Planten opeens aan het aftakelen ...

Tejo , March 23 2013
T
Tejo

Op een paar dagen tijd zijn onze planten (één soort) aan het aftakelen.
Ze worden vaal, gaatjes in de bladeren ... terwijl ze het voorheen even goed deden dan de andere planten.
Iemand enig idee (zie foto) wat het kan zijn?

E
Eska

Dat is een typisch gebrek aan kalium...Dit is een Echinodorus, stop je voeding bij de wortels?
Nu, dat hij dat op 'oude' bladeren krijgt is veelvoorkomend hoor...gewoon de bladeren aan de basis afkraken of knippen, verbeteren doet dit toch niet meer, en hij kan zo frisse nieuwe bladeren aanmaken.

T
Tejo

Idd, wij staken bij de start van ons aquarium van die plantenvoedingsbollen in de grond. Dat was ongeveer half januari.
Men zei in de winkel, om de drie maanden herhalen. Doch blijkbaar was dat te lang wachten ...
Dit weekend hebben de plant gesnoeid en nieuwe bollen gestoken bij de wortels!
Hopelijk kan hij nu de nodige voeding hieruit putten!
(ik ken de de naam niet, nu dus wel, waarvoor dank, Eska!!) (Y)

B
Berre83

ik dacht dat kleibolletjes 6 tot 12 maand hun werking zouden doen...

A
Aquarioot

Berre83" post=57356:

ik dacht dat kleibolletjes 6 tot 12 maand hun werking zouden doen...

Hangt er vanaf dewelke het zijn
De mijne vond ik nog terug na een klein jaar

B
Berre83

ja maar omdat tejo zei dat hij de zijne na nog geen 3 maand al vervangt...maar kan je zo dan ook ni overbemesten.kleibolletjes is voor mij ook iets nieuws dak gebruik,dus me al deze info ben ik zelf ook iets natuurlijk :)

E
Eska

wel, je hebt kleibolletjes, zoals velda groeibollen en je hebt wortelbemesting ( ook bolletjes, maar méér dan klei), eigenlijk een volledige bemesting voor de wortels ( klei maakt het wat zuurder, maar 'bemest' minder. Die laatste zijn duurder, zijn meestal de 'merken' die die op de markt brengen en gaan dus ook vlugger weg zijn.

B
Berre83

ik heb die van jbl en in de gebruiksaanwijzing staat dat ik er na een half jaar nieuwe mag insteken.maar kan het dan kwaad als ik da 1 of 2 maand vroeger of bv zelf later zou doen?want ge kunt natuurlijk ni weten of die vorige al volledig weg zijn of ni

A
Aquarioot

Berre83" post=57374:

ik heb die van jbl en in de gebruiksaanwijzing staat dat ik er na een half jaar nieuwe mag insteken.maar kan het dan kwaad als ik da 1 of 2 maand vroeger of bv zelf later zou doen?want ge kunt natuurlijk ni weten of die vorige al volledig weg zijn of ni

Als uw planten een tekort hebben kan je het zien. Dan weet je dat het tijd is om nieuwe te steken

T
Tejo

Wij hebben idd die korrels van JBL en de winkel adviseerde ons om de drie maanden te vernieuwen.
Ik denk ook dat er een tijd geleden veel van verdween omdat men ons zei ze tussen plantengroepjes te steken, niet bij de plant zelf. En bij het schoonmaken van de bodem er dus bolletjes zijn opgezogen (verpulveren dan helemaal!)
En vandaar dat er veel verloren is gegaan, vrees ik!
Nu stak mijn man ze echt goed bij de plantwortels ... mss beter ook?
En ze kunnen nu niet meer zo makkelijk mee opgezogen worden bij het zuiveren van de bodem!!! (Y)

B
Berre83

tzou handiger zijn als ze geen tekort zouden krijgen :D

E
Eska

Ik stop ze echt bij de wortels, daar nemen ze ook hun voeding op hé ;)
Ik stop er één bij om de drie maanden idd, overbemesten kan je toch niet (Y)

Wachten tot je een tekort hebt, snap wel wat je bedoelt ze aqua, maar als het een ijzertekort is, idd geen probleem. Een wat lichter kleur van blad en je voegt wat ijzer bij. Als het een Kalium of Mangaan tekort is en je krijgt gaten, is het blad verloren, komt niet meer goed. Dus beter voorkomen dan genezen ;)

A
Aquarioot

Eska" post=57396:

Wachten tot je een tekort hebt, snap wel wat je bedoelt ze aqua, maar als het een ijzertekort is, idd geen probleem. Een wat lichter kleur van blad en je voegt wat ijzer bij. Als het een Kalium of Mangaan tekort is en je krijgt gaten, is het blad verloren, komt niet meer goed. Dus beter voorkomen dan genezen ;)

Maar ja , als alles stabiel is met de voeding en je krijgt opeens een tekort. Dan kun je na de weelderige plantengroei toch wel een paar bladeren missen ? :lol:

E
Eska

als dat een stengeplant is met 5000 bladeren wel :D Een jongen Echinodorus met een tiental bladeren met gaten is minder leuk ;)

T
Tejo

Tja, idd, we hebben goed moeten snoeien (wel week na week, zodat we telkens een aantal bladeren kunnen laten staan, tot ze echt te 'gaterig' worden) :(
Maar inmiddels al veel nieuwe jonge bladeren die er weer gezond uitzien!! :silly:

Spongebob

google eens op bemesten via pps methode.
dagelijks doseren volgens behoefte en volgens de stoffen die jouw planten het meeste nodig hebben.

ik maak mijn plantenmest nog steeds zelf, te vertrekken vanuit droge stof.
zo maak ik ook zelf de easycarbo wat pakken goedkoper is.
als je 2bakken van 200 liter hebt met planten, dan vliegt dat er aardig door.

A
Aquarioot

Spongebob" post=57906:

ik maak mijn plantenmest nog steeds zelf, te vertrekken vanuit droge stof.
zo maak ik ook zelf de easycarbo wat pakken goedkoper is.

Mss een idee om dit even te beschrijven om artikel van te maken ? :cheer:

Spongebob

bestaan tal van websites over.

als ik volgende week terug aan het werk ben lever ik mijn bijdrage aan dit forum en maak ik er een howto van :-)