verschil tanganyika en victoriameer

knorrieleen , November 28 2012
k
knorrieleen

Ik vraag mij eigenlijk af wat het grote, of kleine verschil is tussen deze 2 meren. Malawi en Tanganyika komen veel voor maar heb zelden gehoord van een lake victoria biotoop.

Bazz, jij weet hier wss wel 1 en ander van, laat je volledig gaan, ik hang aan je lippen

E
Eska

http://www.cichlidenkwekers.nl/categorie/victoriameer/

Volgens de trouwens uitstekende documentaire ' Darwin's nightmare' heeft de victoriabaars ( die je hier met veel smaak kan eten) bijna de volledige inheemse populatie aan vissen ( cichliden) kapot gemaakt.

B
Bazz

van het victoriameer weet ik helaas niet veel. Wat wel is dat er daar enorme vervuiling is, uitheemse vissoorten geïntroduceerd en veel kruisingen. Wel vind ik persoonlijk dat er daar prachtige soorten zijn en een victoria aqua is zeker ook 1 van de mogelijkheden bij mij...

r
route81

Wat in het Victoriameer in de jaren '60 gebeurd is, is waarschijnlijk de grootste milieublunder in de Afrikaanse geschiedenis.

Dit meer is zo'n 2 maal de grootte van heel België. Nu blijkt daar toch in de jaren 60 iets serieus misgelopen te zijn.
Door de toenemende bevolking rondom het meer, die voor het grootste deel leefde van de visvangst, bedacht er plots een hele slimmen dat het visbestand in het meer niet voldoende ging blijven zijn.

Die mens kwam met het lumineus idee om daar de nijlbaars (ook wel 'Victoriabaars' genoemd) uit te zetten in het meer omdat die nu eenmaal veel groter werd (+/-1.5m) dan de vissen die er al aanwezig waren. Men had er echter geen rekening mee gehouden dat er altijd gevaren zijn aan het uitzetten van diersoorten in een andere biotoop. Waar de huidige visbevolking eigenlijk een evenwichtig geheel vormde voordien, kwam daar nu plots een vraatzuchtige viseter op de proppen die meteen bovenaan de voedselketen kwam te staan. Je kan het een beetje vergelijken met het opsluiten van een klasje kinderen in een snoepwinkel zonder toezicht.

Gevolg 1 is dat de Nijlbaars zodanig succesvol was in z'n doen en laten, dat de meeste inheemse soorten nu uitgestorven of verdwenen zijn en hiermee heel het biologisch evenwicht verstoort is.

Gevolg 2:
Waar er vroeger ook algeneters waren, zijn werden die ook al vlug opgepeuzeld door die nijlbaarzen en is er een enorme alg'explosie' opgekomen. Ook de verontreining van de steeds toenemende bevolking rond het meer had een enorme invloed. Dit diende nog eens bovenop alles als meststof voor algen en planten. Zo begon de waterhyacint in het meer zich ook razendsnel te vermenigvuldigd tot op een punt dat het niet meer in de hand te houden was. Volgegroeide vlaktes van kilometers breed... Het water is uiteindelijk door zuurstofgebrek en door de massale aanwezigheid van al dat groen troebelder en zuurder geworden. Ook dit bracht een verandering teweeg onder de originele vispopulatie. Door het troebeler water vonden de vissen hun voedsel niet meer (voordien was het meer glashelder) en de waterwaarden die zo vlug veranderden, leidde dan ook weer tot het uitsterven van vele soorten...

In de jaren '80-'90 werden er overal ter wereld kweekprogramma's opgezet om zoveel mogelijk soorten van uitsterven te behoeden, met de bedoeling om die dan terug uit te zetten in het meer. Enkele jaren terug is uiteindelijk heel het project stopgezet omdat er door die grote veranderingen het meer eigenlijk totaal veranderd is. De gekweekte vissen zouden het uiteindelijk niet meer overleven. Alle evolutie die deze vissen over duizenden jaren doorgemaakt hebben om hun huidige eigenschappen te hebben is nu in feite waardeloos in wat oorspronkelijk hun eigen meer was.

Van wat oorspronkelijk de bedoeling was om de bevolking rijkelijk te voorzien van méér voedsel blijft ook niet veel meer over. Voor de Nijlbaarzen, die in de beginjaren met nog voldoende prooien makkelijk 1.5m groot konden worden, is het nu dagelijks een gevecht geworden om te overleven. Als de lokale vissers nog een vis vinden van 1m is het tegenwoordig al een geslaagde vangst... Ook de aantallen zijn enorm gedaald want met het groeiend gebrek aan andere vissen is de Nijlbaars aan het kannibaliseren geslagen..

Eigenlijk wel een heel triest verhaal want die evolutie van duizenden jaren is in een 50-tal jaar, door ondoordacht toedoen van de mens, praktisch helemaal verwoest. De vissen in de oorspronkelijke kweekprogramma's blijven verweest achter tot de soorten uiteindelijk gaan uitsterven. Veel zal afhangen van hobbykwekers over heel de wereld vrees ik, maar de interesse naar cichliden uit het Victoriameer is verschrikkelijk laag...

z
zoetwatersteven

Echt erg

s
stefaan01

Zo zie je maar dat het evenwicht in de natuur soms zeer kwetsbaar is.