Hoe een groot (leeg) aquarium verhuizen?

Glenn , March 12 2013
G
Glenn

Even de situatie schetsen: ik heb nu een aquarium van 100*60*40. Ik heb dit aquarium al enkele jaren en het draait zeer goed. In al die jaren lukte het mij enkel niet om een harem dwerggoerami's te houden, anders heb ik nog geen vissterfte gehad (geen idee waarom de goerami's niet overleefden).
Nu is het zo dat we binnenkort verhuizen naar een appartement op het eerste verdiep. Omdat we niet "buiten moeten" uit ons oud huis de dag dat we verhuizen, heb ik dus enkele weken tijd om alles te verhuizen (het is niet zo dat alles op 1 of 2 dagen moet verhuisd worden).
In het appartement zou ik nu graag een veel groter aquarium installeren (waar mijn huidige vissen en nieuwe in kunnen). En met groter bedoel ik een aquarium van minstens 200*50*50. Dit nieuwe aquarium zou genoeg tijd hebben om op gang te komen (zeker 2 weken laten draaien zonder vissen). Ik kan altijd water van het huidige aquarium overbrengen, en eventueel ook enkele filterelementen.

Maar nu vraag ik aan jullie of jullie tips hebben om dat enorm zware stuk (een aquarium van 2 meter weegt al vlug meer dan 100 kg denk ik) binnen te krijgen op het eerste verdiep? Een verhuislift is zeer moeilijk te plaatsen, dus zou het via de trap moeten :s Maar hoe verplaats je nu het best, het veiligst en het meest efficiënt zo'n zwaar aquarium?

E
Eska

Ik zou zeggen met genoeg mankracht. Mijn aquarium ( 200x60x75) hebben wet met zes man moeten dragen :)

B
Berre83

ja en dan zeker als ge nen trap op moet.mss ook nen bocht in dien trap...dus ge kunt idd ni meer doen dan zorgen dat ge me genoeg man zijt om die naar boven te doen :) ge zit toch al direkt aan een 100kg ofzo he

A
Aquarioot

Op de trappen enzo zal het wel sukkelen zijn, daar zal je de bak wellicht rechtop moeten doorsleuren
Mss zuignappen regelen zodat er zeker voldoende grip is op de bak

neujensl

Dat zal in elk geval wel een belevenis worden !
Ook aangezien er een stevige kast zal onder moeten !
Veel succes er mee ... Maar als die er staat zal het zeker de moeite waar zijn ...
Zeker dat de ondergrond stevig genoeg is om gewicht te dragen ?

G
Glenn

Bedoel je met de ondergrond dan de vloer van het gebouw? Zou dit een probleem kunnen geven?

En ik ben nu wat aan het onderhandelen met iemand die zo'n aquarium verkoopt, en het is met kast inclusief. Dus het aquarium draait nu met grind en kienhout enzo in, en die kast kan het dragen.

neujensl

Glenn" post=56924:

Bedoel je met de ondergrond dan de vloer van het gebouw? Zou dit een probleem kunnen geven

de vloer inderdaad .... Is mét kast een stevig gewicht he ...
Met een betonnen ondervloer moet dat wel ok zijn ...
Ik heb altijd bak op gelijkvloer gehad , dus geen ervaring mee ...

Als je een waterbed wil zetten , moet je dat ook laten controleren ... en 2meter bak zal ni veel in gewicht verschillen denk ik ...
Ik wil je niet bang maken .. maar beter gewaarschuwd en nagedacht dan...

n
nieck01

Dag Glenn,
Glas heeft een soortelijk gewicht van 2.5 kg .
Gewicht = oppervlakte in m² x dikkte van je glas x 2.5 .
Een ruit van 1000 x 1000 met dikte 4 mm . Weegt ( oppervlakte x 4 dikte x 2.5 = 10 kg
Verder zou ik zeker kijken voor professionele zuignappen die kan je mss huren . Wij voor mijn 3 meter bak waren we met 6 personen en dit ging nog al vlotjes , wij werken alle maal in de bouw ( kunnen nog al tegen een duwtje hé ) .Alles je geen meubel lift kan zetten ? Ik zou toch eens contact opnemen met mensen die dat werk doen, zij gaan wel snel zien of het kan of niet .Wij werken ook veel met die mensen soms moeilijk naar op het einde lukte het toch . Je kan ook een stelling huren en trapsgewijze op bouwen tot aan je verdiep. Is er een balkon ?

G
Glenn

Ik had die formule al eens gezien en toen ik het uitrekende voor het aquarium dat ik op het oog heb, kwam ik aan een gewicht van 96kg van enkel en alleen het glas.

En van die lift: er is een balkon aan de achterkant van het gebouw. Maar daar kunnen we niet aan met een lift (we kunnen moeilijk een muur afbreken om die lift te plaatsen hé :p ) En langs de voorkant kan er geen raam volledig open.
Ik ga nog eens goed de infrastructuur moeten bekijken, en als ik er echt geen doen aan zie, dan zal het maar een kleiner aquarium worden.

n
nieck01

Ja dat zal wel moeten dan , er zijn ook winkel die hun aquariums zelf maken, en zo stuk per stuk binnen brengen en ter plaats verlijmen dat zal wel veel duurder uitkom :S

G
Glenn

Een update: de trap is zonder draai, dus zouden we enkel de trap gewoon rechtdoor omhoog moeten. MAAR: mijn vader zou via zijn werk aan een tractor met laadbak (of zo iets :p ) kunnen geraken, waardoor we het wel via het balkon zouden kunnen binnenbrengen (dus over die muur en terras van de onderbuur).
Nog eens goed over nadenken hoe we het nu juist gaan doen. Ondertussen heb ik wel een redelijk interessant filmpje gevonden:
[video width=425 height=344 type=youtube]qtf53J0pAp4[/video]

Nu nog de deal afronden met de verkoper (ik hoor wel niets meer van hem :s) en dan het aquarium veilig hier kunnen transporteren.

n
nieck01

Man man , wat een amateurs ,hadden ze niet beter 3 plank karretjes gemaakte zou voor sneller en minder lastig zijn voor de rug :sick:

G
Glenn

Ja, dat ze heel de verplaatsing met dit systeem doen, is idd wel redelijk amateuristisch. Maar ik denk dat het systeem met de banden wel nog interessant kan zijn om het aquarium op een trap te krijgen (het zal minder vlug wegglijden en het dempt de schokken)

A
Aquarioot

Jawadde idd amateurs :lol:

Kweet niet of ge het ook gezien hebt dat die bak 2weken later al een gebarsten vooruit heeft gekregen en gans leeggelopen is ?
12mm glas is dan ook te dun voor zo'n volume

neujensl

Glenn" post=56993:

Ja, dat ze heel de verplaatsing met dit systeem doen, is idd wel redelijk amateuristisch. Maar ik denk dat het systeem met de banden wel nog interessant kan zijn om het aquarium op een trap te krijgen (het zal minder vlug wegglijden en het dempt de schokken)

Dan moeten die banden ook wel op de trap blijven liggen ...
De meeste trappen zijn schuin :silly: dus als de banden boven elkaar liggen , kunnen die ook wel es van de trap gaan schuiven .
Je bak blijft dan wel op de banden maar zal toch nog naar beneden glijden , lijkt me ...
Geen idee wat een op maat gemaakte bak kost van dat formaat ,
maar ik denk dan dat als je voor zo een bak gaat, je ook best iemand zoekt die het ter plekke in elkaar kan lijmen .
Uiteindelijk is het werk dan toch hetzelfde en is het kostenplaatje met alleen het glas ( in de juiste dikte) al behoorlijk .
Als je een koopje kan doen , dan is het natuurlijk wel de moeite waard ..
Succes in elk geval en benieuwd hoe het gaat verder lopen

A
Aquashoponline

Enkel de bak en ter plaatse in elkaar gelijmd zal je toch rond de 500 euro zitten denk ik. Zal beetje van verplaatsingskosten afhangen en hoe makkelijk het glas naar binnen te krijgen is.

neujensl

Aquashoponline" post=56998:

Enkel de bak en ter plaatse in elkaar gelijmd zal je toch rond de 500 euro zitten denk ik. Zal beetje van verplaatsingskosten afhangen en hoe makkelijk het glas naar binnen te krijgen is.

dat is het toch wel waard als je daarmee het risico tot schade tijdens de verplaatsing
en ev; breuk in het glas door het vervoer (dat misschien pas paar weken ) na de plaatsing merkbaar is ,
aan je bak beperkt
Glas in stukken zal in elk geval makkelijker binnen te krijgen zijn dan wanneer het in elkaar gelijmd al is

En ... als er vrienden zijn die ( met weinig ervaring ermee) meehelpen
is het pas erg dat er door een van hun stoemiteiten iets mis zou lopen
en je daardoor de vriendschap zou in gevaar brengen ..

Het is natuurlijk wel veel geld en ... je hebt mogelijk ook lang de geur van siliconen en zo in huis
bij het ter plaatse in elkaar zetten . Of is die voor aqua geurloos ?

A
Aquarioot

neujensl" post=57004:

je hebt mogelijk ook lang de geur van siliconen en zo in huis

Ruikt zeer sterk naar azijn

neujensl

Aquarioot" post=57008:

neujensl" post=57004:

je hebt mogelijk ook lang de geur van siliconen en zo in huis

Ruikt zeer sterk naar azijn

Dat is inderdaad wat ik dacht ... Geen ramp ..
maar wel iets om toch rekening mee te houden dat je goed kan luchten bij het uitdrogen

G
Glenn

Mag je eigenlijk een aquarium rechtop zetten? Hiermee bedoel ik op het zijvlak. Dan kan het in de lift en is het ter plekke krijgen geen probleem.