Ziekte of niet ?

Parkway Drive , December 14 2012
P
Parkway Drive

Hallo,

Ik heb in mijn aquarium momnteel nog 10 barbus oligolepis zitten en heb ook 10 kegelvlekbarbelen gehad maar deze zijn allemaal gestorven door een ziekte (denk schimmel).
Ik zal even beginnen bij het begin.
Ik merkte op dat bij mijn barbus oligolepis hun vinnen begonnen te verkleuren. In het begin dat ze in mijn aquarium zaten hadden ze een donkere/zwarte vin maar opeens begon hij te verkleuren. Hun vinnen werden bleek. Op dat moment begonnen mijn kegelvlekbarbelen ook ziek te worden.
Bij deze kwam er een witte waas op hun slijmlaag en na 2 à 3 dagen later waren ze gestorven.
In die perdiode heb ik behandeld met Esha 2000 maar voor mijn kegelvlekbarbelen was het al te laat.
Enkele dagen na het aflopen van de kuur met Esha merkte ik op dat ook 2 van mijn Oligolepis met een witte waas op hun slijnlaag zaten. Ben dan op aanraden van de uitbater van een plaatstelijke lfs begonnen met een behandeling met Baktopur. Deze kuur hielp en mijn oligolepis waren "genezen".
Ik zet genezen tussen haakjes omdat hun vinnen (na 3 maand) nog steeds niet hun orginele kleur hebben.
Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Sorry voor de niet echte duidelijke en scherpe foto's maar mijn digitale camera is groten brol.

E
Eska

Dat de vissen schimmel krijgen is secundair aan een ander ziekteproces. Problemen met de vinnen kan wijzen op vinrot...als de vissen genezen zijn en je geen rafelende vinnen of dergelijke ziet, kan het natuurlijk een tijd duren voor de vinnen weer helemaal in orde zijn. Afgebeten vinnen herstellen ook niet in een maand.
Maar 3 maand is wel vrij lang, moet ik toegeven...Ze zijn anders volledig gezond?

P
Parkway Drive

Eska" post=53315:

Maar 3 maand is wel vrij lang, moet ik toegeven...Ze zijn anders volledig gezond?

Ja, ze zwemmen vrolijk rond en eten goed. Soms proberen ze zelfs te paaien.

P
Parkway Drive

Volgens de uitbater van een aquariumwinkel zou dit gaan om een "schoonheidsfoutje". Hij vermoedt dat de verkleuring van de vinnen er is omdat ze te ver in dezelfde bloedlijn hebben gekweekt.
Heb er ondertussen al enkele weken 5 vissen bijgezet en deze doen het heel goed. Geen signalen van ziekte dus ik vermoedt dat de man van de aquariumwinkel gelijk heeft.