Zacht water vis

Corretje , December 23 2012
C
Corretje

Wie kan me helpen?

Ik ken niet zo heel veel van verschillende vissoorten.

Ik ben op zoek naar een makkelijk te kweken zachtwatervis die te houden is in een gezelschapsaquarium.

Ik was eerst op de dwerggoerami gesteld maar lees dat het niet altijd evident is hier sterke exemplaren van te vinden. Dan viel mijn oog op de diklipgoerami. Maar blijkbaar geldt voor deze soort hetzelfde.

Dus nu vertrouw ik liever op jullie ervaring. Iemand een tip? Het mag net als bovenstaande 2 voorbeelden een labyrintvis zijn maar hoeft niet. Het belangrijkste is dat de vis in een gezelschapsbak gehouden kan worden en zacht water verkiest.

Thnx!

E
Eska

Eerst en vooral welkom op het forum!

Kan je es zeggen hoe zacht het water is? De meeste vissen prefereren zacht water, dus op zich niet echt een probleem, maar had toch graag de GH/KH geweten ;)

C
Corretje

Het water in het gezelschapsaquarium schommelt tussen 6 en 9 °dgH en 4 en 8 °dkH.
In het kweekaquarium is dat tussen 3 en 7 °dgH en 2 en 7 °dkH (laatste tijd echter eerder stabiel op 6 °dgH en 6 °dkH.

Ja de meeste vissen prefereren zacht water maar ik ben op zoek naar makkelijk te kweken 'échte' zachtwatervissen zoals de dwerggoerami. Dus een minimum gH van 5 of lager en een maximum van hooguit 10 (of kom, laat ons zeggen 12 als het echt niet anders kan).

De dwerggoerami beantwoordde aan die eisen met 5 en 8 maar valt nu dus af. De reden dat ik een makkelijk te kweken vissoort verkies is omdat ik minder ervaring heb met het kweken. Levendbarende tandkarpertjes lukt natuurlijk wel. Andere vissen heb ik reeds geprobeerd maar nog geen enkele poging is gelukt. Oftewel waren de vissen niet geslachtsrijp oftewel waren ze met te weinig.

Thnx voort het meedenken en voor de verwelkoming ;)

E
Eska

De KH is vrij hoog als hij 8 is, wat is de PH? Wat bedoel je met schommelt tussen? KH 4 en KH 8 is wel een verschil.Idem voor 2 en 7 in de kweekbak..Vanwaar die schommelingen?..Wat gebruik je om de waterwaarden te meten?
GH van 6 is nu wel redelijk zacht, een Colisa lalia kan daar perfect in én in kweken, sommige kweken op serieus harder water dan GH 6, dus echt geen probleem.

Nu dwerggoerami's kweken in theorie makkelijk ( zoals je vaak bij beschrijvingen zult lezen) maar in de praktijk is dit heel wat moeilijker. In een kweekbak kan dit wel lukken als je de waterstand laag houdt.

C
Corretje

Met schommelen bedoel ik dat hij wel eens 4 is geweest maar meestal is hij rond de 7. Idem voor de kweekbak.

pH zit rond de 7 in het gezelschapsaquarium en ietsje hoger in het kweekaquarium (maar indien nodig doe ik daar tegen de kweektijd wel iets aan).

Eigenlijk zijn het niet echt schommelingen (verkeerde woordkeuze) maar ik bekijk mijn waterwaarden op lange termijn en dan zitten er wel eens uitschieters tussen. Waarden worden op het moment nog met druppeltests gemeten.

Ken je ook een alternatief voor de dwerggoerami? Ik zou graag een wat sterkere vis kiezen. Geen die dood is voor hij geslachtsrijp is.

E
Eska

Kan je es de maten van de bakken doorgeven, zeker van de kweekbak. Het is afhankelijk van de maten welke vis er in kan.

Vele vissen kweken, maar het is telkens op een andere manier natuurlijk. Vrijleggers kweken ook makkelijk, bv. een regenboogvis of een Keizertetra...maar hier bv moeten de ouders verwijderd worden van zodra er eieren zijn.

Apistogramma soorten kweken ook vrij goed, deze hebben wel broedzorg, in een kweekbak lukt dit zeker.

Eén van de kweekkampioenen zijn bv. kersenbuikcichliden, kweken zeer makkelijk en er is ook broedzorg. Maar je moet de jongen zien kwijt te raken natuurlijk :)

En er zijn nog tal van voorbeelden. Het zijn gezelschapsvissen die je wil? Is het puur om het kweekplezier? of is het de bedoeling dat de jongen later in de grotere bak terechtkomen?

C
Corretje

Gezelschapsaquarium = 150x50x60 en kweekbak = 80x35x45 ongeveer.

De bedoeling is zowel om het kweekplezier te ervaren als minstens de ouders (en misschien enkele jongen) toch in het gezelschapsaquarium te houden waar ze geen probleem vormen met de andere bewoners.

Ik heb de soorten die je hebt genoemd eens bekeken. Kersenbuikcichlide lijkt me inderdaad een goede apistogrammasoort maar ik twijfel, hij wenst namelijk wel érg zacht water. Hij ziet er ontzettend mooi uit maar het moet misschien ook niet teveel van het goede zijn. Keizertetra dan weer middelhard (als 't allemaal klopt wat ik erover terugvind natuurlijk).

Verder op zoektocht op het web leer ik dat er meerdere soorten regenboogvissen zijn en dat er 2 soorten zijn die aan mijn eisen voor watersamenstelling voldoen én terug te vinden zijn op de bestellijst van m'n lfs. De dwergregenboogvis en de blauwe regenboogvis. Waarbij ik me met de kweekbak misschien best al beperk tot enkel die eerste?

Ik voel dus op het moment het meest voor die dwergregenboogvis. Al lees ik wel dat het afzetten soms dagen duurt. Zou het de kweek negatief kunnen beïnvloeden als ze in die periode toch zouden verhuizen tussen kweek- en gezelschapsaquarium of terug? Ik zou het jammer vinden dat ik ze per ongeluk stoor door ze te vroeg terug te zetten in het gezelschapsaquarium waardoor ze de keer daarna niet meer willen kweken.

E
Eska

Kersenbuikcichliden kunnen perfect hoor wat waterwaarden betreft! ;)

Nu - als je voorkeur naar regenbogen gaat - met dwergregenboogvis bedoel je de M. Praecox?
Daar zet je zeker een vrouwtje of drie per man ( makkelijk te herkennen aan de kleur van de staartvin : man rood/vrouw geel), die kweken ook niet zomaar, zullen eerst moeten wennen uiteraard. Voeg in het kweekbakje wat planten, wat mos en dan zullen ze wel afleggen, mits het volwassen exemplaren zijn. Ze eten dus hun eieren op, vaak observeren is de boodschap. Van zodra je eieren spot, of ze ziet afleggen moeten de volwassen exemplaren worden verwijderd.
Ik heb constant eieren in mijn regenboogaqua, maar ze worden heel vlug opgegeten.

Nog een tip : als je kan, koop de regenbogen bij een kweker. De vissen in de lfs zijn vaak overkweekte exemplaren..komen vaak uit Tjechische kwekerijen : de kleuren zijn fletser, er is vaak inteelt, sterven rapper, etc.

Het voordeel van kersenbuiken is de broedzorg, en je hebt maar één koppel nodig. Het nadeel is dat je met heel veel jongen kan zitten en die zeer moeilijk kwijt raakt :)

C
Corretje

Ja, die bedoel ik. Dus als ik het goed begrijp gaat de kweek wel eenvoudig mits ze volwassen genoeg zijn en kunnen wennen aan het kweekaquarium? Dat staat bommestevol met planten dus da's alvast geen probleem.

Wat de kersenbuiken betreft, lees ik overal toch 3 à 4 °dgH en dat vind ik toch wat aan de lage kant. Bij de dwergregenboogvis vond ik overal 5 à 8 °dgH terug en dat komt perfect overeen met bijv. de dwerggoerami die ik oorspronkelijk in gedachten had. Op zich wel een heel ander soort vis, maar zeker even mooi en ik heb nu al zin om er mee te beginnen. En een scholenvis staat altijd mooi in een gezelschapsbak, dus daar is het ook een mooie aanvulling.

Ik denk dat ik m'n keuze heb gemaakt.

Thnx!

E
Eska

Zeker zorgen - naast de GH - dat de PH ook hoog genoeg is. Regenboogvissen vertoeven graag - in tegenstelling tot de meeste andere gezelschapsvissen - in licht alkalisch water ( PH 7,5). In zuurder water voelen ze zich niet goed.

En ja, als je mooie volwassen exemplaren hebt, de omstandigheden goed zijn, zoals die planten, dan zullen die idd kweken.
Zeker voldoende afwisselend voeren, bv. diepgevroren zwarte muggenlarven en artemia zijn uitstekend om een vis in kweekvorm te brengen.
En het wondermiddeltje esha optima ( vitamines) doet ook de trick ;)

Succes, en laat het zeker weten :) Foto's van uw gezelschapsaqua zijn ook welkom ;)

C
Corretje

Vreemd, heb ondertussen al wat opgezocht en overal adviseert men een pH aan de zure kant 6,5 tot 7 voor de M. preacox. Maar in mijn gezelschapsaquarium is het meestal net iets hoger dan 7 en ik heb daar ook vissen inzitten die in principe liever onder de 7 zitten en het toch prima doen. Misschien dat het licht alkalisch water voor de andere regenboogvissen geldt die in wat harder water vertoeven?

Dat afwisselend voeren wordt geen probleem. Diepgevroren muggenlarven en artemia liggen hier altijd klaar in de vriezer.

Dat optima een wondermiddeltje was wist ik niet. Ik gebruik het wel af en toe omdat ik betwijfel dat de vitamines in het standaard voer voldoende lang stabiel blijven. Gebruik jij het altijd in kweekomstandigheden?

E
Eska

Ja, ik weet het...mijn ervaring is dat regenbogen het sowieso beter doen in een licht alkalische PH.
Hier trouwens een zeer interessant kweekverslag, de man kweekt op PH 7,4 : http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/kweekverslagen/488-kweekverslag-melanotaenia-praecox

Belangrijk is dus zeker de aanwezigheid van een dikke pluk mos ( Javamos/levermos) zoals ik hierboven al had vermeld. Mijn M. inornata splendens leggen hun eieren altijd in het mos af - en volgens het verslag de Praecox ook ;)

De esha optima is geen wondermiddel hoor, het was maar een grapje omdat er hier veel kweek ontstaat bij enkele leden nadat Optima werd toegevoegd, en ik moet eerlijk zijn, hier zie ik dat ook :)
Vooral goed doorvoede vissen ( met hoogwaardig diepvriesvoer ( beetje reclame maken voor mijn artikel :lol: : http://www.aquariumgids.be/tropisch/58-zoetwater-5-voeding/90-visvoer-uitleg-en-voedingswaarde) zullen goed kweken.

j
jpjoeyjp2

werkt die optima ook voor garnalen? of enkel vissen

s
start2aqua

Awel, ik heb in mijn garnalenkweeknano eens optima gedaan en kort erna zag ik op zijn minst 4 vrouwtjes met eieren. Nu ja, vuurtjes kweken sowieso, dus is niet gezegd dat het dankzij de optima was, maar 4 op zo'n korte tijd vond ik toch wel frappant, dus ik vermoed van wel.