Planten kweken

guido240 , November 17 2012
g
guido240

Heeft iemand onder jullie ervaring met het stekken van planten en deze op te kweken. Emers of submers. Het zou tof zijn om de planten die nu reeds goed gegroeit zijn te kunnen stekken of zoiets. Iemand tips? :blush:

E
Eska

Guido, welke planten heb je? alle stengelplanten kan je stekken ( het zijn trouwens allemaal stekken die in de winkel worden verkocht), de bladplanten niet.
Je zal zeker submers moeten kweken, gezien de planten al submers gewoon zijn, emers kan je kweken uit zaad.
Ik heb hier ooit een artikel over geschreven, zal het es zoeken ;)

g
guido240

Eska" post=52297:

Guido, welke planten heb je? alle stengelplanten kan je stekken ( het zijn trouwens allemaal stekken die in de winkel worden verkocht), de bladplanten niet.
Je zal zeker submers moeten kweken, gezien de planten al submers gewoon zijn, emers kan je kweken uit zaad.

:blush: Ben al blij dat ik sommige vissen ken. de planten wil ni lukken. Morgen tijd om het statief te pakken en enkele deftige foto's te maken. Zal het bakje hier eens posten.

Eska" post=52297:

Alvast bedankt hiervoor

E
Eska
g
guido240

Eska" post=52299:

als je nog vragen heb, stel maar hé :)

Ga er direct gebruik van maken. (Y)

Stekken in aquarium of beter een klein bakje apart gebruiken tot de wortels voldoende groot zijn. Misschien dat de algeneters deze gaan aanzien als een lekkernij? :( of gaan die eraf blijven

E
Eska

Kan beiden...Het is afhankelijk van wat je precies wil : als je stengelplanten wil inkorten, dan kan je lager bij de wortel knippen en terug planten. ( bv. de plant op die manier 10 cm lager maken). De wortel + de rest van de stengel kan je dan wegdoen of houden als je wil vermeerderen :
als je namelijk een plant wil vermeerderen, dan laat je de wortel staan ( in het aquarium of apart) en dan zullen er zijscheuten worden gevormd. De kop is er afgesneden, dus de plant groeit niet meer bovenaan. Als de zijscheuten redelijk groot zijn, kan je die afknippen en planten in het aquarium en krijg je weer een 'volwaardige' plant.

Als je kleine stekjes plant, kunnen die idd rapper omgewoeld worden door algeneters

g
guido240

Dat zijn de plantjes!

Meer bepaald dit plantje:

E
Eska

Dat is een Ludwigia palustris red. Dus als je die wil korter maken, dan knip je onderaan de stengel door ( naargelang de lengte die je wil). De afgesneden stengels plaats je dan terug. Indien je er meer van wil, laat je de wortel met de afgeknipte stengel staan ( in dit aquarium of in een ander) en dan zal hij dus zijscheuten maken die je later opnieuw kunt planten wanneer die een blad of 8 hebben.

Hij staat trouwens heel gezond! (Y)

j
jpjoeyjp2

idd heb deze plant al heel vaak herplant en afgeknipt groeit echt snel vooral met een voedingsbodem

g
guido240

Heb inmiddels de eerste stek van een Ludwigia palustris red in het aquarium terug geplant. Welke tijd moet ik rekenen tot er wortels zijn gegroeid?
Kan/mag ik dan nog overplanten, naar bv een ander aquarium?

E
Eska

Eens in de bodem zullen er zich rap worteltjes ontwikkelen, en je kan die daarna idd nog overplanten of verplaatsen, geen probleem;

g
guido240

Nog enkele plantjes bijgezet. Zijn er kenners die de namen van deze herkennen?

Allen telefooncamera kwaliteit :blush:

Bedankt.

E
Eska

1. Glossostigma elatinoides
2. en 3. Gymnocoronis spilanthoides
4. Anubias barteri/heterophylla : enkel de wortels in het grind plaatsen, niet de wortelstok, anders gaat hij rotten!
5.Cryptocoryne wendtii brown
6.bolbitis heudelotti, is een epifyt, moet gebonden worden op hout of steen

g
guido240

Stef

jij bent een wandelende encyclopedie :woohoo:

Eska" post=54182:

4. Anubias barteri/heterophylla : enkel de wortels in het grind plaatsen, niet de wortelstok, anders gaat hij rotten!

Ga ik direct aanpassen in het bakje. (Y)

Eska" post=54182:

6.bolbitis heudelotti, is een epifyt, moet gebonden worden op hout of steen

is gebonden op een soort matje met een zuignapje.

Hartelijk dank voor de info! (Y) (Y) (Y)