Black molly met schimmel

joke135 , October 25 2012
j
joke135

In mijn gezeldschaps aquarium heb ik oa een koppel black molly's. Deze laatste heeft schimmel. Google leert mij dat ik per 10 liter een eetlepel zeezout moet toevoegen. Maar kan dat geen kwaad voor mijn andere vissen en moet ik na het verdwijnen van de schimmel het water vervangen teneinde terug zoutvrij te zijn?

D
DenDiscus

Dag joke,

Black mollys staan er idd voor bekend dat ze schimmelinfecties krijgen als ze niet wat zout in het water hebben.

Wat heb je eigenlijk van vis in je aqua zitten want zoals je zelf zegt niet alle soorten verdragen dit zomaar.

De meeste infecties krijg je wel weg met esha 2000 en dat middel kan je nog eens combineren met EXIT. Deze medicatie is verkrijgbaar in tom&co. En is niet schadelijk voor andere vissen, wel oppassen met garnalen en andere lagere dieren.

Als je tog zout wil gebruiken zet je mollys dan apart.
Hopelijk zijn snel beter :blink:

D
DenDiscus

Terug water verversen na behandeling is geen slecht idee, want zout verhoogd ook de hardheid van je water dacht ik.

Als je medicatie gebruikt moet je ook turf en filterkool verwijderen als je dat hebt. Gewone sponzen en watten kan je wel laten zitten.

Veel succes met je Molly

E
Eska

Schimmel is altijd secundair, wat wil zeggen dat schimmel ontstaat door een andere infectie, of door beschadiging van de slijmhuid van de vis.
Het is dus belangrijk eerst de primaire infectie aan te pakken, en daardoor werk je idd best met een breedband medicijn zoals esha 2000/

D
DenDiscus

Esha 2000 vind ht persoonlijk een van de beste medicatie op de markt (Y)

Heb altijd drie flessen esha en exit in huis

E
Eska

Maar voor de volledigheid Joke :

- hoe groot is het aqua?
- de waterwaarden?
- welke vissen?
- waar heeft de vis schimmel?

A
Aquarioot

Eska" post=51372:

- welke vissen?

Ook aantal per soort vermelden graag
En hoe vaak en hoeveel ververs je ?

D
DenDiscus

Zeg manne dezen topic staan bij zeewater, moet die niet verplaatst worden ?
B)

E
Eska

DenDiscus" post=51402:

Zeg manne dezen topic staan bij zeewater, moet die niet verplaatst worden ?
B)

had het zelfs nog nie gezien, is verplaatst ;)

j
joke135

Juwel 240 liter met binnenfilter

1 Plecostomus (6 cm)
14 Kardinaal Tetra
3 Black molly
2 Platy

8 Botia macratanta (de grootste is ongeveer 13 cm)
1 knipstaart
1 kongo zalm
1 corydora albino (4 cm)

Twee black molly's hebben sporen van schimmel over nagenoeg heel het lijf. Het is nog niet zo erg en de ene kant heeft het erger zitten dan de andere kant. Bij de tweede is het niet zo erg maar het begint.
De andere vissen daar is niks aan te zien.

Waterwaarden:
ph 7.5
kh 5
gh 9

Water verversen, elke 14 dagen 30-40 liter. Het verse water wordt voor verwarmd.

Vandaag Esha-2000 bijgevoegd. EXIT heb ik ook gekocht maar niet gebruikt: mijn vissen hebben geen witte stip dan moet ik dat toch niet gebruiken?

Iedereen al bedankt voor de goede raad.

Joke

E
Eska

Zoals gezegd is schimmel - een paar uitzonderingen na te laten - nooit primair. Je ziet ook dat de andere vissen het niet krijgen, behalve de molly's.
Er is dus een grote kans dat de Molly's om één of andere reden verwondingen hebben opgelopen...Er kunnen namelijk schimmels in het water zitten maar de vissen worden daar tegen beschermd door hun slijmhuid. Raakt die beschadigd, dan hebben de schimmels vrij spel.

De esha 2000 zal nu idd de schimmelinfectie oplossen, maar neemt daarmee de oorzaak niet weg :
- worden de molly's lastig gevallen door andere vissen?
- zijn er bepaalde voorwerpen - ik denk maar aan lavastenen - waaraan ze zich kunnen verwonden?

Nog een andere reden kan stress zijn. Een black molly zit graag in warmer water ( 27 à 28°)..als hij te koud wordt gehouden verzwakt hij én kunnen ook schimmelinfecties optreden. ( door stress of verzwakking is er ook een verminderde bescherming van de slijmhuid)
Black Molly's zijn ook herbivoren, maar dat weet je wel neem ik aan ;)

Nog een vraagje over jouw bestand :
waarom :
1 knipstaart
1 kongo zalm
1 corydora albino

De eerste twee zijn schoolvissen, de laatste een groepsvis, wat betekent dat je die best met minimum 6 houdt, liefst meer ;)

D
DenDiscus

Met mollys moet je chance hebben, de een krijg schimmel de ander niet, veel mollys hebben echt die zouttoevoeging nodig ook al is het maar een beetje.

Over je visbestand:

1 pleco: zou ik vervangen, als het een echte plecostomus is word ie veel te groot. Heb ancistrus jongbroed zitten mocht je er een willen

1 corydoras albino: zorg ervoor dat je er minstens zes hebt, deze zijn de duurste niet en mssn gaan ze wel kweken, zijn gezelschapsdieren

De knipstaart en de congozalm moeten ook met meer zitten maar dan gaan ze je kardinaaltetras verdrukken.

De botia macracantha word ook te groot voor je aquarium, zou ik vervangen door

Botia striata
Botia Lohachata
Botia kubotai
Dit zijn soorten die even leuk zijn maar kleiner blijven. ( ben wel geïnteresseerd in je botias moest je ze weg doen, wil er ooit nog een kweekproject mee beginnen)

Beter visbestand

- 8 albino corydoras
- 8 botia: een vd kleinere soorten
- 20 kardinaaltetras
- als de platys geen koppel zijn zet er dan nog wat bij, ze zullen je verassen met jongen.
Kan je er eventueel nog wel iets in kwijt.

Hopelijk heb je iets aan onze raad en is je Molly gauw beter

j
joke135

Eska" post=51416:

Nog een vraagje over jouw bestand :
waarom :
1 knipstaart
1 kongo zalm
1 corydora albino

Samen met de botia's heb ik die vissen gekregen van de vorige eigenaar van mij bak en ik heb ze gehouden.

D
DenDiscus

Ik zou tog iets aan je bestand veranderen hoor, je moet aan de levenskwaliteit van je visjes denken, voor een karperzalm is het heel stresserend op alleen te zitten.

Hoe gaat ht ondertussen met de Molly?

E
Eska

Belangrijk is idd eerst dat de molly's genezen...zie je dingen die ik hierboven heb vermeld?

j
joke135

Ondertussen is er geen spoor meer te zien van de schimmel. Ik veronderstel dat die een gevolg was van de verhuis van de winkel naar mijn aquarium.

Volgende week ga ik ook een deel van het water verversen en zullen we alle maal terug content zijn denk ik.

Allen nog eens bedankt voor de goede raad.

Joke

A
Aquarioot

joke135" post=51487:

Volgende week ga ik ook een deel van het water verversen en zullen we alle maal terug content zijn denk ik

Beter nu verversen na de ziekte. Het verse water kan alleen maar helpen om de herstellenden verder aan te sterken

In ieder geval leuk dat ze genezen zijn :cheer:

neujensl

Ik zou ook nu verversen ... Goed opletten dat het water dat je toevoegt op ongeveer de temperatuur van de aquarium is en met druppelmethode versersen om het verschil zo klein mogelijk te houden .
Schimmels hebben vaak ook met te lage temperatuur te maken ...
Zout toevoegen voor (gevoelige) black mollies kan zeker helpen om in te toekomst dit te vermijden

Succes er mee !

D
DenDiscus

Goed dat ze genezen zijn joke, maar blijf ze wel controleren want Black Mollys blijven gevoelig voor schimmel. (Y)