Anatome Helena

guido240 , December 05 2012
g
guido240

De zoon heeft in zijn 60 liter bakje slakjes zitten. Bij waterverversingen haalt die er nogal wat uit (+30) maar dat is niet bij te houden want volgende keer zitten ze weer met evenveel. Ik had beetje rondgekeken en zag de Anatome Helena die deze zou eten.
Als ik deze zou inzetten tegen de slakjes, heb ik dan binnen de kortste keren geen andere slakkenplaag. :huh: of kweken die niet zo snel?
Hoeveel Anatome Helena heeft hij nodig om de aangroei van de andere slakken in toom te houden? Ik dacht aan 3 a 4 oops

Alle tips welkom!

E
Eska

Je moet rekenen dat een anentome Helena ongeveer 1 slak per dag eet...zo kan je wat uitrekenen.
Het duurt dus een tijdje voor de slakken zijn uitgeroeid, maar het is de beste manier, slakkenverdelging zou ik sowieso niet gebruiken.

Een andere ( zeer doeltreffende) methode die ik zelf toepas - naast de Helena's - is een stukje komkommer of tomaat in het aquarium leggen als de lichten uit zijn. 's morgens zitten die vol slakken en kan je dan samen met de slakken uitnemen ;)

Nog dit : Anentome helena's kweken enkel als ze slakken te eten krijgen, de kans is dus groot dat je Helena-slakken krijgt. Ik kan er van meespreken, momenteel heb ik heel wat jongen in mijn 240. Voordeel is dat ze niks aan te planten doen en je ze makkelijk kwijt kunt.

g
guido240

Die komkommertruck heb ik ook toegepast. Er zat toen 1 slak op! :lol:
Ik denk dat die slakjes geen komkommer lusten! ;)

E
Eska

lol, speciale slakken...tomaat lusten ze zeker of courgette.

g
guido240

al die groenten erin voor een dag, is dat niet slecht(er) voor de kwaliteit van het water? :whistle:

E
Eska

Jamaar, je moet er geen gans groentenkraam ingooien hé :lol: ...een klein stukje maar en 's morgens uithalen of na een paar uur nadat de lichten zijn uitgegaan

g
guido240

Eska" post=52963:

Je moet rekenen dat een anentome Helena ongeveer 1 slak per dag eet...zo kan je wat uitrekenen.

Om die berekening correct te kunnen doen: wat is de voorplantingssnelheid van die slakken want....

als er 30 slakken in die bak zitten en steek er 2 Anatome Helena bij heb ik in principe over 15 dagen geen slakken meer als..... ze voorbehoedsmiddelen gebruiken. indien die elke 10 dagen 10 jongen hebben..... :woohoo:

Eska" post=52969:

Jamaar, je moet er geen gans groentenkraam ingooien hé :lol: ...een klein stukje maar en 's morgens uithalen of na een paar uur nadat de lichten zijn uitgegaan

Dan is mijn licht ook al uit zene... :sick:

E
Eska

guido240" post=52970:

Eska" post=52963:

Om die berekening correct te kunnen doen: wat is de voorplantingssnelheid van die slakken want....

als er 30 slakken in die bak zitten en steek er 2 Anatome Helena bij heb ik in principe over 15 dagen geen slakken meer als..... ze voorbehoedsmiddelen gebruiken. indien die elke 10 dagen 10 jongen hebben..... :woohoo:

wel ja, het hangt van de eieren af en het aantal vrouwtjes ( Helena's zijn in tegenstelling tot vele andere slakken niet tweeslachtig) maar je kan er wel een groot aantal hebben ze, maar ze verkopen makkelijk hé

Eska" post=52969:

Dan is mijn licht ook al uit zene... :sick:
:lol:

N
Nightelven

Of je leent ergens een botia striata. Die weten er wel weg mee zé.
Heb er zelf in een vorig bakje gehad omdat ik ook met een slakkenplaag zat. Was snel opgelost :lol:

g
guido240

Misschien een gat in de markt: uitleendienst voor vissen. :woohoo:

N
Nightelven

guido240" post=53014:

Misschien een gat in de markt: uitleendienst voor vissen. :woohoo:

Ge lacht daarmee? Als ge in zo'n aquaclub zit doen ze da wel hoor... Heb iemand geweten die zo'n kogelvisje geleend had van zijn aquaclub tot de slakkenplaag weg was.

g
guido240

:blush: das nieuw voor mij. allee weer wat kennis opgedaan.

N
Nightelven

guido240" post=53076:

:blush: das nieuw voor mij. allee weer wat kennis opgedaan.

(Y)

A
Andy C

Hallo,

weet er iemand hoe lang het duurt eer een anatome volwassen is, en wanneer ze beginnen met jagen?

Ik had eerst een plaag van poelslakjes, dan 2 anatome's gekocht waarvan er nu nog 1 leeft.
Intussen waren de poelslakjes weg, en had ik eieren van de anatome's gezien.
Nu heb ik sinds een maand of 3 een massa kleintjes, waarvan ik vermoed dat het anatome's zijn, en een paar slakjes waarvan ik zeker ben dat het poelslakjes zijn, wat me verbaast, aangezien er nog een (oude) anatome inzitten.

Alvast bedankt

E
Eska

toch een tijdje ze, ik heb hier ook massa's kleintjes. een grotere éét maar één slak per dag..