Bio CO2

Skoebidoe , January 10 2013
S
Skoebidoe

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het zelf maken van een bio CO2 systeem? Ik ben van plan het in elkaar te knutselen en hoop hiermee mijn planten te plezieren. Bij mijn zoektocht naar een bruikbare handleiding kwam ik op een ander forum deze handleiding tegen: http://forum.dwerggarnalen.nl/viewtopic.php?f=6&t=4198

D
Disco

Lijkt me echt interessant!
Ik heb net het topic van de gegeven link eens rustig gelezen.

Omdat ik toch een nieuw bakje ga opstarten, met planten, lijkt het me de moeite om dit eens te proberen.

Ik hoop dat er nog (meer ervaren) leden op dit onderwerp gaan reageren.
Ik ga dit zeker blijven opvolgen.

A
Aquarioot

Is het proberen waard e Skoebi. Zelf nog niet gefabriceerd maar al velen gezien die het op deze manier doen

E
Eska

Inderdaad interessant, bedankt voor de Link Skoebie! (Y)

S
Skoebidoe

Voorlopig gebeurt er niet veel. Ik vrees dat ik te weinig gist toe gevoegd heb.
Dus: nog wat gist bijgedaan en de fles au bain marie gezet. In no time zag ik bellen verschijnen in de tweede fles :)
Nu moeten ze alleen nog in het aquarium geraken :lol:

S
Skoebidoe

Bellen komen nu op regelmatig uit de diffusor in het aqua! B) Er zit een grote CO2 bel in de diffusor en af en toe lost er daar een klein belletje van. Ik denk dat het dus werkt!
Het diffusor kapje hangt nu boven de uitstroom van mijn filter of zou ik het beter ergens anders hangen?
Nog een vraagje: nog Easy carbo geven of is dit niet meer aan de orde?

A
Aquarioot

Leuk dat je co2 begint te werken. Denk wel dat het beter is om de diffusor zover mogelijk van de uitstroom te zetten, je wil immers niet dat de co2 direkt weer verjaagd word e
Ik zou nu geen easycarbo meer geven aangezien je met bio-co2 bezig bent. Meten is weten

D
Disco

@ aquarioot,

Bedoel je met "uitstroom" de instroom , daar waar het water terug je aqua binnenkomt?

Indien ja, dan moet je het ganse topic eens rustig lezen dat "skoebie" in zijn openingsposting heeft gegeven.

De diffuser moet , zo mogelijk "in de stroming" geplaatst worden, van de "instroom" naar het aquarium.

Dus, daaruit begrijp ik, de waterstroom die terug het aqua in komt, vanuit de filter.
Niet?

D
S
Skoebidoe

Disco" post=54299:

@ aquarioot,

Bedoel je met "uitstroom" de instroom , daar waar het water terug je aqua binnenkomt?

Indien ja, dan moet je het ganse topic eens rustig lezen dat "skoebie" in zijn openingsposting heeft gegeven.

De diffuser moet , zo mogelijk "in de stroming" geplaatst worden, van de "instroom" naar het aquarium.

Dus, daaruit begrijp ik, de waterstroom die terug het aqua in komt, vanuit de filter.
Niet?

Ik bedoel inderdaad de instroom m.a.w. daar waar het water terug in het aqua komt. Eigenlijk vind ik dit een beetje eigenaardig.

X
Xoffus

is om te vermijden dat CO2 in de filter blijft zitten en daar voor geluidsoverlast zorgt had ik recent op FB gelezen.

S
Skoebidoe

Ik heb de diffusor nu gedeeltelijk boven de instroom van mijn filter gehangen. Zo onstaat er in de diffusor wat werveling.
Heb het bio CO2 diesel recept genomen en die doet het.
Mijn vissen zijn precies actiever. De corydora's die ik anders bijna nooit zie, tonen zich nu veel meer.

D
Disco

"het bio CO2 diesel recept" ???

Plaats je recept hier eens.

S
Skoebidoe

Disco" post=54331:

"het bio CO2 diesel recept" ???

Plaats je recept hier eens.

Het Diesel recept

Dit recept geeft een redelijke hoeveelheid CO2 maar gaat dan ook een stuk langer mee dan de vorige recepten. Bij mij loopt zo'n opzet zo max. 3-4 weken. De lagere productie en lange standtijd komt omdat het suiker onderin de fles als gelei aanwezig is en zo geleidelijk wordt afgegeven. De gistbacteriën doen er dan wat langer over om een en ander op te peuzelen.

1e fase, voorbereiden van de gelei

300 gram suiker oplossen in 0,25 liter water
- voor een 1,5 liter fles (200 gram op 0,15 liter voor 1-liter fles)
zakje geleipoeder toevoegen (ikzelf heb gewoon 3 gelatineblaadjes geweekt in koud water en dan toegevoegd aan het mengsel in de fles)
Het mengsel verwarmen en roeren tot het kookt.
Het mengsel wat laten afkoelen (anders vervormt de fles!)
Het mengsel in de 1,5 liter fles laten lopen
Het mengsel in de fles laten afkoelen, bijv. in koelkast

2e fase, maken recept voor de gistfles

We hebben dus de fles met het afgekoelde suikergelei mengsel onderin die fles
0,5 gram gist toevoegen
Een theelepel Pokon toevoegen
Twee theelepels suiker toevoegen, om groei van de gistbacteriën toch nog wat te bespoedigen
Water in de fles tot ca. 80-90% bijvullen met lauwwarm water (20-25 graden)
Klaar!! na enkele uren (opstarten duurt hier wat langer) kun je de eerste bubbels pas verwachten. Hou de fles wel op de goede temperatuur!

X
Xoffus

Lijkt meer reclame voor de wakkere bakker :P
Kzie ons al allemaal in de keuken staan!

S
Skoebidoe

Xoffus" post=54365:

Lijkt meer reclame voor de wakkere bakker :P
Kzie ons al allemaal in de keuken staan!

:lol: :lol:

Maar het werkt wel, hoor.
Ik voel me net:

http://www.youtube.com/watch?v=Nv2ogxIc6DM

X
Xoffus

:lol: awel ja zoiets!

A
Aquarioot

LOL :lol: