Secondelijm en aquariumgebruik

Eska , December 11 2012
E
Eska

Een veel gebruikte manier om mos aan een voorwerp vast te maken ( zelfs koralen in zee-waterqua) is secondelijm.
Het leek me ook vreemd, maar het wordt al heel lang succesvol toegepast.
Cyanoacrylaat - het werkzame bestanddeel van de lijm - is namelijk totaal niet giftig. Youtube staat vol met succesvolle toepassingen :)

Een leuk weetje, dacht ik zo....

A
Aquarioot

Interessant, thanks! :cheer:

X
Xoffus

yep zeker interessant!

E
Eska

Dus bij deze kan ik bevestigen dat, na veel over opgezocht te hebben en nu zelf geprobeerd te hebben dat dit volledig onschadelijk is voor de vissen én garnalen. Trouwens in winkels verkopen ze vaak mos dat op hout of kokosnoot is gekleefd ;)

Wel niet alle secondelijm is hiervoor geschikt, het moet op basis zijn van cyano-acrylaat, een geschikte is bv. Pattex gold :

http://www.harolds.nl/images/producten/basis/prod__1316094838_pattex--secondenlijm-original-650.jpg

B
Berre83

kben deze ook gaan halen om het is te proberen.maar ik heb gezien dat bijna elke lijm op basis is van cyanoacrylaat.dus dan maakt het precies ni uit welke lijm je neemt?want 9 van de 10 waren dus op die basis...

E
Eska

ah kijk, des te beter :-) Hier lag er andere, vandaar...toch beter zeker zijn hé

B
Berre83

de secondelijm van Bison is zowiezo ook op basis van cyanoacrylaat...

-
-mich-

Kan je het ook onderwater toepassen?

B
Berre83

ik vrees dat dan uwe lijm mee in het water gaat zonder dat het ergens op blijft kleven :) ge kunt beter het ding eruit halen waar ge iets wilt op kleven en dan kan je het ook ff laten opdrogen voor ge het terug op zen plaats legt

-
-mich-

Ok bedankt he berre

y
yowsaman

en zien da u vingers ni aan het hout plakken ipv het mos :D

-
-mich-

Haha cava zal er rekening mee houden :p