Droogvoer/diepvriesvoer...de correlatie

Eska , February 28 2013
E
Eska

In mijn artikel over voeding had ik al geschreven over het nut van droogvoer, namelijk de 'ballaststoffen' die in het droogvoer zitten en zeer goed zijn voor de darmwerking van de vissen.
Die ballaststoffen - vezels dus - hebben voor de vissen weliswaar geen directe voedingswaarde, maar zijn desondanks erg belangrijk: ze werken effectief tegen een te trage darmfunctie en voorkomen dus darmproblemen.

Diepvriesvoer is ballaststofarm, dus in die zin is het louter geven van diepvriesvoer niet aan te raden.

Nu, voor het kweken wordt uiteraard proteïnerijk voer gebruikt, en het meest rijk aan proteïnen is diepvriesvoer.
Maar! Er is een samenwerking tussen droogvoer én diepvriesvoer :

Aangezien de vezels in de vlokken de vertering vertragen, zal deze extra portie proteïne in het diepvriesvoer beter worden verteerd en opgenomen. Vooral de opname die wordt versterkt lijkt me niet onbelangrijk!
M.a.w. een combinatie van droogvoer en diepvriesvoer werkt het best!

Tot zover deze lezing. :lol:

s
stefaan01

interessant om te weten.
ik werk enkel met droog voer maar zie nu ook het nut in van diepvries.
ik heb echter enkele vraagjes ivm diepvries voer:
moet je dit eerst laten ontdooien?
is er hier geen grotere kans op ziektes?
vroeger heb ik nog levend voer gekocht maar ik denk dat ik hierdoor ook ziektes kreeg dus ben ik er mee gestopt. Is diepvries beter?

E
Eska

Diepvriesvoer is minder gevaarlijk voor ziektes dan levend voer...

Diepvriesvoer kan je gewoon spoelen in een netje : je laat er koud water overlopen tot het ontdooid is. Of laten ontdooien in een potje met koud water en dan in een netje gieten. Gewoon zorgen dat er geen 'dooiwater' in het aquarium komt, dit bevat namelijk nitraten en fosfaten, dus niet het ontdooide diepvriesvoer samen met het dooiwater in het aqua gieten ;)

meer hier : visvoer : uitleg en voedingswaarde

k
kvm1904

Ik wist niet dat je het dooiwater in de aqua mocht gieten, ik wissel af een week droogvoer en de andere week diepvriesvoer,en in het seizoen ook levend voer, ik doe een half blokje in een potje water en laat het het rustig dooien, en dan giet ik met tussenpauzes de inhoud (water/voer) in de aqua, ik doe dit toch al enkele jaren en nog geen problemen gehad

E
Eska

Als je geen hoog PO4 of NO3 gehalte hebt, is dat idd geen probleem ;)

-
-mich-

Bij mij krijgen ze 1 maal droog voer en 1 maal diepvries per dag :D, en in het droogvoer word ook nog eens afgewissel, ik giet men dooiwater nooit in de aqua, ik laat het ijsblokje ontdooien in een netje onder de kraan :p

k
kvm1904

Mijn droogvoer wordt ook dagelijks afgewisseld, maar ik ga het diepvriesvoer toch ook eens proberen af te gieten in een netje :)