Betta splendens dikke ogen

Glenn , April 01 2013
G
Glenn

Ik heb nu bijna 2 jaar een zeer mooie kempvis. Die vis heeft het altijd goed gedaan in mijn aquarium, maar nu heeft hij sinds zaterdagavond dikke, opgezwollen ogen :s Gisteren en vandaag zijn bijna geen enkele winkels open, dus kan ik niet achter medicatie.

Nu is het zo dat hij al heel ziek is denk ik. Hij zwemt op zijn zijde en één oog is zelfs al rood. Ik vrees dan ook het alle hulp jammer genoeg al te laat is :s Maar nu is mijn vraag: wat zou dit van ziekte kunnen zijn? Is het besmettelijk voor andere vissen (ik heb corydoras en neons, een ancystrus, een Beaufortia leveretti en een clown panaque). En is het nog mogelijk om hem erdoor te krijgen?

Mijn waterwaardes zijn goed (zaterdagavond toch, want het was mijn laatste teststrip). Daarenboven stelt mijn chinese ruitenkuiser het goed, en die stelt toch wel strengere eisen qua waterwaardes (en ik heb die nu al ruim een jaar).

Mijn kempvis heb ik nu bijna 2 jaar en nog nooit geen problemen mee gehad en mijn waterwaardes zijn dezelfde gebleven.

A
Aquarioot

Zoek eens bij visziekten naar 'pop-eye'

Is bacterieel infectie op/achter de ogen dacht ik
-Mss dat je hem erdoor krijgt met een badje baktopur (aparte behandeling van een half uur met tabletten)
-Nadien verder behandelen in showbak zoals beschreven staat in bijsluiter

Succes (Y)

E
Eska

uit de artikelen over visziekten, pop-eye :

http://i860.photobucket.com/albums/ab162/steba3000/1-04-201318-25-59_zpsb28d4223.jpg

G
Glenn

De pop-eye is genezen maar mijn betta is er nog altijd niet door. Er zit geen fut in. Ofwel ligt hij op de bodem ofwel drijft hij tussen de drijfplanten. Ook zwemt hij lichtjes op zijn zijde (als hij al zwemt). Hij heeft volgens mij ook een iets dikkere buik. Zijn kleuren zijn fel verminderd en zijn vinnen zijn ook niet meer mooi.

Ik vermoed wormpjes of parasieten? Hij zit nu in een apart quarantaine-aquarium, dus kan ik hem gemakkelijk behandelen met geneesmiddelen. Wat zou het kunnen zijn en welk geneesmiddel moet ik gebruiken?

A
Aquarioot

Glenn" post=58149:

De pop-eye is genezen maar mijn betta is er nog altijd niet door. Er zit geen fut in. Ofwel ligt hij op de bodem ofwel drijft hij tussen de drijfplanten. Ook zwemt hij lichtjes op zijn zijde (als hij al zwemt). Hij heeft volgens mij ook een iets dikkere buik. Zijn kleuren zijn fel verminderd en zijn vinnen zijn ook niet meer mooi.

Ik vermoed wormpjes of parasieten? Hij zit nu in een apart quarantaine-aquarium, dus kan ik hem gemakkelijk behandelen met geneesmiddelen. Wat zou het kunnen zijn en welk geneesmiddel moet ik gebruiken?

Voor wormen en parasieten zou ik meteen de ganse bak kuren hoor