Opstart 90L

Mike.Denys , March 04 2013
M
Mike.Denys

Hallo allemaal,
In dit onderwerp zal ik het hebben over de opstart en evolutie van mijn ‘speciaal aquarium’ van 90cm op 30cm. Sommigen hebben dit aquarium misschien al gezien maar voor wie het nog niet heeft gezien, in de bijlage is een foto. Het aquarium zelf:

- 90cm lengte, 30cm diepte, 30cm hoogte
- 90 l
- kleine binnen filter
- 2 lampen: 1 rode voor planten, 1 witte (linker en rechter uiterste kant niet zo goed verlicht!)
-indien ik iets vergeten ben, zeg me en ik bewerk het

Omdat het aquarium zo laag is, kan ik geen lange planten houden (zonder veel te moeten bij snoeien enz.) Ik zie dat niet als een slechte eigenschap, maar als een goede eigenschap. Hopelijk wordt het iets speciaal. Daarom had ik gehoopt op wat ideeën van jullie.

Het aquarium staat nu nog leeg en op zolder. Volgend weekend zal ik beginnen met hem op zijn plaats te zetten en te vullen. Ik heb al een klein idee hoe ik hem zou kunnen inrichten: javamos of een ander bodem plantje in het midden en op de takken en dan langs de zijkanten, waar er minder licht is, een andere plant? Ik weet dat dit maanden zal duren tegen dat het is zoals op de foto! Enkele zaken die ik graag zou erin hebben:

- Donker zand of kleine korreltjes omdat als het wat vuiler is, je het niet zo goed ziet.
- Vuurgarnalen: enkele straten verder ken ik iemand die ze verkoopt tegen 10 voor 5EUR
- Enkele takken zoals op de bijlage met riccia fluitans of javamos
- De bodem met mos/ander bodem plantje en in het midden iets anders?
- De rest week ik nog niet, dus alle advies is welkom.

Mvg Mike Denys

Aquarium, is nu leeg!

Iets met javamos misschien?

Ander voorbeeld

E
Eska

[quote="Mike.Denys" post=56568]
Iets met javamos misschien?

[/quote]

Dit is allemaal riccia, geen javamos.

Maar bij deze hoogte zal je idd met mossen moeten werken, riccia, eventueel voorgrondplantjes zoals HC, staurogyne, pogostemon helferi, naaldgras, etc...
goeie lampen, plantenvoeding en co2 zullen nodig zijn om er iets moois van te maken...ben benieuwd Mike!

j
jpjoeyjp2

fantastisch dit is een project dat ik zeker ga volgen

A
Arista

Veel geluk met de opstart van je bak. Hou wel even in het achterhoofd dat een HC bodembedekker zoals op de foto zeker niet het gemakkelijkste plantje is. Ik spreek uit ervaring hehe , maar dat geeft een zekere zin van uitdaging wat ook wel leuk is

Veel succes en vooral veel plezier

A
Aquarioot

Ben zeer benieuwd naar het vervolg :cheer:

Veel succes bij het nastreven van de voorbeeldfoto's (Y)

B
Berre83

succes ;) kben benieuwd...

M
Mike.Denys

Bedankt allemaal!
Nog een vraagje, Als ik alleen de 2 easy life bemestingsproducten gebruik (1voor dagelijks en 1 voor wekelijks) jullie kennen ze wel ;) )
- Is dit dan genoeg zonder dat ik eenCo2 aansluiting moet kopen? En ik denk van niet, maar naast die easy life producten voor bemesting, zijn er nog andere goede? van sera of jbl bijvoorbeeld? Ik heb het over de vloeistoffen hé :)
- En welke bodem is het best voor deze plantjes? zand of korreltjes?
- Ik heb nog wat bodem bemesting korreltjes liggen, hoewel ik heb gehoord dat dit slecht is enzo, zou het een goed idee zijn om er een paar te leggen? Als die dan wegrotten, dat het niet zo erg is? Dit zijn echte korreltje he, niet die kleine poeder-achtige-dingen...
- Welke kleur achtergrond zou hier het best bijpassen? zwart, briun, rotsfoto's, blauw, wit,...
- Zou je zelf een 3-D achtergrond. kunnen maken? --> iets té vlug gepost oops heb mooie link met beschrijving gevonden:http://aquarium.mriweb.nl/pics/bouwers/bouwer19.pdf
-Andere opmerking ivm plantjes zijn altijd welkom hé!
Mvg Mike Denys

A
Aquarioot

Normaal gezien met het lukken met die 2 mestvloeistoffen
Alhoewel sommige planten het beter zullen doen als je gebruik maakt van een co2-systeem

Denk dat grind(korrels) het beste is voor planten om te groeien

Voedingsbodem gebruikt ik niet

Voor een mooie achterwand kan je mss ook nog een paar ideetjes opdoen in andere leden hun dagboeken die deze ook zelf gemaakt hebben. Oa in het dagboek van Knorrieleen staat er een zeer mooie http://www.aquariumgids.be/forum/21-aquarium-dagboek/40868-knorries-600l-za?start=30

k
knorrieleen

bedankt aqua :)

Je zal er wel rekening moeten mee houden dat als je een 3D achterwand maakt je direct wel ruimte in je aquarium kwijt bent. Als je die ruimte graag wil behouden kan je eventueel een achterwand schilderen op je glas, of gewoon een folie gebruiken, naar gelang van je zin om te knutselen en prutsen :) Als je op google DIY background ingeeft zal je een hoop voorbeelden vinden.
Er is zeker iets leuks te maken van je aquarium, ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Vergeet ons zeker geen fotootjes te plaatsen

Als bodem kan je akadama of manado gebruiken, dat zal het best zijn als je met veel planten wil werken

M
Mike.Denys

Ik denk als ik ga werken met mos zoals op de foto, dat ik toch best een platte achtergrond ga gebruiken...
Ik heb zitten kijken bij Duponzoo en zie dat ze geen easy life hebben! Heeft iemand ervaring met volgende bemesting?
de basic
http://shop.duponzoo.be/shop/product.php?id_product=521091
en de plus
http://shop.duponzoo.be/shop/product.php?id_product=521127
Er zijn er ook van jbl, weet iemand wat de beste is?
http://shop.duponzoo.be/shop/category.php?id_category=98
En ps: voor een opp. van 27 dm² (90cm op 30cm) hoeveel L grind heb je dan nodig?
Heb zo'n manada gevonden :cheer:
Mvg Mike Denys

B
Berre83

die aquatic nature heb ik nog nooit ergens gezien,om eerlijk te zijn...je kan toch ook ergens anders easy life kopen of bestelle :)

M
Mike.Denys

Berre83" post=56647:

die aquatic nature heb ik nog nooit ergens gezien,om eerlijk te zijn...je kan toch ook ergens anders easy life kopen of bestelle :)

Natuurlijk, maar het zal dan wel bestellen zijn, want ik ben van de streek rond ieper en duponzoo is de enige dichte vissenwinkel hier, we hebben ook een Tom&co maar daar zijn het ook alleen maar andere... :S

A
Aquarioot

Mike.Denys" post=56648:

Berre83" post=56647:

Natuurlijk, maar het zal dan wel bestellen zijn, want ik ben van de streek rond ieper en duponzoo is de enige dichte vissenwinkel hier, we hebben ook een Tom&co maar daar zijn het ook alleen maar andere... :S

Poisson d'or? De carrefour onder de aquazaken

j
jpjoeyjp2

ieper ik ben van noord limburg er heen gegaan is wel is de moeite zou zeker geen 2 de keer gaan gewoon te ver en 70 percent kan ik ook hier krijgen mss meer maar wel is de moeite

E
Eska

Mike.Denys" post=56645:

I
En ps: voor een opp. van 27 dm² (90cm op 30cm) hoeveel L grind heb je dan nodig?
Heb zo'n manada gevonden :cheer:
Mvg Mike Denys

hier kan je het uitrekenen : substraat calculator

Aquatic nature is een goeie plantenbemesting...ze zijn allemaal een beetje hetzelfde, het is het concentraat dat vooral een rol speelt. Profito is bv. meer geconcentreerd dan pakweg sera florena...maar er zijn er die nóg meer geconcentreerd zijn...dus je moet wat op de planten letten, de eventuele tekorten opmerken en dan meer toevoegen indien nodig. Mossen bv. hebben veel minder voedingsstoffen nodig dan bv. HC (hemianthus callitrichoides).

M
Mike.Denys

Eska" post=56651:

hier kan je het uitrekenen : substraat calculator
Aquatic nature is een goeie plantenbemesting...ze zijn allemaal een beetje hetzelfde, het is het concentraat dat vooral een rol speelt. Profito is bv. meer geconcentreerd dan pakweg sera florena...maar er zijn er die nóg meer geconcentreerd zijn...dus je moet wat op de planten letten, de eventuele tekorten opmerken en dan meer toevoegen indien nodig. Mossen bv. hebben veel minder voedingsstoffen nodig dan bv. HC (hemianthus callitrichoides).

Bedankt, ik zal eens zo'n verzorging proberen als ze geen easy life producten hebben...

Aangezien ik voornamelijk met mos en naaldgras/andere voorgrondplantjes zal werken zou ik ook graag een middel grootte plant hebben die ook niet té veel zog nodig heeft zoals mos, kan er iemand zeggen wat er geschikt zou zijn?

Weet er trouwens iemand welke vissen eerder houden van een open beplanting? Zoals ik dus van plan ben...
Zelf had ik gedacht aan een plant zoals op de rechthoekige foto (zie eerder)
Mvg Mike Denys

M
Mike.Denys

Dag allemaal,
Ik zit nog met een vraagje over mijn filter. Ik weet nog niet zo goed wat er allemaal wel en niet in mijn filter moet. Het is een filter gemaakt uit 3 delen, je kan dit zien op foto 1. Er zit een pompje in van 480L/h. Zou dit te veel zijn voor het evenwicht in m’n filter van bacteriën? Ik heb ook gelezen dat actieve kool goed is voor helder water maar dat het ook goede stoffen voor de planten eruit haalt? Kan ik actieve kool combineren met die witte ringen voor in de filter? En als ik actieve kool neem, wat er dan eerst in de filter? De kool of de ringen?
Samengevat:
- Ik heb een 90L aquarium met een filterpomp van 480l/h, is dit te veel?
- Is actieve kool schadelijk voor mijn planten?
-Kan ik actieve kool combineren met witte filterringen?
- Wat moet er eerst, de actieve kool of de witte ringen?
Mvg Mike Denys

Foto 1: de witte ringen

Foto 2: de filter

A
Aquarioot

Een pomp van 480L is wel redelijk zwaar voor 90Lbak hoor, tenzij je er cichliden in gaat houden
De regel is als volgt filterpomp van 3x het watervolume is geschikt, bij cichliden vanaf 5x

De actieve kool is totaal overbodig, word enkel gebruikt om medicijnen en andere visonvriendelijke stoffen uit te filteren (bvb chloor)

Die witte ringen zijn zowat de basis van uw filtermedia

M
Mike.Denys

Aquarioot" post=56821:

Een pomp van 480L is wel redelijk zwaar voor 90Lbak hoor, tenzij je er cichliden in gaat houden
De regel is als volgt filterpomp van 3x het watervolume is geschikt, bij cichliden vanaf 5x

De actieve kool is totaal overbodig, word enkel gebruikt om medicijnen en andere visonvriendelijke stoffen uit te filteren (bvb chloor)

Die witte ringen zijn zowat de basis van uw filtermedia

Oke, dus ik zal hem zetten op 270 L/h.
zal het dus genoeg zijn om alleen dikke filtermatten, ringen, en witte filter watten te leggen?

E
Eska

Ja, dat is genoeg...de filtermatten en witte watten zijn mechanische filtering, dus om vuiltjes tegen te houden ; de ringen ( soort siporax) zijn biologische filters waar dus de bacteriën zich op vestigen...dus dat is voldoende ;)