vraag rode tijgerlotus

kvm1904 , December 29 2012
k
kvm1904

Hallo ik heb een rode tijgerlotus in mijn aqua, deze deed het formidabel maar vanaf ik de omhooggroeiende stengels allemaal heb afgetopt is ze gestopt met groeien ! Sinds een maand is ze terug beginnen groeien en enkel laagblijvende bladeren zoals ik wilde,
maar nu is mijn vraag, de bladeren blijven klein, er zijn nu een 5 tal kleine bladeren,
blijft dit nu zo of heb ik iets fout gedaan, hoop dat de bladeren toch groter worden .....

ik hoor het graag ...

E
Eska

Als je de lotus laag houdt, zal hij idd minder snel grote bladeren maken, maar je zou toch een groei moeten zien. Hoelang zijn de 'kleine' bladeren er al? Hij heeft voldoende licht en voeding?

k
kvm1904

vanaf september na het toppen, en het afsterven van de oude grote bladeren, had ik enkel nog het knolletje, en geen groei, was van plan het eruit te halen, maar ineens verscheen er een eerste bad dit was eind november dit blad vind ik redelijk maar nadien zijn er vier blaadjes bijgekomen die dus klein blijven, laten we zeggen dat ik vermenigvuldiging zie, maar amper groei ...

ik voeg dagelijks easycarbo toe, en wekelijks profito de lampen branden dagelijks 9 uur

persoonlijk denk ik dat het niet ligt aan licht en voeding, want dit is al jaren hetzelfde dus ook toen de lotus nog flink groeide in de hoogte en de breedte

Zou het niet kunnen dat door de lotus 'te pesten' dmv de blaren te toppen en na een paar maanden inactief , de groei langzaam terug opgang komt of is dit wat te kort door de bocht?

E
Eska

Als hij idd vanuit de knol is gestart is het normaal dat hij aanvankelijk kleinere bladeren heeft. Het toppen is niet zo erg, zo zal hij meer in de breedte groeien, hoe meer licht, hoe beter ook, anders ' zoeken' de bladeren het licht en groeien ze daar naartoe en krijg je natuurlijk hoge bladeren.

Stop es wat voeding bij de bol, bv. een gewone kleitablet of voedingstablet is al voldoende, hij zal groeien als kool ;)

k
kvm1904

bedankt voor de tip, dit heb ik nog niet toegepast, ga het zeker proberen ;)