nieuw Aziatisch stroomaquarium van DenDiscus

DenDiscus , March 18 2013
D
DenDiscus

Hier zijn we dan weer, mijn bezoekjes aan Aquariumgids gaan duidelijk met ups en downs, maar voor de moment ben ik terug.

vorig jaar in augustus heb ik mijn grote ZA aquarium van 150x50x50 weggedaan wegens een nieuw avontuur, namelijk een hond, die in zijn eerste levensmaanden zo veel aandacht opeiste dat ik helemaal geen tijd meer had voor de visjes. Gelukkig heeft mijn schoonvader mijn grote bak overgenomen met een groot deel van het visbestand. Maar omdat aquariumwater loopt waar het niet kruipen kan, begon het na meer dan een half jaar toch weer te kriebelen hoor.

Het word wel een bescheidener bakje dan ervoor, namelijk mijn oude 1m Juwel van ongv 250liter inhoud, bedoeling is om hiervan dus een Aziatisch aquarium te maken met ietwat snelstromend water.

met volgend visbestand:

- 8 clownbotia's (komen uit de grote bak)
- 10 botia striata
- 15 pangio kuhlli
- 1 vuurstaartlabeo (komt uit de grote bak)
- 15 sherrybarbelen

alle zijn het speels vissen die graag in wat stroming zwemmen, en het zijn mssn wel veel vissen, maar ik vind als je een school neemt dat het dan ook echt een school moet zijn.

De bak word gevuld met serieus wat stenen en hout om voldoende schuilplaatsen te creëren voor al de cobitidae.
de planten hoeven niet biotoop correct te zijn,

- mat van enchinodorus tennelus
- 1 crypto soort ( heb nog niet veel ervaring met crypto's kenners mogen me gerust mooie suggesties doen of ervaringen delen)
- vallisneria gigantea
- anubias barteri

ik twijfel nog om er eventueel waaierhandgarnalen bij te zetten aangezien ik niet weet of deze lastiggevallen gaan worden door de botia's.
nog iets over de clownbotia's, ja ook ik weet dat dit vissen zijn die tot wel 25cm groot kunnen worden, maar deze heb ik overgenomen van iemand die ze in een bak had zitten van 60cm, de dieren zijn 3 jaar oud en de grootste is max 12cm dus ik denk niet dat er nog veel groei inzit, ze hebben lange tijd in de bak van 150cm gezeten en zijn daar ook niet meer groter geworden.

grtjs en ik zie er al naar uit om er aan te beginnen, maar eerst ga ik wel dinsdag naar zowizoo om een nieuwe lichtkap met T5 lampen te bestellen voor mijn juwel.

DenDiscus

neujensl

Veel succes met het nieuwe avontuur ...

A
Aquarioot

DenDiscus" post=57048:

- 1 crypto soort ( heb nog niet veel ervaring met crypto's kenners mogen me gerust mooie suggesties doen of ervaringen delen)

De undalata of de wendtii ?

En welcome back :cheer: (Y)

D
DenDiscus

thnx aquarioot,

liefst geen te moeilijke, heb me nooit zo kunnen bezig houden met het netjes verzorgen van de planten :blush:

nice to be back

E
Eska

leuk zo'n nieuw project!!

welkom terug idd! (Y)

A
Aquarioot

DenDiscus" post=57085:

liefst geen te moeilijke, heb me nooit zo kunnen bezig houden met het netjes verzorgen van de planten :blush:

Denk dat degene die ik voorstelde vrij makkelijk zijn
Bij mij deden deze het goed zonder al te veel naar om te moeten kijken

D
DenDiscus

Thnx Eska,

Ik ga me ook nog wat verdiepen in de Betta unimaculata, een grote muilbroedende Betta, als deze tegen wat stroming kan, kan het zijn dat ik daar nog een koppel van neem oops

Zoveel maand zonder bak zitten en dan weer kunnen beginnen werkt enorm stimulerend :cheer:

D
DenDiscus

Dag aquarioten

Gisteren naar mijn stamaquariumwinkel geweest, de zowizoo!

Wat hebben we gekocht:

- prachtig stuk spiderwood
- JBL Crystal profi externe filter 700ltr/h
- 2 zakken fijn grind
- 3 zakken rivierzand

Wat hebben we gezien!

2 wildvangkoppels Betta Macrostoma
70€/vis

Toch maar eens gaan vragen of ze niets van de prijs doen :lol:
Die prachtige vissen steken toch mijn ogen uit, dus die komen dan ook wel in de bak :whistle:

Er volgt ook een foto opbouw van het aquarium, maar dat word nog even wachten, het vrouwtje is juist weer uit het ziekenhuis en heeft nog alle zorg nodig.

Grts DD ( goeie afkorting Eska ) ;)

A
Aquarioot

Ben benieuwd naar het vervolg :cheer:

k
knorrieleen

daar wil ik wel foto's van zien

A
Aquashoponline

benieuwd naar de opbouw van de bak. Veel fotos posten ;)

D
DenDiscus

Beste mensen, in zit dus met een zwaar dilemma, ik was van plan om een Aziatisch stroomaquarium in te richten, maar sinds ik die zeldzame Betta Macrostoma gezien heb den ik aan het twijfelen om daar een aquarium voor in te richten.

Dan kan het nog steeds een stroomaquarium zijn omdat Betta Macrostoma regelmatig voorkomt in poeltjes aan watervallen.

Dan zou ik opteren voor het volgende visbestand

- koppel Betta Macrostoma
- 10 botia striata
- 15 pangio Kuhlii

Wat zouden jullie doen?

Grtz DD

A
Aquarioot

DenDiscus" post=57134:

Wat zouden jullie doen?

Ik zou discussen steken :evil:

Ik kan moeilijk in uw plaats kiezen wil ik daarmee zeggen :lol:

D
DenDiscus

Das waar aquarioot :side:

Wel de beslissing is genomen, de Macrostoma's zijn een te duur gegeven en dit idee wordt dus spijtig genoeg opzijgeschoven. Het zal dus vooral een bak worden met cobitidae/modderkruipers.

Iemand ervaring met de verhouding botia's en waaierhandgarnalen.

Ik ga er dan ook ineens een biotoop van maken ivm de planten:

- vallisneria
- crypto's
- groene/rode waterlotus

Heb al wat fotos genomen van de opbouw :pinch: maar het word nog even wachten om ze erop te zetten.

Grts DD

-
-mich-

Komaan we want pics :D