zieke discus

jpjoeyjp2 , February 17 2013
j
jpjoeyjp2

mijn grrotste discus is sinds 2-3 dagen heel schrikachtig iets donkerder gekleurd en voor zover ik gezien heb eet hij niet meer of toch weinig zie er voor de rest niet echt iets speciaal aan de rest is nog zo gezond als een hoentje :woohoo: mss preventief de temperatuur is verhogen

j
jpjoeyjp2

foto
http://i1079.photobucket.com/albums/w505/jpjoeyjp2/DSC_00271_zpse276d46a.jpg

A
Aquarioot

Is moeilijk te zeggen wat het zou kunnen zijn. Op de foto zie allessinds op het uiterlijke niets buiten dat hij wat donkerder is

Wat bedoel je met schrikachtig?
Hebben de vissen mss gewoon een nieuwe rangorde uitgevochten? Kan nog steeds veranderen bij opgroeiende vissen

j
jpjoeyjp2

voor zover ik weet niet mss de schuld van de kat die ze af en toe is goed laat verschieten

s
stefaan01

je houdt toch geen discus in een aquarium van 60l ????
dit is toch veel te klein!

A
Aquarioot

stefaan01" post=56111:

Lol, zitten in grotere bak ze :)

@ JP, uw onderschrift is misleidend :lol:

j
jpjoeyjp2

stefaan01" post=56111:

zou idd mijn onderschrift is moeten aan passen de discussen zitten in eentje van plus minus 400l met water hoogte 55 plus
:lol:

j
jpjoeyjp2

hoe kan ik controleren of mijn vissen kleine sckokken krijgen electrocutie of dergelijk iemand een idee ?

z
zoetwatersteven

Ik weet niet of deze vissen hetzelfde gedrag hebben als ze ziek/bang of zo zijn,
maar mijn vrouwtjes ramirezi word ook altijd lastig gevallen door het mannetje en werd ook donkerder van kleur.
Toen ze begon te schuren werd het duidelijk dat het witte stip was ookal zag je nog geen stipjes.
Maar zoals ik al zei weet ik niet of het bij deze soort ook zo is.

A
Aquarioot

jpjoeyjp2" post=56123:

hoe kan ik controleren of mijn vissen kleine sckokken krijgen electrocutie of dergelijk iemand een idee ?

Rare vraag
Ge zult het zelf zeker voelen moest er stroom op uw water zitten ze
En als ge zelf snok voelt gaan uw vissen het daarom nog nie voelen.

Heb het zelf ooit eens ondervonden :S

s
stefaan01

De vissen kunnen inderdaad geen elektrische schokken krijgen van een defect toestel als ze in het water zwemmen (ik ben elektricien van opleiding) . Ze zitten altijd op het zelfde elektrische niveau. Zelf kan je wel een elektrische schok krijgen als er een defect toestel is. Dit is omdat dan de elektriciteit door uw lichaam naar de aarde kan stromen. Je kan voorkomen dat zo een elektrische schok fataal wordt door een degelijke verliesstroomschakelaar te plaatsen (voor natte ruimtes (keuken, badkamer) moet je 30mA nemen. mijn idee is dat dit ook voor een aquarium geen overbodige luxe is om een verliesstroomschakelaar te plaatsen (minimum één van 300mA). Verder kan zo een verliesstroomschakelaar ook uw elektriciteitsrekening helpen bij een defect toestel.

E
Eska

Interessant om weten! :)

A
Aquarioot

stefaan01" post=56156:

Je kan voorkomen dat zo een elektrische schok fataal wordt door een degelijke verliesstroomschakelaar te plaatsen (voor natte ruimtes (keuken, badkamer) moet je 30mA nemen. mijn idee is dat dit ook voor een aquarium geen overbodige luxe is om een verliesstroomschakelaar te plaatsen.

Maar is zo'n verliesstroomschakelaar dan niet levensgevaarlijk voor de vissen?
Er zijn idd zo'n dinges speciaal voor aquaria verkrijgbaar. Maar om bovenstaande reden heb ik deze nooit willen gebruiken met het gedacht dat de eletrocutie dan andersom werkt (dat de vis dan geelectrocuteerd word ipv uzelf). Denk dat het minste van lekstroom al een vis de das zou omdoen terwijl je zelf mss een gewoon tintelend gevoel krijgt

Graag wat meer info hierover

s
stefaan01

Een verliesstroomschakelaar zal er niet voor zorgen dat uw vissen door een elektrische schok zullen sterven. Het beschermt u zelf tegen een elektrische schok. Als er een verliesstroom is door uw lichaam dan schakelt deze de spanning uit waardoor je niet dood geëlektrocuteerd wordt. Bij nieuwbouw woningen is dit verplicht (30mA voor natte ruimtes (badkamer) en 300mA voor de rest). Verder zijn er ook verplichte afstanden van stopcontacten, lichtpunten tot bad of douche. Je zou niet de eerste zijn die per ongeluk met de haardroger in het bad sukkelt en zo geëlektrocuteerd wordt. Deze verplichte afstanden kunnen we bij aquaria niet toepassen. Dus is een goed werkende verliesstroom schakelaar van belang. Verder zijn ook de IP waarden van de toestellen belangrijk. Deze IP waarde heeft de waterdichtheid van een toestel weer (kan het toestel tegen regen, of kan het tegen onderdompeling in water). Indien je meer details wil zoek ik ze wel eens op.

A
Aquarioot

stefaan01" post=56348:

Een verliesstroomschakelaar zal er niet voor zorgen dat uw vissen door een elektrische schok zullen sterven. Het beschermt u zelf tegen een elektrische schok. Als er een verliesstroom is door uw lichaam dan schakelt deze de spanning uit waardoor je niet dood geëlektrocuteerd wordt. Bij nieuwbouw woningen is dit verplicht (30mA voor natte ruimtes (badkamer) en 300mA voor de rest). Verder zijn er ook verplichte afstanden van stopcontacten, lichtpunten tot bad of douche. Je zou niet de eerste zijn die per ongeluk met de haardroger in het bad sukkelt en zo geëlektrocuteerd wordt. Deze verplichte afstanden kunnen we bij aquaria niet toepassen. Dus is een goed werkende verliesstroom schakelaar van belang. Verder zijn ook de IP waarden van de toestellen belangrijk. Deze IP waarde heeft de waterdichtheid van een toestel weer (kan het toestel tegen regen, of kan het tegen onderdompeling in water). Indien je meer details wil zoek ik ze wel eens op.

Thx! De eerste zin was al voldoende voor mij (Y)