Nitriet-probleem bij nieuw aquarium

Tejo , January 29 2013
T
Tejo

Hoi iedereen,
wij hebben sinds een drietal weken een nieuw aquarium (ik stel me later even uitgebreid nog voor maar heb nu het gevoel dat ik dringend hulp nodig heb!) en na 10 dagen de eerste vissen derin. En vorige week de volgende lading. (veel te vlug natuurlijk, maar ze zitten er nu dus wel in!) :unsure:
In het totaal zitten er nu 17 stuks in.
Alles ging netjes tot drie dagen terug!
Sinds drie dagen is ons nitriet omhoog aan het schieten!
Ik kreeg een product bij de aquariumwinkel om er in te doen en het advies om om de twee dagen 15 % water te verversen gedurende een week.
Het nitriet is na twee dagen nog niets minder (integendeel).
Wat kunnen we nog meer doen? Ik zou niet willen dat onze nieuwe beestjes al eraan gaan!!!!!!!!!!!
Volgens de winkel gaat dit product zeker effectie zijn, maar kunnen we hier zeker van zijn???
En wanneer wordt het echt schadelijk voor de vissen ... ik heb zo'n medelijden met de diertjes! :(

j
jpjoeyjp2

denk dat mss beter werkt om elke dag 70-80 percent waterwissel te doen dan een nitriet reduceerend middel er in te doen :unsure: (persoonlijke mening) totaal geen idee of dit ook beter is effe reactie van een gewinterde aquariaan afwachten :woohoo:

E
Eska

Welkom op het forum Tejo!!

Inderdaad drie weken wachten voor vis er in te doen, maar bon, winkels en goede raad geven gaat jammer genoeg niet altijd samen...

Wat gebeurt er nu? Door de vissen, het voer en hun uitwerpselen stijgt de ammonium in het aquarium, de bacteriën zetten die om in nitriet en nadien in nitraat, wat minder giftig is. Gezien de nitrificerende bacteriën ( NO2->NO3) trager groeien, zit je nu met teveel nitriet.

Verversen is het eerste wat je idd moet doen, en dit dagelijks tot 40% à 50%
Heel spaarzaam voeren om zo het ammonium gehalte beperkt te houden. 1x per dag, kleine hoeveelheid dat meteen door de vissen wordt opgegeten.

Filterbacteriën toevoegen is ook een middel, deze kan je vinden in de lfs.

http://media.mediazs.com/bilder/jbl/filterboost/bacterinculturen/7/300/13839_filterboost_2__7.jpg

http://media.mediazs.com/bilder/jbl/filterstart/startcultuur/voor/filters/5/300/13838_jbl_filterstart_1_5.jpg

http://pet365.ro/product_images/n/973/prodibio_biodigest__03486_zoom.png

Sera bio nitrivec ( is dat het aangeraden product?) kan je zeker ook toevoegen. Het heeft weinig zin om bv. toxivec toe te voegen wat het nitriet uit het water haalt, omdat dit toch maar voor even is en je de bacteriehuishouding hiermee in de war brengt.

http://grafpro.pl/uzytkownik/arson222/panaqua/zdjecia/Jebao/sera-bio-nitrivec.jpg

Maar nu dagelijks water verversen, nitriet kan dodelijk zijn vanaf 1 ppm....

nog enkele vragen :

Weet je ook jouw PH en KH?
Hoe groot is het aquarium?
Welke filter?
Staan er planten in?

neujensl

Hallo en welkom op ons forum ,

Een nitriet piek is normaal met een inloopperiode van je bak .
Maar met vissen er in is dat natuurlijk niet zo goed .
Als je merkt (of beter meet met een testsetje zelf of door de aquariumwinkel) dat je waarden niet goed zitten ,
dan moet je inderdaad ingrijpen ...

Geen idee welk product de winkel je gegeven heeft maar ik zou je volgend voorstellen ...
1/3 van het water afhevelen waar bij je zeker ook zorgt dat de bodem mee schoon wordt
en daarna met evenveel behandeld water druppelgewijs weer aanvullen .
het water behandel je voor met :
tetra safestarthttp://www.tetra.net/assets/T503889_p00_a01_v003.png
en tetra aquasafehttp://www.tetra.net/assets/T506897_p00_a01_v001.png

de safestart kan je ev. achterwegen laten als je denkt voldoende bacteriën in je bak te hebben . en vervangen door Tetra EasyBalance wat zorgt voor minder waterverversingen en ook nitraat onder controle kan houden .
tetraeasybalance
http://www.tetra.net/assets/T505677_p00_a01_v001.png

E
Eska

Kijk es aan, we zijn jou aan het overstelpen met goede raad :lol:

Om toch door het bos te bomen te kunnen zien even samenvatten :

- water verversen dus -> het water wat je ververst kan je idd behandelen met de producten die Neujensl voorstelt, dit haalt de metalen uit het leidingwater, maar zal het nitriet niet doen afnemen.

- Ik denk dat de winkel jou een product zal gegeven hebben met bacteriën ( zoals de hierboven voorgestelde producten) : dit zal de vermenigvuldiging van de bacteriën ten goede komen, maar die bacteriën vermenigvuldigen zich natuurlijk niet op één dag ( hangt ook af van de PH, vandaar mijn vraag hierboven).

Samengevat : meten is weten : water verversen en meten...het is nu niet dat dit al dramatisch is, maar goed, actie ondernemen is wat je nu moet doen :)

neujensl

inderdaad Eska .. deden ze dat ook maar in de winkels wat meer ...
Easybalanse gaat ook een invloed hebben op nitraat volgens de info van Tetra en ... dus ook wel op nitriet ...
Dit produkt is blijkbaar sinds kort verbeterd ...
Een combinatie van jou en mijn advies zal toch wel een goede invloed moeten hebben .
Ik had je antwoord pas gezien nadat ik het mijne gepost had ... Gelukkig spreken we elkaar niet tegen he (Y)

T
Tejo

Dank jullie wel allemaal voor de vlugge reacties!

Het product dat we er nu indoen heet API quickstart (zou doeltreffender zijn dan Toxivec van Sera) en dan ook nog de Nitrivec blijven gebruiken adviseerden ze ons.
Drie dagen dagelijks, daarna om de dag.

Weet je ook jouw PH en KH?
Andere waarden ken ik nu niet vanbuiten (ben niet thuis en mijn man is de aquariaan vooral) ;) maar die waren in principe allemaal zoals ze hoorden te zijn!
Water aftappen moesten we dan best gewoon 'in het aquarium' doen en niet persé op de bodem omdat de 'goeie bacterien' zich ook daar weer nestelden en we ze anders mee deruit halen ...?
Hoe groot is het aquarium? 120l
Welke filter? Juwel 120
Staan er planten in? Ja hoor, Er staan een vijftal soorten planten in.

neujensl

Bacteriën nestelen zich vooral in de filter .
Wat voor materiaal heb je in de filter ? binnen of buitenfilter ?

in de bodem komt zeker vuil van bladeren van planten en uitwerpselen van vissen .
Een (groot) deel wordt uiteraard hiervan door de filter verwerkt .
Afzuigen met een speciaal toestelletje nl een bodemstofzuiger zorgt er voor dat het vuil van de bodem niet gaat rotten
Dit vuil laten zitten is zeker nadeliger dan de bacteriën die in de bodem zouden zitten.

T
Tejo

Dank je wel!
We hebben zo'n bodemzuiger, dus zullen we dit zeker toepassen de komende dagen!

Filter is met blauwe, groene en witte spons en nog een ander soort wit materiaal (hard, en in een bakje)
Het is een binnenfilter.

Kan het (nog) geen kwaad voor de vissen nu, denk je?

E
Eska

Tejo" post=55061:

Het product dat we er nu indoen heet API quickstart (zou doeltreffender zijn dan Toxivec van Sera) en dan ook nog de Nitrivec blijven gebruiken adviseerden ze ons.
Drie dagen dagelijks, daarna om de dag.

Api quickstart zijn idd bacteriën. Dat is een totaal andere werking dan Sera toxivec, dat meteen ammoniak en nitriet uit het water haalt en dus ook een stuk nitraat voorkomt, maar op zich maak je daarmee de natuurlijke werking van de stikstofkringloop kapot. Toxivec is een chemisch product, het zijn geen bacteriën ;) Dit is ok als je voor een onbekende reden plots te veel nitriet hebt, je kan dan Toxivec toevoegen terwijl je de oorzaak zoekt.

Dus die bacteriën toevoegen is goed, zo zullen ze zich wat sneller vermenigvuldigen. Maar het is een natuurlijk proces, wat betekent dat het toevoegen van die Api bacteriën niet zal zorgen voor een onmiddellijke daling van het nitriet ( wat toxivec wel doet)...maar een natuurlijk proces is altijd veel beter! :)

Sowieso is nitriet dodelijk voor vissen. Dus blijven meten en verversen indien nodig.
Check ook eens of je al NO3 ( nitraat) hebt, als je NO3 meet betekent dit dat de omzetting al gebeurt en het nitrietgehalte op natuurlijke wijze zal dalen ( tenzij je natuurlijk NO3 in het leidingwater hebt, om zeker te zijn, meet je ook es het leidingwater)

De bio nitrivec idd toevoegen na elke wissel (Y)

T
Tejo

Onze waarden zijn weer terug naar normaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Y) (Y) (Y) (Y) (Y)
Vanmorgen gemeten!
We zijn heel erg tevreden dat het de goeie richting uitgaat!!!! :lol: :lol:
Gaan nog tot zondag blijven verversen (zal het beste zijn, om zeker te zijn, denk ik?)
En nog zeker matig blijven voeren ...
En dan ook de producten blijven toevoegen tot dan en vanaf maandag weer back-to-normal.
EINDELIJK!!!
Moeten we nog bang zijn voor hervallen of kunnen we der vanuit gaan dat het nu stilaan goed blijft gaan?

We zijn in ieder geval heel erg blij dat we hierdoor spartelden!
Dank je wel iedereen voor alle goeie raad en tips!!!!
Ik houd jullie op de hoogte!
;)

E
Eska

Leuk om te horen!! (Y)

Als de NO2 0 is, hoef je niet te verversen, blijf gewoon meten en ververs mocht hij weer stijgen...
Inderdaad matig blijven voeren en de producten hun werk laten doen :)

Hoelang draait het aquarium nu?

neujensl

Je kan vissen best altijd een beetje op hun honger laten zitten dan te gaan overvoeren ...
Uiteraard ook zorgen voor voldoende varieteit... Droogvoer , levend , diepvries ,...
Regelmatig de waterwaardes controleren is zeker een goed atitude ...
En als het fout zit kan je dan snel ingrijpen ...
succes verder ... binnenkort fotootjes misschien ... benieuwd hoeveel planten er in staan met de 5 dat je zegt...

T
Tejo

Eska, aquarium draait nu drie weken.
Mijn man zal eerst meten vandaag en dan bekijken of hij wel of niet dient te verversen! ;)

Neujens, foto volgt zeker nog! (Y)

E
Eska

Ah, de nitrietpiek komt meestal tussen week 2 en 3, dus zal hopelijk achter de rug zijn nu :)

A
Aquarioot

En nu een dagboek beginnen en foto's posten e :woohoo:

T
Tejo

Zoals beloofd, enkele fotootjes ...

T
Tejo

En nog eentje ...

P
Parkway Drive

Dat ziet er goed uit Tejo ! (Y)