Superfish HOME 25 "garnalenbakje" met HYDRA

vteclover , January 02 2013
v
vteclover

Heb sinds enkele dagen een Witte superfish HOME 25 voor garnalen en eventueel cacajongen of endlerjongen in te vestigen om op te groeien
In mn grote bak is het me nooit gelukt met garnalen buiten grote japonica's ,vuurtjes werden denk ik 1 voor 1 opgegeten.
http://s8.postimage.org/s0ydlgpld/DSC00337.jpg
Denk eraan vooraan of midden nog wat ricca te zetten als ik eens bij knorrelien geraak :)
Na enkele dagen was de waterwaarde (serakoffer) PH 7
KH 5
GH 9
nh3-4 0.5mg/l
no2 0.5mg/l
no3 25mg/l
po4 1mg/l
Vandaag was de no2 0 en nh4-3 0.5mg/l
Hoelang zou ik wachten om 1e maal water te verversen??
Bak is met water van capri 80 ingedraaid
Heb er alvast 6 red shrimps ingezet,hier is er 1 van en 1 staartloze guppy door colisa laila vermoed ik??
Gelukkig zat er maar 1 man in om mn zoon gelukkig te stellen
http://s1.postimage.org/add2swdaz/DSC00338.jpg
Filter is een aquaflow 100 ,ik lees verschillende reviews over deze filter met garnalen
De ene zegt dat er geen garnalen ingeraken ,de andere zegt v wel ??
Wat ik juist ondervonden heb met de bak is als ik de draad v d seraverwarmer (50w) liet gelijklopen met de draad in de behuizing dat bij het op of afspringen v d thermostaat steeds er 1 lichtje v d dimming uit ging en na een tijd licht uit of aan :)
Draad ligt nu appart v d verwarmer en nu heb ik dat probleem niet meer hehe stranhe
Misschien iets te maken met dat deze tiptoets naar schijnt met een timer zou werken.

s
start2aqua

Ik heb ook een aquaflow 100 in mijn 40L nano zitten en ik zie daar geen probleem met mijn garnalen hoor.
Maar euh, denk je dat die gaan overleven met deze waterwaarden?
Leuke inrichting trouwens.

v
vteclover

Hebben garnale een grotere ph waarde nodig of welke waarden zijn er mis ???
Tot nu toe leven ze alle 6 nog in ieder geval ;)

E
Eska

De PH zit wel goed voor vuurgarnalen. Bij Crystal reds en dergelijke mag hij wat lager.
Gezien je nog NH3/NH4 meet, zal je nog NO2 krijgen, want dit is het eerste in wat de bacteriën de NH3 omzetten. Daarna pas worden die omgezet in NO3.
Een te hoge NO2 waarde is dodelijk voor garnalen, dus hou het nitriet goed in het oog en ververs indien die te hoog wordt.

B
Berre83

ge moet er maar aan uit kunnen :p ik lees hier veel dingen over die waardes enzo en 9 van de 10 snap ik er niks van :D

t
tsjarishe

De gevoel ken ik.
Maar je leert bij met de tijd. Regelmatig de forumteksten lezen en dan gaat dat zelfs tamelijk vlug dat bijleren.

E
Eska

Lol Berre..

NH[sub]3[/sub] ( het giftige ammoniak) wordt door bacteriën ( de Nitrosomonas bacteriën) omgezet in NO[sub]2[/sub] ( het giftige nitriet) en dit wordt op zijn beurt omgezet ( door de Nitrobacter bacteriën) in NO[sub]3[/sub] ( het minder giftige nitraat)

v
vteclover

ik begin het toch een beetje te snappen hehe
Met de Nitrobacter bacteriën zit het dus al duidelijk in de goede richting

E
Eska

vteclover" post=54077:

ik begin het toch een beetje te snappen hehe
Met de Nitrobacter bacteriën zit het dus al duidelijk in de goede richting

Inderdaad! Een zogenaamde nitrietpiek komt er omdat de Nitrosomonas bacteriën zich vlugger vermenigvuldigen dan de Nitrobacter.
Maar van zodra je idd NO[sub]3[/sub] meet, is de stikstofcyclus rond :)

v
vteclover

Plantjes groeien goed.
Heb de aktieve kool uit de aquaflow gehaald en turfgranulaat ingestopt.
De spons zelf nog niet uitgeknepen en gaar ga ik denk ik zelfs nog 1 maand mee wachten tenzij de stroming veel minder word ???

Vandaag waterwaarden no2 0
no3 10mg/l
nh4-3 0
Heb ik nu mijn nitrietpiek gehad ???of kan er nog 1 komen ??
Alle 6 startgarnalen leven nog en redelijk wat opstartwormpjes op het glas te zien

E
Eska

Je hebt al NO3 dus das goed, de nitrietpiek komt meestal tussen week 2 en 3, maar kan ook helemaal niet komen ( ik heb die bv. nog nooit echt gehad). Het hangt ook af van de PH...als die in het alkalische ligt, zullen de bacteriën veel sneller vermenigvuldigen, dan wanneer je bv. met zuur water werkt.

v
vteclover

WTF ik zag net precies 1 "hydra" zweven in mn bak.
Kan dit kwaad??
Nu al ?? in mn grote bak nooit last v gehad

A
Aquarioot

Net zoals alle 'aquariumongedierte' kan dit meekomen met nieuwe planten e

E
Eska

die pakken wel kleine garnaaltjes...

v
vteclover

hij was nog niet groot .
Zal het maar op tijd eens zoeken of ik niets vind.

v
vteclover

Ik zit idd met hydra.Moet mij weeral overkomen.
Heb er een foto van proberen te nemen maar dat is NO GO
Zie er nu meerdere op decoratiester en stenen.
Gedeelte dat vastzit ongeveer 4 mm en de tentakels ook zoiets van lengte
En het is de versie met 6 tentakels.
Optie op enkele dagen 1 van mn 2 colissa goerami's er in te zetten in dit kleine bakje??
Deze eten ze namelijk op heb ik gelezen

E
Eska

Ja vissen eten die idd op. Zeker niet aan trekken, want als je ze stuk trekt krijg je er twee in de plaats ;)

t
tsjarishe

hydra,... kende alleen de versie van Hercules zijn verhalen.
weer wat nieuws geleerd hier.