iemand idee of dit draadalgen zijn?

jpjoeyjp2 , January 08 2013
j
jpjoeyjp2

titel zegt het ze zijn wel niet echt groen
http://i1079.photobucket.com/albums/w505/jpjoeyjp2/DSC_00031_zps5702897c.jpg
http://i1079.photobucket.com/albums/w505/jpjoeyjp2/DSC_00021_zps612cadbc.jpg
dit is de bodem goede kiezelalg maar er zit precies ook groene alg tussen of wil dit iets anders zeggen
http://i1079.photobucket.com/albums/w505/jpjoeyjp2/DSC_00041_zpsf671b900.jpg
http://i1079.photobucket.com/albums/w505/jpjoeyjp2/DSC_00051_zps18e4c7ce.jpg
ik ververs om de 2 dagen min 60l tot 100 en 1 keer in de week 100l plus ligt aan de goesting
ik geef mss wel wat teveel eten voor 6 discus ongeveer 500-600 sthendkher runderhart voedsel

E
Eska

het is baardalg...

j
jpjoeyjp2

lees net dat er teveel fluxerende co2 is betere doorstroming mss mijn uitstroombaar tegen de linkerkant hangen en verkorten dat ik sterkere stroming krijg door de bak want co2 toeveoegen is weer niet goed voor de vissen wel ?

kan zon co2 fles installatie kwaad voor discus ?

E
Eska

Ja baardalg is echt het gevolg van te weinig voeding en vooral te weinig CO2..Om goed te zijn zou de uitstroom volledig onder water moeten zitten, maar of dit ok is voor Discussen? Ik dacht dat CO2 toevoegen ook geen optie was...Aquarioot zal moeten antwoorden :D

A
Aquarioot

Nee discussen zijn gevoeliger aan co2. Mss gewoon wat mee den uitstroom spelen zodat co2 van zichzelf mss iets verhoogt en hou uw vissen zeker in de gaten, voornamelijk s'morgens nog voor de lichten aangaan

k
kvm1904

Is idd baardalg, ik heb hetzelfde gehad, ik ben er vanaf geraakt met zeer goede hulp van Eska ;) , ik heb alle aangetaste bladeren sowieso verwijderd...

T
Tejo

Wij hebben sinds een tijd op alle planten een soort van bruine mopjes gekregen, die hardnekkig zijn. Ik bedoel daarmee dat je ze niet van de planten kan afdoen met je vingers bijvoorbeeld.
Iemand enig idee wat dit kan zijn (soort alg) Heb nog geen foto, maar kan der wel eentje maken een dezer dagen ...
Enkele kiekjes wel die ik op het internet vond die gelijkaardig zijn, alleen is het bij ons nog heel heel miniem nu. Alleen lijken de planten allemaal een fluweellaagje te krijgen??
(op foto vier zie je zo'n mopje zoals ik bedoel, alleen zijn die bij ons bruin van kleur!)

We voegen wekelijks sinds het begin (opstart +- 6maanden geleden) plantenvoeding toe (profito) en verder sinds kort ijzer (ferro easylife) omdat bepaalde planten gaten in hun bladeren kregen en een roodachtige plant het niet goed deed. De rode ging er ondertussen uit en de andere, die gaten minderde, maar komen toch nog terug.
Kan de ferro de reden van de algen zijn ...

E
Eska

Dat zijn baardalgen ook wel penseelalgen genoemd. 9O% van de oorzaak is fluctuatie in het CO2 gehalte.
Je gebruikt goede producten van easylife, maar niet hét product dat komaf maakt met die alg, en dat is Easylife easycarbo.

Dat bevat glutaraldehyde als werkzame stof, en daar kunnen algen absoluut niet tegen. Dus dit kan je best toedienen!

Ik zal nog es mijn foto bovenhalen :D :

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcREfDr4pyTyTKTjtebcehr2ZAijOFIcEFAR3vLcN-0gf4S8z5oW

T
Tejo

Hihi :silly: Die foto kwam ik al meermaals tegen ...
Ik zal dat product in huis halen. Ik kwam ook tegen: dagelijks gedurende drie weken toedienen. Klopt dit?
En de ferro ook nog blijven gebruiken of is dat niet nodig, denk je?

T
Tejo

... of hoe gebruik je de easycarbo het best?

A
Aquarioot

Dagelijks doseren
In de buurt van de uitstroom gieten want vissen kunnen er niet tegen(de concentratie zou tijdelijk te hoog zijn e). Ook niet in de buurt van valisneria gieten

T
Tejo

Gaat de valisneria er van kapot? Het is vooral daarop dat de algen het meest en ergst zitten, heb ik de indruk??

A
Aquarioot

Valisneria moet er aan wennen, dus zeker niet erop gieten, zelfde als met de vissen feitelijk e
Ook niet meteen de volle dosis toedienen zodat de valisneria kan wennen, dus dosis geleidelijk opbouwen tot de aanbevolen hoeveelheid

T
Tejo

Aanbevolen dosis is 1mg per 50liter water met een max van 2mg per 50l.
Dus op 120 liter (ons aquarium) geven we nu 2,5 mg dagelijks en gieten het in de uitstroom van de filter. Daar zwemmen ook zo goed als nooit vissen en de valisneria staat er niet rechtstreeks bij.
Twee weken geven zei men in de winkel en dan kijken wat er gebeurt(de) en eventueel anders het water een keer goed laten testen bij hen en kijken wat de oorzaak kan zijn ...

X
Xoffus

Beste is om gewoon dagelijks een vast gehalte carbo te geven.
Planten hebben dagelijks koolstofvoeding nodig :)
Profito kan je ook dagelijks geven en dan Ferro bvb wekelijks.

Om zeker te zijn meet misschien ook eens uw nitraat (no3) en uw fosfaat (po4) om te zien of uw verhouding no3/po4 niet uit balans is (de zogenoemde redfield ratio) , want dat kan ook algen geven.

T
Tejo

We zijn nu kort bij twee weken bezig met het product (easycarbo) dagelijks toe te voegen (2,5ml voor 120l water)
Ik zie nog totaal geen verschil met de algen hoor!!! :angry:
Niks verminderd dus ... :S

En nu???????????? Hoe lang of hoeveel moeten we mss beter geven ...

A
Aquarioot

Tejo" post=59455:

We zijn nu kort bij twee weken bezig met het product (easycarbo) dagelijks toe te voegen (2,5ml voor 120l water)
Ik zie nog totaal geen verschil met de algen hoor!!! :angry:
Niks verminderd dus ... :S

En nu???????????? Hoe lang of hoeveel moeten we mss beter geven ...

Denk dat je het minstens een maand moet gebruiken vooraleer het zijn vruchten begint af te werpen

E
Eska

precies zoals Aquarioot zegt, reken op minstens 4 weken en ga gerust tot 4 ml!

j
jpjoeyjp2

bij helpte het al heel zichtbaar na 2 weken heb ze wel eerst zo goed als allemaal afgeknipt en dan pas begonnen en ze zijn niet teruggekomen en degeen die er nog waren compleet verdwenen ben er content van weet wel niet of ze terugkomen als ik ermee stop want maak gewoon de fles leeg en zie wel toch al effe algenvrij en daar is maar 1 woord voor zalig veel meer plezier er van nu

T
Tejo

Ok, we gaan nog even door dan...
Dagelijks easycarbo en profito en wekelijks ferro!
Afknippen gaat praktisch niet, want ALLE planten hebben het!