Crystal red bakje draadalgen

nieck01 , February 10 2013
n
nieck01

Ik heb een klein bakje staan van 0.60 h , 0.39 d,0.39b. Waterspiegel op 0.35 , is +- 53 l.ik ga morgen eens kijken om die Redfield Ratio toe te passen ,want die zit weer vol draadalgen :evil:

n
nieck01

Zo kan er aan beginnen ,eens alles op een rijtje zetten .
Lampkap: Arcadia
Lampen :2 x 15 w Dennerle trocal-de luxe spêcial-plant.
Lampen branden: van 12u00 -> 14uoo 17u00-> 21u00 = 6uoo
Water: zuiver osmos met toevoeging van mineral salt
Water wissel: elke week 20 l in het begin , nu zo een 10 l elke week .Deze week nog geen water wissel gedaan .
Filter: Aqua- pro ( denk dat die filter maar brol is ?)
Filter : er zat Dennerle nitrat stop in en Dennerle pohosphatstop supra heb er alles er uit gedaan vandaag.
Uv lamp : heb ik ook aangesloten .
Bodem : Colombo flora-base black.
Stenen: dragon stone
Planten: Vlamen mossen, grof hoornblad, chinese klimop.
Oxydator D : sochting tot 100l.
C0² zelfbouw heb ik er nu ook uit gedaan .
Zo dat moet ver alles zijn ,deze morgen wat zitten testen : 323µs, temp: 22c°, ph: 6.85, kh: 7°, gh: 8°, no2: 0.0mg/l, no3: 0 mg/l, nh4: 0 mg/l, nh3: ongevaarlijk, po4: 0.0mg/l.
Ik moet iets mis doen maar wat ?

E
Eska

ziet er idd allemaal zeer goed uit. Nu, draadalgen komen vooral voor bij opstart, hoelang draait die al?

Welke voeding plantenvoeding geef je? Je geeft nu niets meer van CO2?

n
nieck01

Dag eskra,
Hij moet nu wel al een maande of 4 draaien , heb er ook al alles er uit gedaan de vorig keer door die draadalgen en herbegonnen ,kan natuurlijk niet blijven herbeginnen he . Die oxydator zit er nu nog in, profito geef ik maar zeer weinig ben bang dat de algen nog sneller er van gaan groeien .

E
Eska

voeding zorgt net voor geen algen...als er te weinig voeding is, groeit alles veel trager en krijgen de algen hun kans. Het is een misverstand dat je de algen 'voedt'. In hollandse plantenbakken wordt bv. 4 tot 5 keer de aanbevolen portie profito toegevoegd, net om algen te vermijden;)

n
nieck01

Er zitten wel niet veel platen in, mossen groeien zeer traag ,grof hoorenblad snel maar zit er naar net bij en die chinese klimop +- twee weken die komt van een lid van aquatropica Kortrijk, in twee weken tijd zit hij vol algen .stap 1 meer profito ok
die Redfield Ratio , kan ik niet toepassen fosfaat & nitraat zijn niet te meten .

n
nieck01

Zo net 5 ml profito bij gedaan , zou het wel nodig zijn om elke week,10 L water wissel toe doen ? Er zitten maar max 15 cr in het bakje, kan niet zwaar belast zijn ,of is het beter verder te doe met elke week om die algen weg te krijgen .

A
Aquarioot

Geen fosfaat en nitraat meetbaar is idd goed mogelijk met alleen 15 cr's als bestand e

Die hebben niet veel eten nodig dus het overblijvend voer zal ook voor minder fosfaat zorgen
En ze vervuilen zeer weinig waardoor je geen nitraat meet

Ik denk dat je zelf nitro en mss fosfo zal moeten toevoegen om een RR te krijgen in de bak

Denk ook dat die waterverversingen omlaag mogen aangezien er niets van nitraat meetbaar is

n
nieck01

Ik heb zaterdag Easy-life fosfo & nitro aangeschaft zou ik er wat in doen zo een 1 ml van elk, zou dat helpen de algen rapper weg te werken heb vandaag al 5 ml profito in gedaan .

A
Aquarioot

nieck01" post=55475:

Ik heb zaterdag Easy-life fosfo & nitro aangeschaft zou ik er wat in dien zo een 1 ml van elk, zou dat helpen de algen rapper weg te werken heb vandaag al 5 ml profito in gedaan .

Wel opletten met doseren e
Niet meteen nitraat op bvb 10mg laten gaan e, deze snelle stijging zou uw garnalen de das om doen
Dag per dag een beetje tot je de gewenste waarden hebt

n
nieck01

Ok dank u,

A
Aquarioot

Aquarioot" post=55482:

nieck01" post=55475:

Ik heb zaterdag Easy-life fosfo & nitro aangeschaft zou ik er wat in dien zo een 1 ml van elk, zou dat helpen de algen rapper weg te werken heb vandaag al 5 ml profito in gedaan .

Wel opletten met doseren e
Niet meteen nitraat op bvb 10mg laten gaan e, deze snelle stijging zou uw garnalen de das om doen
Dag per dag een beetje tot je de gewenste waarden hebt

Nog even vermelden dat je fosfo ook op deze manier mag toevoegen, dus geleidelijk aan zoals nitro

n
nieck01

crystal red bakje ,de eerste dag .

n
nieck01

Heb vandaag nog eens 5 ml profito er bij gedaan , wat laten indraaien getest po4 & no3 nog altijd 0 mg/l. zo nog eens 1 ml nitro & fosfo er bij gedaan . Alles ik het bakje nu eens 3 dagen verduisteren met zwarten pvs film, kan dat kwaat voor de cr of de planten die er in zitten ?

E
Eska

90% van draadalgproblemen is door tekort aan CO2 of voedselarm water ( dus te weinig macro en microstoffen)

Algen hebben minder voedingsstoffen nodig dan de planten. Als je de bak gaat verduisteren gaan de planten voedingstekort hebben (licht dan -> fotoynthese). De concurrentie van planten valt dan voor de algen weg en zo hebben ze vrij spel. Dus je zal eerder het omgekeerd effect bereiken.

Kijk ook es naar de stroming, gaat die het volledig bakje door?

n
nieck01

Dag Eskra,
Dus niet verduisteren ok ,en ja de stroming gaat over het volledig bakje .nu branden de lampen 6 u optrekken naar 8 u .

E
Eska

ik zou de verlichting geleidelijk naar 8 uur brengen en dagelijks profito+ CO2

n
nieck01

ok , dank u

n
nieck01

Zo de draadalgen nog eens zo veel mogelijk weg gedaan met een luchtslang , gisteren en vandaag zie er al wat beter uit, nieuw fles co² gemaakt en deze morgen profito er in gedaan .Het kont toch nog goed met dit bakje. :)

n
nieck01

Zie er al beter uit.