Vragen over een quarantaine bakje

-mich- , December 03 2012
-
-mich-

Aangezien ik veel problemen heb met men altolamprologussen, wil ik wat info over een quarantaine bak, ik heb hier nog een bakje staan van 70 liter dat ik hiervoor ooit zou willen gebruiken of als ik bvb kweek heb van iets.

Jullie quarantaine draaid dit dag en nacht 365 dagen of word dit pas gevult als er zich een probleem voordoet.
Wordt dit gefilterd aangezien een goeie filter toch 6 tot 8 weken moet draaien, of word hier gewoon een luchtbolleke in gelegt of dergelijke, en word dit verwarmd, aangezien het serieus wat geld kost om een aqua op temperatuur te houden als er geen vissen in zitten.

Mvg

j
jpjoeyjp2

mijn quarantaine bakje is altijd gevuld met water alleen de pomp en verwarming staat uit tot het nodig is als er een zieke vis is zuig ik er een emmer uit en vul het met warm water tot de bak op temperatuur is verwarming en filter in het stopcontact en de bak draait hoe wel in de gaten van nitriet enz maar liever in het oog houden dan constant altijd quarantaine bak laten draaien en op temperatuur :cheer: of dit de juiste manier is wrs niet de beste en goedkoopste voor mij denk het wel

-
-mich-

Maja ga u water nie dood als da nie in beweging? En hangt er dan een spons filter of dergelijke?

j
jpjoeyjp2

ge bedoelt de bacterien wrs wel maja als ik er esha 2000 in doe ook dacht ik dus zal weinig uitmaken zit zon kleine complete filter in met filterwatten siporax en iets voor nitriet maar heel klein is maar 50l filtertje het is het bakje dat tekoop staat bij te koop is op het moment nog in gebruik tot het weg is heb een iets grotere klaar voor de vervanging

-
-mich-

Ahja ok bedankt voor info joey :D

j
jpjoeyjp2

aangezien ik nog vrij nieuw ben zou ik ook nog te tips van de andere luisteren :lol: maar dit systeem heeft zich nu al voor 7 keer aant bewijzen aantal slachtoffers 1 van 20-25 bewoners die er allemaal minstens een week in vertoefde de gestorven was een heel zwakke diamanzalm die al half voor dood bij de filter hing maar nog ademde dus heb hem daarin gezet maar was wrs al te laat

-
-mich-

Ok ik ga zeker nog afwachten op andere reacties :D

E
Eska

Quarantainebak gewoon vullen met het water van het aqua (of deels), een luchtpomp er op ( eventueel een filtertje als er langer vissen in moeten verblijven), en een verwarming.
Ik maak die enkel klaar in geval van nood. Het enige wat je moet doen, om nitriet te vermijden, is uiteraard meten en dagelijks of om de zoveel dagen wat water wisselen. Je moet die zeker niet laten draaien als je die niet gebruikt.

Zoals Joey zegt is een filter niet echt nodig als je bv. esha 2000 geeft, omdat dit de bacteriƫn toch kapot maakt. Waterwissel is eigenlijk voldoende.

-
-mich-

Ok super wil me toch een beetje voorbereiden moest het ooit nog eens probleem vormen met de altos of dergelijke

A
Aquarioot

Normaal word er voor de Q-bak vers water gebruikt. Anders kan je evengoed de vis in je showbak plaatsen, want dat is geen quarantaine meer

Bedoeling is dus dat je de bakken begint te enten. Zie het als een vaccinatie voor beide bakken
Dit doe je door een liter water van de showbak in de Q-bak te doen en vice versa. Zo worden er maar gedeeltelijk ziektekiemen losgelaten bij de andere bewoners zodat deze hun weerstand er op voorbereid word.

Hoelang quarantaine precies hoeft te duren weet ik niet. Heb al gelezen dat ze soms tot een maand op quarantaine zitten, maar dit zal al eerder bij wildvang vissen gebeuren denk ik

-
-mich-

bedoel je dat ik toch de bak moet opstarten en laten draaien het ganse jaar door of iets anders?

j
jpjoeyjp2

@ aqua dit is vooral als je een nieuwe vis koopt en deze inplaats direct in de bak eerst in de quarantaine om er voor te zorgen dat deze niet allemaal dood gaan aan de ziekte die waarvan deze vis eigelijk de drager is
wist ik nie ga ik zeker doen als ik een andere vis in de discusbak ga zetten :woohoo:

A
Aquarioot

Nee gewoon zoals de anderen al zeggen. Gewoon bak met water luchtsteen+eventueel filter (of gewoon luchtfilter e)
En dagelijks wat verversen om nitriet te voorkomen

-
-mich-

ok thanks voor de tips :D