mooie grote vissen kweken

stefaan01 , February 14 2013
s
stefaan01

Ik heb vorig jaar enkele guppen en platty's gekweekt maar de jongen zijn nooit zo groot geworden als de ouders. (guppen zijn ongeveer 3 cm)
Ik heb momenteel een nieuwe worp (zwaarddragers) en zou deze toch wat groter willen laten worden.

mijn bakje is er één van 60l.
ik heb hier in een bakje in gangen waar de jongen beschermd worden tegen hun vraatzuchtige ouders.
er zijn 17 jongen (twee worpen van twee moeders)
deze jongen zijn minder dan 1 week oud en ze krijgen 3 à 4 maal per dag sera micron kweekvoeder.
ik ververs mijn één derde van het water van de volledige aquarium 2 à 3 keer per week. (dit deed ik niet bij de guppen)

ben ik goed bezig?
tips?

E
Eska

Ze hangen in zo een moederhuis?

ja, das goed, de voeding is in orde en de waterverversing ook ( hoeft zelfs zoveel niet)

Wel het volgende : als er niet opgegeten etensresten op de bodem van dat kleine bakje liggen kan dat zelfs - ondanks dat het in het grotere aqua hangt- nitriet geven! het kan zijn dat de vorige worpen daaraan gestorven zijn. Dus nu en dan de onopgegeten voedselresten en de uitwerpselen van de visjes verwijderen zodat het bakje proper blijft ( je kan dit doen met een spuitje, wat ook goed werkt is zo'n pipet om vlees te bevochtigen :

http://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase/large/FC/8/9/9/4/9200000002834998.jpg)

A
Aquarioot

Die jongen hoeven ook zolang niet in dat kweekbakje te zitten

Na een week of 2 zijn die groot genoeg om tussen de rest rond te zwemmen

s
stefaan01

ik heb ooit vernomen dat de urine van vissen er voor zorgt dat de jongen niet goed groeien. En dat je daardoor bij jonge vissen die je wil laten opgroeien tot grote vissen het water regelmatig moet verversen. Dit is de reden dat ik momenteel met mijn nieuwe worp zo vaak mijn water ververs. Is dit jullie ook bekend (dat van die urine en het slechter groeien van jonge vissen bij te weinig water verversen)?

E
Eska

Dat klopt, in de urine van vissen zitten groeiremmende hormonen, bij de ene vissoort al meer dan bij de andere.
Vooral cichliden en maanvissen( ook cichliden ) hebben dit zeker ( goudvissen ook bv.). De vissen bespeuren dit hormoon in het water waardoor idd de groei stagneert. Als je water ververst wordt dit hormoon er uit gehaald, de vissen bespeuren het niet meer en kunnen daardoor 'groeien'. Daarom ververs ik ook bijvoorbeeld 50% water om de week bij mijn Scalarenbak omdat de vissen anders een groeiachterstand oplopen en misvormen.

Er bestaat ook een filtermateriaal die deze hormonen er uit filtert, waardoor de waterverversingen minder intensief moete gebeuren : Seachem purigen

A
Aquarioot

Ge moet zobiezo uw bakken wekelijks al verversen bij volwassen vissen ook e

Die urine meet je oa ook adhv uw nitraat
Bij een nitraatgehalte van 0 gaan uw vissen maw het snelste en beste opgroeien