vraag (Amerikaans) eikenblad

kvm1904 , November 11 2012
k
kvm1904

Hallo, niet dat er grote problemen zijn met mijn vissen (veel visuitval heb ik gelukkig bijna nooit) ,
maar mijn Ph is toch rond de 8, en dat stoort me (leidingwater)
Ik wil dit liefst op een natuurlijke wijze verlagen door eikenblad(eren) in mijn bak te doen
In mijn tuin staat een Amerikaanse eik dus zou ik deze bladeren willen gebruiken..

maar wat zijn de voordelen en/of nadelen ??
vb op de KH en GH in mijn bak beide 6 verminderd die ook ? blijft mijn water bruin of is dit tijdelijk ?
Hoe ga ik te werk EN kan ik bladeren van half november nog gebruiken of moet ik best wachten tot het het mei juni is ?
Ik weet dat ik de bladeren van de boom moet plukken, 5 min. afspoelen maar moet dit met kokend water of onder de kraan
en hoelang moet ik ze laten drogen voordat ze in de bak kunnen?

en tot slot HOEVEEL BLADEREN moeten in mijn bak (Juwel RIO 180 van 180L)
ik voeg ook dagelijks easycarbo toe, heeft dit invloed of niet ??

ik hoor het graag ....

E
Eska

eikenbladeren doen de PH wel iets zakken, maar je zal er zéér veel nodig hebben om de PH pakweg 1 of 2 ppm te laten zakken.
Bijkomend : eikenbladeren vergaan natuurlijk, waardoor de werking stopt en de PH weer zal stijgen.

Filter je over turf? dat zal de PH al sowieso doen zakken, andere manieren : gefilterd regenwater, osmose.

Eikenbladeren zuren zeker wat aan, net als bv; elzenproppen ( in het aqua of de filter) maar gaan nooit het effect geven wat bv. regenwater of osmose doet.

k
kvm1904

Bedankt voor de reactie, dit ga ik dus niet doen ik wil geen jojo bewegingen omtrent waardes

zit te denken om voor het regenwater te gaan, ik heb hier een regenton waar ik levend voer uitschup
dit water zou evt van pas kunnen komen, (ga het wel eerst testen) kan ik dit nadat ik het 24u over kool gefilterd heb en toevoegen van easylife vfm direct in de bak doen ?
en wat is een goede verhouding? kan ik bij iedere waterwissel een verhouding met totaal 4emmers: 3 emmers leidingwater en 1 emmer regenwater nemen? blijven als ik dit systeem aanhoud de waardes gelijk?

Laat me aub iets weten

E
Eska

Ik werk ook met regenwater. 24 uur filteren over aktieve kool idd en dan meet je de waarden, van zowel je leiding- als je regenwater en afhankelijk daarvan kan je de dan de juiste samenstelling bepalen. Er is uiteraard geen regel.Om een PH van rond de 6,7 te hebben, neem ik hier 50/50...

Als de PH bv. 8 is van leidingwater en je PH is 6 van regenwater zit ja aan 7 theoretisch natuurlijk. Ook de KH speelt hier dan een rol. De KH van regenwater is zeer laag ( kan ook 0 zijn), hoe lager de KH hoe vlugger de PH zakt. Als je natuurlijk een zeer hoge KH van het leidingwater hebt, zal de PH minder vlug zakken. Het is wat zoeken, maar als je 50/50 gaat, kan je makkelijk aanpassen eens het resultaat hiervan gemeten hebt. Het is wat veel meten in het begin, maar eens je de percentages weet, is het makkelijk :)

k
kvm1904

Bedankt dus ik kan direct beginnen en 50/50 aannemen?

En wat als in de winter de ton en het water bevriest, en terug enkel leidingwater gebruik, kan dit kwaad
wat zijn dan de alternatieven?

alvast bedankt voor de leerrijke antwoorden

E
Eska

Ik zou 50/50 doen en dan meten...gezien je met een hoge PH zit in het leidingwater (8 ) kan 50/50 onvoldoende zijn..maar dus meten ;)

Als je enkel weer leidingwater gaat gebruiken zal de PH uiteraard weer stijgen per verversing, tenzij je ook met turf zou werken...
Een alternatief is osmose, maar dat is natuurlijk duurder in aanschaf dan gratis regenwater. Je kan ook een grotere ton kopen om het regenwater in te bewaren bij wijze van spreken bij vriesweer, als je daarvoor plaats hebt natuurlijk :)

X
Xoffus

Komt het regenwater rechtstreeks van het dak in de ton? Of werk je, zoals ik, met een regenput? Mijn ton staat in de garage, daar bevriest het nagenoeg nooit.
Ik gebruik momenteel telkens 80% regenwater als ik ververs. Dus zoals Eska zegt, begin met 50/50 gedurende paar weken (waarden veranderen niet meteen) en meten!

k
kvm1904

bedankt voor de reacties: jawel het gaat rechtstreeks via het dak in de ton zonder regenput, maar ik ga beginnen met het water te testen,en proberen 50/50 en ik kan idd nog altijd over turf filteren, nadeel vind ik dat het water verkleurt, en osmose is zeer goed maar je hebt veel verspilling dmv afval water

A
Aquarioot

kvm1904" post=52125:

ik ga beginnen met het water te testen,en proberen 50/50 en ik kan idd nog altijd over turf filteren, nadeel vind ik dat het water verkleurt, en osmose is zeer goed maar je hebt veel verspilling dmv afval water

Meten is weten, leidingswater is bij iedereen verschillend qua waarden
In de winter kan je eventueel nog met osmose werken. Kan je bij lfs ook halen, komt wel duurder uit dan zelf maken

k
kvm1904

Ik heb het water getest,en ben als volgt te werk gegaan ik heb een staal van 2 liter regenwater genomen en getest, daarna 2 liter leidingwater genomen en getest en dan alles bijeen gedaan in een emmer en getest

Hier de waardes:
Leidingwater:
PH 8,2 / GH 6 / KH 6 / NO2 < 0,3/ CO2 1,8
Regenwater:
PH 6,5 / GH 2 / KH 2 / NO2 < 0,3/ CO2 21
50/50 leiding-en regenwater
PH 7,5 / GH 4 / KH 4 / NO2 < 0,3/ CO2 4

Hoe zijn de waardes? GH moet dacht ik tussen 6-16 zitten
dit is nu dus 4 kan dit kwaad? En de CO2 moet tussen 5-15 zijn en is ook 4
maar door easycarbo kan dit mss geen kwaad?

regenwater : 24u filteren over kool en watten en toevoegen easy life vfm, ik wil ook een deel opslaan in een sherrykan voor de volgende verversing, goed idee?

En wat als na verloop van tijd de ph op 1 of andere manier terug stijgt naar 8 heeft dit invloed op mijn visbestand, of niet vermits ze nu ook nog altijd op 8 hebben gezeten

Ik had graag een antwoord op mijn vragen....

E
Eska

Die 7,5 is al veel beter dan de 8...als je nog wat lager wil kan je 25% leidingwater/ 75% regenwater nemen.
Zeker als je ververst zal het al gemengd worden met het aquariuwater ( waar de PH 8 is) en dan zal je nog rond de 7,5 uitkomen.
Een lage GH kan geen kwaad, tenzij je echt vissen hebt die van hard water houden zoals Afrikaanse cichliden of regenboogvissen.
Je kan zeker wat opslaan in een jerrykan. Jouw vissen zijn 8 idd gewoon, als het weer wat stijgt is het niet erg, het zou veel slechter zijn om de vissen nu plots in een PH van 6,5 te stoppen. Gezien je het geleidelijk aan doen, via verversing, is dit de ideale manier.

A
Aquarioot

De lage GH kan je eventueel iets verhogen door mineral salt toe te voegen

Je kan altijd nog een nieuwe verhouding uitproberen om je waarden op het gewenste niveau te krijgen
CO2 kan je verder doen stijgen door easy carbo toe te voegen of co2-systeem

Als PH weer stijgt zal je de oorzaak ergens anders moeten zoeken, bvb kan door kalkhoudende stenen ofzo komen

k
kvm1904

bedankt voor de positieve reacties

@eska: die verhouding 1/4 kraan 3/4 regen kan dat nu ook al? of is 50/50 het beste?
in mijn geval ververs ik op 180 liter 2a3 wekelijks 4 emmers kan ik al direct 1/4-3/4
of liever 50/50 voor de vissen te laten wennen? Hoe zou jij het aanpakken?
Goed dat in mijn visbestand de Gh geen groot probleem is, want heb deze vissen niet
die je opsomt :)

@aquarioot: bedankt voor de tip, voeg al een paar jaar dagelijks een dosis easycarbo toe,
dit blijf ik uiteraard verder doen, en heb geen stenen in mijn bak, die verhoging vroeg ik
als mijn regenton droog staat in de zomer of bevroren is in de winter, en ik enkel kraanwater moet gebruiken zodat
de ph tijdelijk weer naar de 8 gaat vandaar...

E
Eska

Als je een PH van 8 hebt kan dat al...als je er nu stel 50% water bijdoet, (je doet er minder bij, dus puur theoretisch)

Dus 50% waterwissel :

PH 8, de mengeling 50/50 : PH 7,5 : de PH in het aqua : 7,75

PH 8 : mengeling 75/25 : PH 6,8 : de PH in het aqua : 7,40

Dus zoveel scheelt het niet, én je ververst maar 1/4 zeg maar...dus ik zou de 25%-75% procent regel nemen (Y)

k
kvm1904

@ eska dan ga ik voor 25% kraan 75% regenwater, moet ik dit dan altijd aanhouden, of na een tijd terug
naar 50/50, en dan die easy life vfm moet ik dit al direct toevoegen als het water 24u aan het fileren is,
of pas voor de waterwissel ?

X
Xoffus

kvm1904" post=52215:

@ eska dan ga ik voor 25% kraan 75% regenwater, moet ik dit dan altijd aanhouden, of na een tijd terug
naar 50/50, en dan die easy life vfm moet ik dit al direct toevoegen als het water 24u aan het fileren is,
of pas voor de waterwissel ?

Best aanhouden eens je de juiste verhouding gevonden hebt, als je weer minder regenwater gebruikt, heb je weer meer (harder) leidingwater.
Ik doe de easy life vfm er altijd in vlak voor de waterwissel, eerst het (koudere) regenwater, dan de easylife vfm (dosis uitrekenen op volledige hoeveelheid vers water), dan het (warmere) leidingwater.
Waterbehandelingsprodukten reageren beter met kouder water.

k
kvm1904

@xoffus:bedankt voor de info, dan ga ik het zo aanhouden en voor de wissel de easy life toevoegen in de combinatie dat jij ook doet , bedankt

E
Eska

kvm1904" post=52244:

@xoffus:bedankt voor de info, dan ga ik het zo aanhouden en voor de wissel de easy life toevoegen in de combinatie dat jij ook doet , bedankt

(Y)

k
kvm1904

ik ben vanmiddag begonnen met de eerste taken:

het regenwater komt uit een grote open regenton afkomstig van een plastic dakgoot van het tuinhuis
ik schup hier ook levend voer uit als er in zit!

ik heb emmers uit de ton genomen en over vliegdraad (vliegraam) in een bak gedaan,zodat grote stukken vuil
niet in de bak kunnen, en deze (60 liter inhoud)
is nu aan het filteren over aktieve kool en watten, dit gefilterd regenwater wil ik dan opslaan in 2 jerrykannen
van 30 liter elk, zo heb ik telkens een voorraad voor de volgende waterwissel, aangezien ik 40 liter wissel
30 liter regenwater/10 liter kraanwater.

nu heb ik nog 2 vraagjes:
de aktieve kool in de filter wanneer moet ik die vervangen?
en het bewaarde water in de jerrykannen moet ik de dop dichtdraaien of open laten?