Disco's "Lidooke 120".

Disco , January 18 2013
D
Disco

Hallo,

Met dit projectje, begeef ik me werkelijk op glad ijs!
Heel toepasselijk, gezien het weertje buiten.

Veertig jaar aquariumervaring (Malawi) en sinds begin dit jaar Tanganyika.
Maar ... nog nooit of te nimmer een bakje ingericht met plantjes.

Mijne halve trouwboek, vind dat wel iets hebben, zij leest (kijkt vooral naar de "prentjes" en "filmkes" ) hier regelmatig mee.
Mede door de schuld van "Eska", met zijn mooie scapes en plantjes, moest ik van haar dat "Lidooke" , maar eens als "probeersel" gaan gebruiken.

Al mijn uitvluchten, om er toch nog onderuit te komen, hielpen niet.
"Ik kan dat niet!"
"Ik heb dat nog nooit gedaan!"
"Ik ken niks van planten!"
"Ik ken niks van visjes die daarin kunnen!"
"Hoe moet ik daar aan beginnen?"
"Da's niet goedkoop zenne!"
"Waar gaat ge da bakske zetten?"
"..."
Besluit:Wie ben ik om haar tegen te spreken! Er hielp geen "lieve moederen" aan!!!
Ik moest en zou dat "Lidooke" inrichten met plantjes!

Aldus ben ik, "achter de schermen", een intensieve "correspondentie" begonnen met "Eska".
(waarvoor nen dikke "Merci")
Ik kreeg me daar ne hoop info, jawadde!
Een inrichting met "spiderwood" - een inrichting met "stenen" - een inrichting met "kienhout", telkens met een computertekening en de namen van plantjes voor de voorgrond, middenzone en achtergrond!!!
Welke bodemgrond te nemen, PH- waarden, voedingstoffen, ...

Allemaal teveel om in mijn koppeke te steken, kon geen keus maken (zoals altijd) en uiteindelijk, na een telefonisch ruggesteuntje, en een laatste schemaatje, er toch maar aan begonnen.

Eerst en vooral een derde aquaatje (60 x 30 x 30 cm) tweedehands gekocht voor €15 via Kapaza.
Er staat nergens een merk op, maar is compleet, verlichting, verwarming en een klein binnenfiltertje.
Hierin zitten nu mijn tweede groepje van vijf L. Similis. (zaten daarvoor in de Lido).

Maandagavond, een ton met 80 liter regenwater gevuld, binnen naast "de stoof" gezet en laten filteren over actieve kool.
Dinsdagmorgen de nodige plantjes besteld, bewijs van betaling doorgemaild.
Kreeg mailtje terug, dat plantjes hoogstwaarschijnlijk de woensdag rond de middag zouden geleverd worden.

Nu was het een kwestie om door te zetten en niet langer te talmen!
De binnenfilter van de Lido, die rechts stond eruit gehaald.
Even provisorisch mijn reserve externe Eheim Classic 2217 (600l/uur) geïnstalleerd en laten draaien;
Maar die maakte teveel lawaai, naar mijn goesting.
De binnenfilter er dan maar terug ingekit, maar aan de linkerkant, daar staat toch de barkast, en is er geen inkijk.

Bodemgrond "JBL Manado" gekocht, een poster voor de achterwand, een stukje "spiderwood" (dat onmiddlijk in water werd ondergedompeld), een flesje "Sera Biostart, voor in het filter, ... opstartbacteriën ampullen "Prodibio BioDigest "heb ik nog voldoende voorraad.

15 Kg "JBL Manado" uitgespoeld ... is me dat een werkje, je wilt niet weten hoe dikwijls ik dat heb moeten spoelen!!
Dat bleef maar bruin afgeven, ook veel van die "rotbolletjes" bleef dan nog drijven ook!
Die er allemaal met een "keukenzift", eruit gevist en aan de kant in een emmer gezwierd.

Woensdagvoormiddag, de "scape" al een beetje vorm gegeven.
Een paar "groene" stenen die hier nog lagen erin en het begon al wat te worden.
Het spiderwood al eens gepresenteerd, zag er niet slecht uit.

Even een sigaretje opgestoken en de boel van op een afstand staan bekijken.
Ding-dong, ding-dong (dat is de bel hier bij ons), de plantjes waren er vanuit Nederland.
Van service gesproken!

Haha, nu komt de kat op de koord, er is geen weg meer terug.
Alles keurig uitgepakt, gesorteerd en eens in mijn haar gekrabd ... nu gaan we het hebben,se ...
Het hout op tafel gelegd en het "Flame moss" erop gebonden.
Is wat te weinig, maar ja, als je het niet weet ...

De "Riccardia Chamedryfolia-Mini Pelia" op enkele stenen gebonden. Viel ook mee.

De Manado goed vochtig gemaakt en maar beginnen te planten.
Op dat ogenblik ging alles vrij vlot en gemakkelijk.
Niet teveel last gehad met diene "rotswol". ;)
Na een drie-kwartier, stonden alle plantjes op hun plaats.

Een stuk van een oud laken, in een hoek, over de plantjes gelegd en zéér voorzichtig met een beker, langzaam aan water van mijn Tanga-bakje bijgevoegd, ongeveer 1/4 van 120 liter.

Ging prima, toen de ton met 80 liter regenwater, korter bij gesleurd en dit er ook voorzichtig (met een "Tupperw... beker) in gedaan.
Lidooke "halfvol" en daar hadden we het! ... enkele planten gingen een eigen leven leiden!!! :evil:
Ze kwamen gewoon los en gingen drijven, verd...!!!

Pincet terug bovengehaald en terug gestoken ... gemakkelijker gezegd, dan gedaan ...
Diene "Manado" lijkt wel te bestaan uit "bruine isomo-bolletjes" ... ze wervelen alle kanten op ... heel moeilijk daar plantjes in vast te houden.
Vooral de "Vallisneria Spiralis", Vallisneria Marmor" en de "Ludwigia Repens", hadden geen zin te blijven steken.
Nochtans de dikte van de bodemlaag varieerd van 6-7 m vooraan tot linksachteraan 10 cm, rechtsachteraan is het zelfs 15 cm.
Het is verd... moeilijk nog een steen of iets te verplaatsen, als het aqua gevuld is.
De kleine steentjes die ik los bovenop de manado heb gelegd, zakken er gewoon in.
Besluit: ben niet zo enthousiast over deze bodemgrond.

Als laatste, de nodige hoeveelheid "Sera Biostart" rechtstreeks op het filtermateriaal en 2 ampullen Prodibio Biodigest in het water gedaan.

De gebruikte plantjes.
Vooraan:
- Echinodorus tenelus
- Staurogyne sp.
- Sagittaria subulata
- Echinodorus magdalenensis

Midden:
- Hygrophila pinnatifida
- Proserpinaca palustris
- Cryptocoryne wendtii (bruin)

Achtergrond:
- Vallisneria spiralis
- Vallisneria marmor
- Ludwigia repens
- Gymnocoronis spilanthoides

Zo dat was het dan, mijn allereerste ervaringen met een plantenbakje.
De inrichting is naar de goesting van "die van ons".
Zij tevreden, ik tevreden.

Nu nog de visjes/kreeftjes, zeker zijn deze al, reeds besteld:
- 10 stuks Rasbora Galaxy
- enkele Cambarellus Texanus (met dank aan "Mich)
Voor de rest, hoop ik hier in dit dagboekje, nog wat raad te krijgen.

Hieronder, het "probeersel", zoals het er vandaag bij staat (diene steen op da hout, je weet wel ...)
En ... er komt nog meer mos op dat hout, hoor.
http://i1057.photobucket.com/albums/t392/0Disco/DSCI0390_zps3df04724.jpg
http://i1057.photobucket.com/albums/t392/0Disco/DSCI0391_zps07f91da0.jpg
http://i1057.photobucket.com/albums/t392/0Disco/DSCI0394_zps6c09f2ee.jpg

Denk aan mijn gevoelens, als jullie commentaar hebben.
Niet té bruut zijn, zenne! :unsure:

A
Aquarioot

Uw 'probeersel' ziet er een mooie start uit hoor
Als de plantjes goed in gang schieten, zie ik al een mooie scape int vooruitzicht. Dus zeker benieuwd naar de komende updates :cheer: (Y)

Nu een minpuntje
Ik vind eigenlijk dat er nog iets van rode planten tussen mag staan, om het 'groene' wat te breken
Maar aangezien het uw eerste plantenbak is, is het u vergeven :lol: Oefen eerst maar een beetje met de planten voor je eventueel aan rode'moeilijkere' planten begint ;)

In ieder geval veel succes met het vervolg (Y)

E
Eska

Wat een fantastisch relaas :lol:

Wat de manado betreft, zoals gezegd planten er in is niet makkelijk, maar eens ze geworteld zijn, is dat totaal geen probleem meer, je zal je jouw keuze niet beklagen, geloof me. ( in akadama planten was ook geen lachertje).

Het is ook een beke de kunst : je neemt den Vallisneria, met de wijsvinger achter de plant, duwt die als het ware met de vinger in een schuine hoek in de Manado zodat de wortels mooi recht naar beneden staan en trek hem dan licht omhoog zodat de basis niet in het grind staat... :cheer: Oefening baart kunst, Roger (Y)

Het ziet er echt fantastisch uit, ik meen het. Voor een 'beginner' of beter 'leek' heb je zeer goed je best gedaan..wacht maar tot alles es groeit!!zal nog véél mooier worden... Mooi met het hout én de stenen!! ben onder de indruk ;)

E
Eska

Aquarioot" post=54577:

Nu een minpuntje
Ik vind eigenlijk dat er nog iets van rode planten tussen mag staan, om het 'groene' wat te breken

Nu trap je op mijn adviserend hart :cheer:

rood/bruine planten :
- Hygrophila pinnatifida ( rood/bruin)
- Proserpinaca palustris ( rode toppen)
- Vallisneria marmor ( bruin/rode vallisneria)
- Ludwigia repens ( oranje/rood)

En gij nu! :lol:

D
Disco

Eerst een bedankje voor jullie steun, Aquarioot en Eska, merci!

@ Eska,

Mag ik nu al elke dag 1/7 van de dosering van 10 ml/100 liter, wekelijks Profito geven?
Of toch maar de eerste weken 1/3 van de dosering?
En in dat laatste geval: is dat dan 1/3 van 10 ml/100 liter? Dus 3,33 ml/100 liter, wekelijks?
En als ik dit dagelijks doe: 3,33 ml gedeeld door 7???
Rare aanwijzingen, als je het mij vraagt.

Bij de stengelplanten, heb ik nog geen voedingstabletjes gestoken;
Moet dit alsnog gebeuren.

Hoort de Vallisneria, tot deze groep?

Zou niet willen dat de plantjes het niet goed doen.

E
Eska

Om te beginnen kan je zeker wat minder geven en geleidelijk aan opbouwen. Bij een opstart wordt soms gezegd geen voeding te geven ( zogezegd voor de algen) maar op zich houdt voeding een deel van de algen tegen ( bv. baardalg). Ik zou beginnen met de wekelijkse dosis ( dus /7) om de twee dagen te geven. Na een tweetal weken kan je dan dagelijks geven, dat is niet echt een grote overgang.

Bij stengelplanten moet je geen voedingstabletten steken, gezien die de voeding via de bladeren opnemen, wel bij de bladplanten : Cryptocoryne wendtii, Echinodorus magdalenensis

Staurogyne sp., Echinodorus tenellus en Sagittaria subbulata mag ook, die nemen zowel via de wortel als via het blad op.

Vallisneria niet, dit is een echte waterplant, de wortels dienen enkel als houvast ;)

B
Berre83

mooi gedaan!

-
-mich-

Da ziet er al goed uit disco :D

A
Aquarioot

Eska" post=54579:

Aquarioot" post=54577:

Nu een minpuntje

Nu trap je op mijn adviserend hart :cheer:

rood/bruine planten :
- Hygrophila pinnatifida ( rood/bruin)
- Proserpinaca palustris ( rode toppen)
- Vallisneria marmor ( bruin/rode vallisneria)
- Ludwigia repens ( oranje/rood)

En gij nu! :lol:

Tis Disco zijn schuld, mee zijne lange teksten altijd :lol:

@ Disco: Tis dan toch volledig goedgekeurd bevonden ze ;)

k
knorrieleen

Het is altijd zalig om jouw verhalen te lezen disco :) Een mooie start alvast, eens de planten groeien zal het een mooi geheel vormen.

s
start2aqua

Een goed begin, maar als ik toch een persoonlijke mening mag geven:

Indien het 2 stukken hout zijn, zou ik ze uit elkaar halen en wat verdelen in de bak.
De planten vooraan staan nogal op een rijtje vind ik persoonlijk. Ik zou ze wat meer groeperen of mixen, zodat je ook wat vrije ruimtes hebt. Nu staat alles vol.

X
Xoffus

Prachtig, zowel het verhaal als de bak!

D
Disco

Vandaag een toerke gedaan!

Het was zo gepland en het zou zo moeten gebeuren!
Tot ik op de E40 zat in Brussel, jawadde, het begon zowaar deftig te sneeuwen.
Even gedacht om om te keren, maar dat was vlug voorbij.
Ik was nu al zover, en ik zou er "zei het dan langzaam aan" toch geraken.

UIteindelijk, in Eksaarde geraakt.
Ik heb een aangename kennismaking gehad met "Mich"!
Waarvoor nogmaals mijn dank "Michael".

Kreeg daar mijn drie "Cambarellus texanus" kreeftjes mee.
Bleek er zelfs een zwanger tussen te zitten!!
Ikke blij.
I.p.v. drie kreeg ik, er vier,... , nog een baby'tje ...van service gesproken!

Voor hetzelfde geld kreeg ik een portie "flame" en "java" mos mee!!!

Met deze wil ik "Michael" bedanken voor de echt gezellige ontvangst en afhandeling van de "koop".

"Mich", bedankt en was me zeer aangenaam kennis met jou te maken.

Mijn "toerke" was nog niet af,zenne!
Moest nog in Dilbeek zijn.

Ook daar heelhuids geraakt en heb er mijn groepje van 10 "Rasbora Galaxy" opgehaald.
(Enkel voor "Mich", diene "Honinggoeramie" was "toevallig", "zo gezegd" niet te pakken te krijgen"!!!)

Op dat adres mocht ik zelfs "niet binnen", moest buiten blijven wachten.
Enfin, toch na mijn bestelde en ter plaatse betaalde (€10) 10 "Rasbora Galaxy's" in ontvangst te hebben, genomen, terug naar de "LIMBURG".

Na deze omzwervingen, goed terug thuis geraakt, moe, echt tevreden en voldaan, mijn nieuwe aanwinsten deftig "overgewend", dan pas in het "Lidooke 120" overgebracht, en wat zien ik? ... niets!!!

Kruipen die "onogelijk" kleine beestjes/visjes, juist daar waar je ze niet ziet!!

Met een knipoog ( ;) ), dat zal wel beteren zeker?

Tot besluit:die "van ons" is content/tevreden, zij blij - ikke blij! (waar heb ik dat nog ergens geschreven?) ;)

Nu nog uitkijken wat er eventueel nog in dat bakje kan/mag geplaatst worden?

Laat maar horen zenne!

Prettig WE aan alle lezers van dit topic!

Disco.

A
Aquarioot

Veel plezier met de nieuwe aanwinsten (Y)

Hopelijk snel update met foto's e :lol:

X
Xoffus

Het is idd altijd leuker als ge even wat 'contact' hebt met de resp. koper/verkoper ipv rap rap dat te regelen.

-
-mich-

Twas voor mij een evenleuke kennis making als voor u ze :D, vind het altijd leuker een babbel te doen dan iemand aan de deur te laten staan ze :s

Succes mey de kreeftjes he

D
Disco

Een paar foto's van de kreeftjes "C. Texanus", verleden zaterdag bij "Mich" opgehaald.

De twee "mannetjes" volgens Mich?
De "Frits":
http://i1057.photobucket.com/albums/t392/0Disco/DSCI0417_zps2efbc356.jpg
De "Freddy":
http://i1057.photobucket.com/albums/t392/0Disco/DSCI0455_zps5fa5d942.jpg
Het zwangere vrouwtje, met de "zwarte" eitjes" (spijtig zonder flits, vandaar het kleurverschil):
http://i1057.photobucket.com/albums/t392/0Disco/DSCI0442_zpsca3db49f.jpg
Met flits, de eitjes zijn nu "bruinachtig":
http://i1057.photobucket.com/albums/t392/0Disco/DSCI0453_zps0e1f9907.jpg

De 10 "Rasbora Galaxy" laten zich niet zien! :(
Ze zitten steeds onder de interne filter, achter de planten.
Zie ze zelden! :angry:

A
Aquarioot

Babyboom daar precies e :lol:

Veel succes met de kweek (Y) :cheer:

E
Eska

mooi...Frits en Freddy....het is Franky en Freddy nu in de bios :)

-
-mich-

Leuke fotos disco :D