actieve kool en hoge PH

kvm1904 , November 18 2012
k
kvm1904

Hallo, ik wil een combinatie van regenwater/leidingwater gaan gebruiken voor in mijn RIO 180

Ik heb het regenwater getest en het had een PH van 6,5 en een KH van 2 dit alles een dikke
24u laten filteren over actieve kool en daarna het water nog eens getest en wat blijkt de PH is gestegen naar 7,5
en de KH is 2 gebleven, ik heb op internet gevonden dat de ph stijgt bij filtering over kool....

het water is nu in een jerrykan en dmv een thermostaat aan het verwarmen tot 24graden
mijn vraag is zakt het regenwater terug naar een PH van 6,5 vermits de KH onveranderd is gebleven
of blijft het 7,5, in mijn RIO filter ik NIET over kool...

E
Eska

Actieve kool haalt een stuk de CO2 uit het water ( + die CO2 wordt ook nog es verdreven doordat er een sterke filtering en dus waterbeweging is), daardoor stijgt de PH maar dat is tijdelijk, eens in het aquarium waar weer CO2 bijkomt zal dit weer zakken :)

k
kvm1904

ok dus dat is een normaal fenomeen :)

dan kan ik eigenlijk het water het beste testen VOOR de filtering over kool,
of als het al in mijn bak is bv. na en week.. ?

CO2 die bijkomt is dat door de KH buffer van het leidingwater en
easycarbo(kan ik de dosis 1ml / 50 liter aanhouden?)

en tot slot: wanneer test jij de waardes dan?

E
Eska

Ja, je kan testen voor de filtering.
Eens het filteren is gestopt en stel je laat het ff staan dan komt er weer CO2 in het water door de atmosfeer, normaal zal hij dus na een paar uur in een emmer of ton al weer wat zakken.
Je kan het dan nog es meten als je het bij het aquariumwater hebt gedaan + nog es 12 uur later en dan vergelijken. Je hoeft dat natuurlijk niet altijd zoveel te doen, eens je ziet dat het allemaal wat stabiel blijft meet je nog es als het er in is.

Het is vooral de KH die belangrijk is, die zal natuurlijk niet stijgen door verlies aan CO2, maar omdat de KH laag is wordt de PH niet genoeg gebufferd en fluctueert hij makkelijker, in dit geval door verlies van CO2

k
kvm1904

oké bedankt,dacht dat het mss met mijn dakbedekking te maken had,
het betreft hier een dakroofing, zou dit nu na filtering voor problemen kunnen geven
normaal zijn de schadelijke stoffen toch weg dmv de kool, of niet?

E
Eska

Ja, de kool haalt de eventueel schadelijke stoffen er uit :)

k
kvm1904

ok nogmaals bedankt

S
Skoebidoe

Ik heb een tijdje regenwater gebruikt maar ben er (voorlopig) mee gestopt. Ik kapte het regenwater ongefilterd in mijn aquarium.
Ging schijnbaar heel erg goed. Tot ik een meting deed van mijn waterwaarden. Mijn KH was onmeetbaar geworden!
Heb het dus maar achterwege gelaten.

k
kvm1904

Bedankt voor de reactie, maar ik dacht dat de KH van regenwater 0 kan zijn, ik doe hat voorlopig zo : ik ververs 40 liter
water op 180 liter : 30 liter regenwater en 10 liter leidingwater.

E
Eska

Skoebidoe" post=54101:

Ik heb een tijdje regenwater gebruikt maar ben er (voorlopig) mee gestopt. Ik kapte het regenwater ongefilterd in mijn aquarium.
Ging schijnbaar heel erg goed. Tot ik een meting deed van mijn waterwaarden. Mijn KH was onmeetbaar geworden!
Heb het dus maar achterwege gelaten.

Ik zou ook eerder denken dat de KH 0 of 1 is dan, dat kan je idd niet meten met een druppeltest...