Probleem met Rode Tijgerlotus

kvm1904 , February 08 2013
k
kvm1904

Ik heb een stom voorval aan de hand mijn rode tijgerlotus had ik kort gehouden om enkel grondbladeren te hebben, maar door uitlopers van de Valisneria is de knol in 2 gebroken
ik heb nu eenerzijds het knolletje en anderzijds nog een stukje knol met de bladeren aan,
kan ik het knolletje terug in de zand steken, of kan ik alles weggooien? Ik hoop op enkele reacties

A
Aquarioot

Hangt er een beetje vanaf wat je precies bedoelt

Eens er een plantje op die bol groeit en wortels heeft enz, dan heeft de plant in feite die bol niet meer nodig

Normaal gezien komt er een nieuw plant uit die bol, hangt er vanaf natuurlijk wat je bedoelt met 'gebroken'

Het is in ieder geval het proberen waard e

k
kvm1904

Met gebroken bedoel ik dat de bladeren nog allemaal aaneen zitten op een stukje knol, en het andere stuk is dan bijna de hele knol.

maar als je zegt dat de bladeren geen knol nodig hebben om te groeien, heb ik de bladeren terug op dezelfde plaats in de zand gestopt, en de knol heb ik op een andere plaats geplant, voor eventuele vermeerdering zou dit mogelijk zijn ?

alvast bedankt voor de reactie ...

A
Aquarioot

Als er wortels aan de bladeren hangen heb je een plant e. Die kan zonder die knol verder leven en zal in goede omstandigheden zelfs een nieuwe knol(len) maken. Die knol die zich ontwikkeld kan je ook weer verplanten als je wil, zolang je maar wortels op de plant behoud bij het verwijderen van de knol

Dus uit uw knol die je nu hebt zal er weer een nieuwe plant(en) groeien
De plaats waar je de plant steekt speelt niet veel rol

k
kvm1904

Bedankt voor de tip, hopen dat het lukt :)