Badis: ook nog geen ervaring mee
Grondels: ook nog geen ervaring mee

Mensen met ervaring over deze visjes mogen me ook altijd iets meer laten weten, en ook of deze visjes bij garnalen passen.
Ook als je idee├źn hebt om andere koppelvisjes bij garnalen te zetten

SHOOT :silly:

Andere voorstellen zijn ook welkom hoor

E
Eska

Ik zou gaan voor knorgoerami's :)

De grondels, zoals bv. Rhinogobius Wui of Tateurndina's zullen actief op jongen jagen.
Probleem met een badis badis ( of dario dario) is dat het vrouwtje haar eieren ook tussen het javamos afzet, net de plaats waar de garnalen zich ook zullen bevinden, dus daar zullen jongen sneuvelen.
Colisa chuna zal nog lukken denk ik, maar goed, een dwerggoerami snoept ook wel es een jong.

Het hangt er allemaal van af welke garnalen je wil houden of hebt. Vuurtjes zeer natuurlijk zeer productief waardoor een jong meer of minder niet echt opvalt.
Andere (duurdere) garnalen zijn het minder en daar hou je toch liefst jongen van over, bij deze is het niet echt aan te raden welke vis dan ook er bij te plaatsen ;)

D
DenDiscus

Bedankt Eska, (Y)

Heb persoonlijk nog geen ervaring met knorgoeramis, weet wel dat het labyrinthvissen zijn enz.

Welke soorten heb je zoal en dewelke is de kleinste?

Heb je een idee over de Betta imbellis.
Dacht dat die niet groter werd dan 5cm

Grtz

E
Eska

De betta embellis kan ook - denk ik - maar ik denk dat die beter in een groter aqua zwemt...de vis leeft ook maar een jaar.
Ik denk sowieso beter een labyrinthvis, omdat die in de waterlagen zwemmen waar de garnalen zich niet bevinden (Y)

Knorgoerami is het Trichopsis geslacht, daar heb je :

Trichopsis pumila ( de kleinste, max 3,5 cm)
Trichopsis vittata ( 6 cm)
Trichpsis schalleri ( 6 cm)

dus de pumila lijkt me uiterst geschikt

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRStknYkvZAYHepvncR3La20dKhhM6Ko4_62srj95PK9fQYc_LGjA