Artikelen op Aquariumgids : belangrijke mededeling

Eska , April 01 2013
E
Eska

Belangrijke mededeling.

Naast moderator ben ik ook 'Content Provider' zoals dat dan zo mooi heet, wat betekent dat ik 'verantwoordelijk' ben voor het inhoudelijke van de website/forum. Aquariumgids wil hier echt het verschil maken met andere aquariumfora!!
De bedoeling is dat je hier op de website zelf - via artikels - een hoop info vindt, zodat je niet moet geen zoeken op het internet waar ongelofelijk veel info staat - vaak verkeerde of elkaar tegensprekende info(!) - en om dit soms zoeken naar een speld in een hooiberg te voorkomen willen wij een alternatief zijn en ook veel info op de site zelf plaatsen.

Vandaar dat ik ook artikelen schrijf, met de bedoeling over diverse onderwerpen ( waterwaarden, visziekten, verlichting, planten-en plantenbemesting) etc. informatie te geven zodat iedereen die hier dingen over te weten wil komen, ze makkelijk op aquariumgids kan terugvinden.

Echter merk ik dat die niet of weinig worden gelezen : in de statistieken van 'meest populaire artikelen' die ik kan raadplegen staat op nummer 1 een artikel uit 2007 en de top 5 zijn allemaal oude artikelen ( die eigenlijk met tijd zouden verwijderd worden)

-> in reacties wordt vaak of eigenlijk voortdurend gerefereerd naar andere links met info...
-> Ludo of ik moeten nog eens expliciet aangeven dat er wel degelijk artikels op de website staan.
-> vragen over welke artikelen interessant zijn voor jullie blijven zonder antwoord.

Ik heb geen enkele moeite dat info wordt gegoogeld of op welke andere manier dan ook wordt vergaard. Laat me duidelijk zijn : ik ben niet op mijn tenen getrapt als artikelen niet worden gelezen, maar je begrijpt dat ik heel wat tijd in het schrijven ervan stop en ik dan ook het nut niet meer inzie als die niet worden gelezen, gezien er veel vragen komen waar er via de artikels al een eventueel antwoord in staat. Feedback, verdere vragen over artikels, ik sta daar absoluut voor open, graag zelfs!

Nu staan de artikelen onder de 'zoetwater' tab bovenaan de site ( en de meest recente rechts onder de 'home'-knop) : Is dit te onduidelijk? Zijn de artikelen te moeilijk? niet duidelijk genoeg? Nu tast ik een beetje in het donker eerlijk gezegd.

We kunnen ook een topic met links van het internet plaatsen waar zaken te vinden zijn, lijkt mij veel onduidelijker, maar bon, jullie keuze.

Nogmaals dit is geen bericht uit frustratie, maar ik had toch graag jullie feedback hier over.

groeten,

Eska in de hoedanigheid van Content Provider ;)

A
Aquarioot

Zo nen 'contente' provider zijde precies nie e :P

Ja denk dat de meeste gewoon niet weten waar die artikels staan eigenlijk
Kzal kik wel al die schrijffouten eruit halen ze :lol:

Mss toch een sticky maken waarbij je de link dan plaatst in de bijhorende thread. Maar denk eerlijk gezegd dat die sticky's ook gewoon overgeslagen worden ze

Misschien moet ge gewoon eens een examen opstellen om te zien wie naar de les van Eska geweest is en wie niet? :silly:

E
Eska

Aquarioot" post=57567:

Zo nen 'contente' provider zijde precies nie e :P

neen, niet echt ;)
Ja denk dat de meeste gewoon niet weten waar die artikels staan eigenlijk

nochtans al veelvuldig aangegeven, dacht ik...

Misschien moet ge gewoon eens een examen opstellen om te zien wie naar de les van Eska geweest is en wie niet? :silly:

het is niet verplicht om te lezen hé :) maar dan kan ik tenminste mijn conclusies trekken

B
Berre83

proficiat met uw extra functie ;)

een zoekfunctie zoals op google zou handig zijn hier.want er is niks zo makkelijk om een bepaald woord in te geven en zo op verschillende site's of info te komen...en de artikels hier lezen is makkelijk om te zoeken.maar bv ervaringen van anderen is al wa moeilijker omdat er heel veel topics kunnen zijn over 1 bepaald iets en ja dan is het soms makkelijker om een nieuw topic te starten.maar ik geef wel toe dat ik stilaan meer en meer de nodige info hier probeer te zoeken,maar google blijft uiteraard de nr 1 om tis eender wa op te zoeken

E
Eska

Dat is een duidelijk antwoord, bedankt.

j
jpjoeyjp2

zoals berre het eigelijk zegt bij mij ist ook vooral van lui zijn gewoon google het woord ingeven wak zoek inplaats van denken in welk article kan dit staan of een soort faq bv ge hebt een probleem een paar hoofdtab ziekte algen decoratie en dan kunde volgende tab kiezen bv bij algen blauwe alg met foto draadalg foto en dan de tekst dit zou zo makkelijk zijn maar begrijp natuurlijk ook een heel pak werk

g
guido240

zonder een kwaad woord aan de webmaster en cp. De nieuwe layout geeft ook niet aanleiding tot lezen van het forum momenteel. (Mijn oordeel) Met javascript aan springt er van alles voor uw op en opzij, zonder javascript kan je niks terugvinden. Kom (kwam) regelmatig langst via een smart- of tabled. NIET te doen.

zoals gezegd enkel feedback geen vingerwijzing. maar bezoekjes worden hierdoor wel minder al zijn er prachtige artikels geschreven!!!!

Misschien overwegen om de artikels in een PDF onder te brengen? :cheer: ;)

E
Eska

Ok!

Ik ga er dan ook niet verder energie noch tijd in steken...

B
Berre83

als we dingen zeggen om te verbeteren wil da toch ni zeggen dat niemand hier meer artikels wilt...

n
nieck01

Oei , wat is dat hier allemaal ? Stef je artikels zijn super goed.

neujensl

Er is een duidelijk (nieuwe) indeling in het menu gemaakt voor de artikels
... en er zijn (jammer genoeg ) nog geen 100en dus even kijken of er iets staat is een kleine moeite lijkt me !
Als je dan domweg vragen ziet stellen over een visziekte
en er is een verwijzing naar een andere site die specifiek over cycliden gaat
dan vraag je je echt af waarom je de moeite doet ...
Zowel als webmaster als content provider vrees ik !
Ik heb geprobeerd om een zoekfunctie te geven maar die gaat in conflict met andere modules .

Het enige wat er "vliegt" is de nieuwe chat die toch niemand wil gebruiken of testen want ik zie alleen berichten in de oude chat en haast geen in de nieuwe .
Aangezien er bij een nieuwe update van joomla deze oude chat wellicht niet meer zal werken , zoeken we naar een alternatief .
Als ik de oude uitschakel dan hoor ik hier het gejammer al

Als er iets fout is ,dan is er uitdrukkelijk de vraag gesteld dit te melden .
Maar ja van de zijlijn is het allemaal heel gemakkelijk ...

@Eska Ik kan je reactie zeer goed begrijpen ,
maar hoop dat je om een paar reacties niet stopt met schrijven !
Anders moeten we reacties gaan pikken van andere sites zoals sommige bezoekers hier doen /deden .

B
Berre83

ik reageer ni meer als er over iets feedback gevraagd word ;) word toch precies negatief en verkeerd opgenomen,dus zie ik ook ni meer in waarom ik da zou doen...

neujensl

jpjoeyjp2" post=57614:

zoals berre het eigelijk zegt bij mij ist ook vooral van lui zijn gewoon google het woord ingeven wak zoek inplaats van denken in welk article kan dit staan of een soort faq bv ge hebt een probleem een paar hoofdtab ziekte algen decoratie en dan kunde volgende tab kiezen bv bij algen blauwe alg met foto draadalg foto en dan de tekst dit zou zo makkelijk zijn maar begrijp natuurlijk ook een heel pak werk

Ik begrijp dus ...
Gebruikers zijn lui dus vrijwillig team achter aquariumgids moet de pap maar voorkauwen om het simpel te maken hoeveel onbetaalde moeite dat ook vraagt ?
Het is allemaal heel simpel gezegd maar als er ondanks alle inspanningen toch niks met informatie gedaan wordt,
is dat zeer frustrerend . Met google kan je veel vinden maar ook veel onzin !
Je kan ook lid worden van een aquariumclub of in commerciële winkel info vragen ...
Of aan dierenarts ... Maar dit gaat zeker niet zo snel of gratis ...
Maar als je lui bent mag het wat kosten misschien ?

A
Aquarioot

neujensl" post=57623:

Het enige wat er "vliegt" is de nieuwe chat die toch niemand wil gebruiken of testen want ik zie alleen berichten in de oude chat en haast geen in de nieuwe .
Aangezien er bij een nieuwe update van joomla deze oude chat wellicht niet meer zal werken , zoeken we naar een alternatief .
Als ik de oude uitschakel dan hoor ik hier het gejammer al

Heb nogtans mijn beklag al gedaan over de nieuwe chat bij u ze Ludo
-te klein venster, ge moet dan veel scrollen om weer up2date te zijn als ge bvb efkes naart wc moet ofiets
-als ge 2 keer snel na elkaar reageert dan ist precies ene grote zin waar de anderen dan niemer aan uit geraken
-en wat extra opties zoals de oude chat die je kan personaliseren bvb zwarte achtergrond, ander kleur tekst en mss een geluidje als er iemand binnenkomt/vertrekt

neujensl

Aquarioot" post=57630:

Heb nogtans mijn beklag al gedaan over de nieuwe chat bij u ze Ludo
-te klein venster, ge moet dan veel scrollen om weer up2date te zijn als ge bvb efkes naart wc moet ofiets
bij de oude moet je ook scrollen , maar dit moet met css wel aan te passen zijn ... alleen wil ik eerst zien dat het werkt wat berichten sturen/ontvangen en zo betreft
-als ge 2 keer snel na elkaar reageert dan ist precies ene grote zin waar de anderen dan niemer aan uit gerakenDit is net zoals bij Facebook chat ... Geen idee of dit kan aangepast want de module wil een beetje daar op lijken
-en wat extra opties zoals de oude chat die je kan personaliseren bvb zwarte achtergrond, ander kleur tekst en mss een geluidje als er iemand binnenkomt/vertrekt
nice to have inderdaad ... maar zoals gezegd eerst basic stabiel en dan zoek ik wel verder naar opties ... zomaar andere look usergebonden heb ik nog niet zien vragen in forum en weet niet of het simpel kan. Je reactie is zeker gewaardeerd ... Ik had het vooral over artikels en gebruik

B
Berre83

neujensl" post=57628:

jpjoeyjp2" post=57614:

Ik begrijp dus ...
Gebruikers zijn lui dus vrijwillig team achter aquariumgids moet de pap maar voorkauwen om het simpel te maken hoeveel onbetaalde moeite dat ook vraagt ?
Het is allemaal heel simpel gezegd maar als er ondanks alle inspanningen toch niks met informatie gedaan wordt,
is dat zeer frustrerend . Met google kan je veel vinden maar ook veel onzin !
Je kan ook lid worden van een aquariumclub of in commerciële winkel info vragen ...
Of aan dierenarts ... Maar dit gaat zeker niet zo snel of gratis ...
Maar als je lui bent mag het wat kosten misschien ?

amai amai zenne...

s
stefaan01

Ik wil hier toch ook eens positief op reageren!

Ik ben ook webdesigner en besef maar al te goed hoe veel werk er kruipt in het maken van een site. Het grote voordeel dat ik heb is dat de artikels voor mij gemaakt worden en dat er hier een volledig team aan vrijwilligers achter staat.
Dus respect voor de mensen achter deze site en voor hun inzet hiervoor!! Doe zo voort!!

Ik gebruik soms de zoekfunctie van deze site om te zoeken achter een onderwerp. Deze werkt goed maar dan kom ik steeds op het forum terecht en niet op de artikels. Hierdoor raadpleeg ik minder de artikels. (ik weet niet het mogelijk is om de zoekfunctie uit te breiden zodat je hierdoor ook op de artikels terecht komt).

Aan Eska : de weinige (sorry) artikels die ik reeds gelezen heb zijn super!! Doe zo verder! Of schakel hulp in. Laat anderen die een bepaalde specialiteit hebben een artikel schrijven, lees het door, verander indien nodig en plaats het op de site onder de artikels. Dit zal u veel tijd en energie sparen.

Als nieuwe gebruiker (ik ben nog maar enkele maanden actief op deze site) was het me lang (enkele weken) niet duidelijk dat er artikels op de site staan tot ik er naar verwezen werd. Veel surfers lezen niet, kijken naar foto’s en lezen slechts enkele regels tekst. Als je een site hebt moet je volgens mij er rekening mee houden dat de meeste mensen lui zijn.

Over google : Het klopt dat je op andere websites veel zever vind. Als ik iets op een andere site gevonden heb vind ik het forum zeer handig om te controleren of de inhoud van een andere site klopt. Het grote voordeel van deze site is dat er veel mensen met dezelfde passie samen gebracht worden.

B
Berre83

daar heb je gelijk in stefaan...maar die andere site's zijn ook gemaakt door mensen met dezelfde passie en "kennis"...dus hoe weet je dan zeker dat de uitleg hier wel juist is en niet die van een bepaalde site die je gelezen hebt???allee ik wil de ervaring en de kennis hier zeker niet afbreken!EN IK ZEG NU OOK NIET DAT HIER FOUTE INFO OFZO STAAT HE!ff voor alle duidelijkheid....maar tis toch normaal dat mensen niet enkel 1 forum gaan gebuiken als vast infopunt.want da hoopt iedereen van zijn eigen site of forum...

en idd eska ik vind ook niet dat je moet stoppen met artikels te maken,want ze zijn altijd hier informatief en ik ben er ook zeker van dat uw aqua ervaring een grote bijdrage doet aan dit forum.maar ik vind wel dat als er feedback van het beheer word gevraagd,dat we dan ook onze mening moete kunnen geven zonder de reactie te krijgen dat er luie leden zijn die nog niet de artikels gelezen hebben.tenslotte lezen mensen da wanneer hun het uitkomt en wanneer ze naar iets op zoek zijn.als nu iedereen elk artikel geopend had en niet gelezen had,dan was er niks aan de hand.dus tis beter dat als ze het dan is lezen,dat het dan tegoei gelezen word.maar ik hoop echt dat het forum enkel maar groter en beter word.want ik kom het liefst van al hier een kijkje nemen en probeer hier echt wel men weg te vinden...

en als ik nu volgens iemand iets fout heb gezegd,dan doe ik echt de moeite ni meer :)

mvg,

-
-mich-

de artikels zijn zeker intresseant, maar mensen zijn het ook zo gewoon om google te gebruiken, dat heel veel mensen hiervan hun info vergaren, ik zelf lees zeer weinig de artikels, juist als ik eens iets nodig heb dan zal ik het opzoeken, aquariumgids is ook niet het enige forum waar ik op zit, ik zit zeer veel op andere forums die biothoopgerichter zijn, maar daar kan ik meer info winnen over specifiek tanganyika vissen. ik kom vooral op het forum om naar andere hun aquarium te kijken en te lezen, ik reageer ook niet altijd maar ik lees wel bijna alle verhalen dat hier passeren, ik kom per dag zeker 1 maal opt aquarium forum om de resente posts te schrijven, ik wil gerust meehelpen met artiekels te schrijven en de site te verbeteren, maar ik heb ook totaal geen idee waarover er artikels gewenst zijn. en men nederlands schoon schrift is uk nie om over naar huis te schrijven natuurlijk :p

E
Eska

Om in herhaling te vallen : ik ben niet op mijn tenen getrapt als je de artikels niet leest. Daar gaat het me niet om.
Ik vind het wél frustrerend als er vragen worden gesteld, waarvan er al een ganse uitleg in een artikel staat, waardoor ik soms moet antwoorden met een citaat uit mijn eigen artikel. Ik ga dit niet blijven doen, méér nog : ik ga het niet meer doen.

Als iemand een artikel leest en dan nog vragen heeft, met alle plezier zal ik antwoorden. Opmerkingen mogen ook, aanvullingen, weet ik veel, allemaal geen probleem.
Ik ben geen ichtyoloog noch bioloog, ik deel hier gewoon mijn "ervaring" uit het jaren aquarium houden. Je mag dus gerust kritisch zijn en op een ander info gaan zoeken, mij niet gelaten, ik ben allerminst een allesweter.

Wat het beheer betreft, dat is Ludo ( en ik). That's it. Andere 'grotere fora' hebben 5 administrators en 15 mods, tja, zo gaat het idd makkelijker. Maar inhoudelijk? Mijn tenen krullen vaak als ik de antwoorden zie op vragen die daar worden gesteld ( ik heb het nu niet over de biotoop-gerichte fora).
Ik ben hier heus niet de enige met ' ervaring' en ik blijf vinden dat wij -inhoudelijk - één van de sterkste fora zijn.

Ik ken Ludo nu al een tijdje en ik weet dat hij wel rekening houdt met - gegronde- feedback. Kan hij met iedereen zijn wensen rekening houden? Natuurlijk niet. Dat zijn antwoorden als 'negatief' worden geïnterpreteerd vind ik jammer. Ludo heeft zijn stijl, en die komt misschien niet bij iedereen over zoals hij het bedoelt, hij zegt zonder veel franjes waar het op staat. Maar wij zijn toch allemaal volwassen mensen die toch niet meteen alles persoonlijk moeten nemen? Ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is en maar goed.

En nu ga ik mee ff bezinnen.