mini vijver voor Chinese danio

stefaan01 , March 22 2013
s
stefaan01

Ik besef dat een mini vijver misschien niet echt op dit forum thuis hoort maar aangezien de viskeuze die ik er in zou houden, wil ik dit plan hier toch met jullie delen.
Ik heb volgend plan:

Ik zou voor mijn minivijver een metserskuip gebruiken van 60x27 en 25 diep. (groot genoeg om stabiel te zijn qua temperatuur).
Ik zou deze isoleren en ik zou er een houten bak rond maken.
Isoleren zou ik doen om de temperatuur schommelingen te beperken. De houten bak er rond is voor het esthetische. Ik zou de bak dus niet ingraven in de grond. Ik zal hem in de schaduw plaatsen (enkel s"morgens zon). In de winter zal deze bak naar de garage verhuizen.

Voor de bodem zou ik vijversubstaat gebruiken

In deze minivijver zou ik vijverplanten plaatsen.
drijfplanten : Watersla (Pistia stratiotes) heeft een behaard, bleekgroen blad
Een mini waterlelie
oeverplant : Japanse holpijp: Equisetum

Ik ben er nog niet uit welke filter ik hiervoor zou gebruiken.
Ofwel een aquarium filter (welk type kan ik gebruiken voor buiten??)
ofwel een vijver filter.
ofwel geen filter?

Verwarming : ik zou geen verwarming plaatsen.

Vissen (zou ik er in plaatsen als de nachttemperatuur boven de 15°C is)
ik zou beginnen met Chinese danio : deze zou volgens verschillend sites buiten kunnen worden gehouden (zie : http://leo-aquarium.blogspot.be/2006/06/een-heel-gewoon-visje-maar-toch-leuk.html)
In een verder stadium denk ik ook aan vuurgarnalen (Neocaridina heteropoda var. Red Fire). Deze kunnen tegen een temperatuur van 16-27°C
En ook aan de paradijsvissen (Macropodus opercularis).

Graag uw mening over dit onderwerp!! Ook indien je dit een dom plan vind.

A
Aquarioot

stefaan01" post=57167:

Ook indien je dit een dom plan vind.

Idd :evil:

Het is niet zo'n groot volume
Dit kan dus zeer snel dalen en stijgen qua temperatuur. Ook zullen de waterwaarden redelijk onstabiel zijn. En als je enkel je vissen van bovenaf ziet, zal je ook niet sebiet zien datter iets aan de hand is. Denk ook dat die bak wellicht meer in de garage zal staan dan buiten met ons Belgisch weer

y
yowsaman

vriest dat niet toe met de temperaturen tegenwoordig?

je zou de vissen er in plaatsen bij eennachttemp. boven de 15°C... dat is dan max 2 maanden in het jaar hier in belgie. wat ga je de andere maanden doen?

mooi project wel maar ik denk een beetje onhaalbaar.

s
stefaan01

Alvast bedankt voor de reacties.

Misschien moet ik mijn plan toch iets bijsturen
1° moest ik de bak nu groter maken?
2° moest ik er toch een verwarming in plaatsen (op 15°) en de bak met een doorzichtige plastieken plaat bedekken bij de koudere dagen. (ik zou dit dan ook kunnen gebruiken als bijzet tafeltje om er mijn pintje op kwijt te geraken). Ik zou er dan ook Led verlichting kunnen in verwerken om wat extra sfeer te creëren.

PS. : een mini vijver komt er zeker (op vraag van mijn vrouw. De vissen erin zijn mijn idee.

E
Eska

Ik zie eigenlijk geen enkel probleem. Een filter kan je idd plaatsen en zal beter zijn voor de waterwaarden. En inderdaad wat snelgroeiers, zuurstofplanten. Een chinese danio kan tot 5°!! niet tot min. 15..dus kan er perfect in...vuurgarnaaltjes zou ik er niet in stoppen, je zal ze toch niet zien :D en te lage temperaturen zullen niet goed zijn.

Je kan ook een onderwaterled plaatseneventueel, mooi en je zal de vissen beter zien...

s
stefaan01

thx eska!!

zou je ook voor een grotere metserskuip gaan? (die van 60x27 en 25 diep heb ik liggen).
zou je er extra verwarming in plaatsen? (lang leve de zonnepanelen)

Ik denk er aan om in de paasvakantie er mee te starten zodat ik tijd heb om goede water waarden te bekomen tegen dat de vissen er in komen (tenzij ik me bedenk en er toch geen vissen in plaats).

Ik heb ook al gelezen dat de chinese danio die hier uitkomen zeer mooi van kleur zijn

Onderwater LED is een goed idee. Ik bekijk dit eens.

k
knorrieleen

Met de chinese danio zou ik het zeker proberen, de rest zou ik er uit laten. Kan heel mooi zijn zo een mini vijver, in de warme maanden zou ik mss wel voor wat extra zuurstof zorgen

E
Eska

Wel hoe groter, hoe stabieler de waterwaarden. De metserskuip die je nu hebt is ongeveer 40 liter zeg maar, daar kan je toch 10 danio's in kwijt. Ik zou me zeker beperken tot danio's als je voor vissen kiest; Verwarming is op zich niet nodig, maar hangt ervan af hoelang je die buiten laat staan; Je kan natuurlijk in de 'koudere' maanden een verwarmertje plaatsen ;) Ik heb vroeger nog zo'n 'vijvertje' gehad met Danio's zonder verwarming en ging perfect..wat ik wel deed was ze in de winter in een aquaatje in huis houden, als de temperatuur het toeliet stopte ik ze in het vijvertje..heb ik jaren zo gedaan :D...(Chinese Danio's zijn absoluut weinig eisend wat waterwaarden betreft)...Als je die nu plaatst, zou ik dus zeker pas de visjes er in stoppen als de temperatuur het toelaat, idem voor de planten...zo'n kuip vriest uiteraard vlug dicht in de winter en dan zijn jouw planten ook kapot.

Wat de planten betreft, ik zou geen pistia plaatsen in de kuip..de wortels zijn zeer lang en de plant zal zeer veel dochterplanten maken, waardoor de visjes geen plaats meer zullen hebben...ik denk dat Salvinia natans een beter alternatief is : groeit ook dicht, maar maakt veel minder lange ( diepe) wortels; je kan die makkelijke manueel er uit halen als er teveel zijn. Ze zijn wel dik in orde voor de NO3.

D
DenDiscus

Hey stefaan,

Goed idee van dat vijvertje, maar laat het idee van een metserkuip achterwege en ga op zoek naar een tweedehands voorgevormd plastic vijver, is estetisch veel mooier en je kan dan ook echt een oeverzone creeeren.

Voor planten kan je ook waterpest gebruiken en als drijfplant eendemossel, kan groot worden maar de volwassen planten geef of smijt je dan weg.

Ik zou in de winter toch zeker een verwarming plaatsen want zelfs een bak va. 100ltr vriest dan toe.

De paradijsvis is mssn geen goe idee, zeker als je Chinese danios wil kweken zullen de kleintjes en mssn zelfs de grotere opeten. De gewone Vuurgarnaal moet ook nog wel kunnen die kan ook perioden van 8graden aan, wel niet voor langere tijd natuurlijk.

Je hebt ook nog een aziatische koudwatersoort die zijn eitjes legt in een zoetwatermossel, vergeef me maar ik ben de naam kwijt, maar forumgenoten kennen die beestje wel bij naam.

Voor de filter zou ik een gewoon aquariumfilter gebruiken, vijverfilters gelden niet voor zo'n kleine watermassa en zuigen eventuele jonge vissen zeker mee op.

Allesinds veel succes en hou ons op de hoogtE

Grtjs DD

s
stefaan01

Thx voor de tips!!

Het is de bedoeling om een bovengrondse vijver te maken.
Daarom zou ik een metserskuip gebruiken en daarrond deze met isolatie en hout afwerken.
Ik denk eraan om een nieuwe grotere kuip te kopen, zodat de temperatuur toch iets stabieler blijft.
Volgende week ga ik eens in een doe het zelf zaak kijken wat ik kan vinden (alsook voor de LED verlichting).

groeten stefaan

E
Eska

De ledspots van Arcadia geven véél licht ( heb er één in de kweekbak hangen) en verbruiken 1W

http://www.amazoo.nl/imgupload/Amazoo/ARCADIA_MARINE_LED_WHITE_1W_IP67.jpg

D
DenDiscus

Een metserskuip is idd makkelijker te verwerken dan een vijvertje :lol:

Mssn een idee om er wieltjes onder te zetten?! Dan kan je moest het te koud worden je kuip nog ergens binnen rijden zonder er alles uit te moeten halen. In de DIY kan je wel wieltjes vinden die dat gewicht kunnen dragen.

Grts DD

s
stefaan01

Ik heb wat tijd gevonden om mijn mini vijvertje verder uit te werken.

Ik heb een metserskuip gekocht van +/-90l

Deze heb ik geïsoleerd samen met mijn supporters

Daarna heb ik een omrastering er rond gemaakt

En deze met MFD platen afgewerkt.

Nu nog schilderen en ik kan mijn bak vullen met water en planten.

B
Bazz

Heel mooi en leuk idee. Maar als ik mij niet vergis zal mdf opzwellen als het vochtig wordt, zelfs als je het behandeld...

A
Aquarioot

Ja idd, beter betonplex ofiets gebruiken

Uw werk ziet er in ieder geval geslaagd uit (Y) , juist spijtig van die mdf

B
Bazz

betonplex net hetzelfde hoor. Je moet kijken voor watervast hout, weet niet wat de namen zijn maar mdf en betonplex zal niet voldoen. Bij de hubo of gamma of brico zullen ze dat wel direct weten

s
stefaan01

Klopt ivm de MDF
Ik wou groene MDF (wordt gebruikt in badkamers), ik had dit ook zo besteld maar toen mijn vrouw er mee thuis kwam zag ik dat het geen groene was.
Aangezien deze reeds verzaagd was heb ik het maar zo gelaten.
Mijn bak staat op wielen en ik heb gaten geboord in de onderkant. zodat hij niet al te veel in contact komt met water. In de winter komt hij naar binnen. Zo hoop ik dat hij toch een eindje mee gaat.

E
Eska

Ik vind het er zeer mooi uitzien, hopelijk blijft het idd watervast. Een waterafstotende verf, is dat geen optie?
Veel succes Stefaan en laat die foto's maar komen ;)

s
stefaan01

Ik ben bezig met een waterafstotende verf (verf voor hout buiten).

n
nieck01

Dag stef01
Zo net gelezen dat je mdf gaat gebruiken voor een mini vijver voor buiten . Denk niet dat die lang gaat stand houden mdt word gebruikt voor binnen, deurtjes en kastjes te maken en de groene mdf word gebruikt voor in badkamers en in keuken vochtige ruimtes ,die men dan schilderde .Die verf voor buiten zal niet veel helpen vrees ik .Betonplex was idd beter geweest .