Dwergklauwkikker

Nightelven , February 27 2013
N
Nightelven

Als mijn babyguppen uitgegroeid zijn zou ik graag dwergklauwkikkers houden in mijn nano.
Heb mij al wat ingelezen enzo, en blijkbaar is het 5l per kikker.
Nu lees ik overal ook dat deze kikkers continue onder water blijven.
Maar kikkers in de natuur zitten toch ook wel eens op een lelieblad oid?

Dus wat zouden jullie doen? Een landgedeelte voorzien of niet?

t
tsjarishe

In de winkels zie je ze ook altijd zitten in bakken zonder landgedeelte. Ik denk dan ook altijd ocharme dat niet niet ff aan land kunnen gaan. Maar je leest vrijwel overal dat ze het niet nodig hebben. Zolang ze maar schuilplaats hebben en planten om in te gaan hangen. Op de site van punkyfish.nl ( en enkele anderen ) vind ik wel dat ze waarderen om grote bladeren te hebben die drijven dat ze er op kunnen als ze het willen.

neujensl

een landgedeelte hoeft nit persé maar ik las wel het volgende op wikipedia :
Het is belangrijk om een dwergklauwkikker regelmatig bevroren of levend voer te geven, zoals rode muggenlarven of watervlooien. Droogvoer eten ze ook, maar dit alleen als aanvulling op hun vaste dieet. Toch moet ervoor gewaakt worden dat ze niet te dik worden omdat ze dan moeite kunnen krijgen om het wateroppervlak te bereiken voor zuurstofinname. Om dezelfde reden mag het water niet dieper zijn dan 30 centimeter
]

k
knorrieleen

Het zijn puur aquatische kikkers, maar ze zonnen wel graag een beetje, je moet dus riccia of een drijfplantje voorzien waar ze zich kunnen aan vast houden. En je aquarium moet volledig afgesloten zijn, ze kunnen goed klimmen en springen, als je een gaatje (voor kabels) open laat zal je snel opgedroogde kikkertjes op de grond terug vinden, want op het droge overleven ze niet. De 5L per kikker zou ik niet te letterlijk nemen, want als ze rondzwemmen zijn ze wel vrij actief, in een nano van 30L zou ik er toch maar max 3 zetten. Het zijn leuke diertjes, en soms maken ze lawaai, niet echt kwaken, maar het is toch duidelijk te horen hoor, meestal is het voor ze gaan paren. Ze vervellen ook, dus niet schrikken mocht je er kopen en je ziet ineens vel los komen.

Dus geen landgedeelte, juist een steuntje voor als ze aan het wateroppervlak "zweven"

N
Nightelven

Thanks allemaal.

Ja ik was niet van plan om een hele bende kikkers aan te kopen haha. Is trouwens ook niet mijn keuze, maar die van mijn vriend. Ik wou gewoon een nano visje en wat garnalen. Maar hij vond kikkers wel wat hebben.
Maar ja, met zo'n nano aqua ben je natuurlijk snel beperkt in keuze want eerst wou hij gifkikkers, maar dan moet ik de hele handel ombouwen (niet zo'n probleem), maar word het alsnog te klein.

Van het feit dat ze snel kunnen ontsnappen was ik ook al op de hoogte. Kga mij voorzien van die gaatjes aan de achterkant toe te steken met filterwatten oid.

Allez, chance dat ik nog wat tijd heb ivm planten enzo. Want zal weer een secuur werkje worden aangezien ik ook heel veel mos wil in het bakje. Omdat ik mijn "plantenlusten" niet kan botvieren in de grote aqua (die hooligans trekken / graven alles uit tegenwoordig), moet ik het maar in de nano doen :P