Sera Stopt met productie T5

knorrieleen , February 19 2013
k
knorrieleen

Heb te horen gekregen dat Sera gaat stoppen met de productie van T5 lampen. Wil dit dan zeggen dat we dan verplicht gaan moeten overschakelen naar T8 of Led? Blijkbaar zou het de bedoeling zijn dat er op termijn overgeschakeld wordt op led. Maar zo ideaal voor planten is dit toch niet? Ik vind het op dit moment ook een beetje te duur nog, zeker voor grotere aquaria.

E
Eska

neen, led is absoluut nog niet ideaal voor planten, ze zijn er wel volop mee bezig, maar dan nog...de cree-leds zijn al stukken beter, maar echt zeer duur!!

Het is een 'groot' merk dat er mee stopt, maar een 'groot' verlies is het niet, de lampen van sera zijn bij de minst goede lampen!

A
Aquarioot

Ben geen fan van Seralampen dus maakt me eigenlijk weinig uit

Zou natuurlijk wel iets zijn mochten ze allemaal stoppen mee lampen voordat er echt goeie plantenled's op de markt zijn

k
knorrieleen

Ik neem aan dat, als sera stopt, de rest ook zal volgen

neujensl

T5 is ivoor "gewone" TL-lampen ook reeds vervangen heb ik daarstraks bij een DIY-zaak gehoord .
Maar de T8 (die kleiner zijn ) zouden ook in de oude armaturen passen ...

LED zal zeker de volgende jaren sterk verder evolueren .
Als je ziet dat je 3-4 jaar geleden met moeite voor de trap met LED een beetje "gidslichtje" had ,
verlicht ik nu met 3 Power LED's heel de hal voor een fractie van de kost van de spots die er eerder hingen .
En als je de specs mag geloven gaan ze wel heel lang mee ...
Dus betere kleurtemperatuur aan een aanvaardbare prijs is slechts een kwestie van tijd .