Echindorus bakje

Xoffus , April 04 2013
X
Xoffus

Mijn actieve L-nummers en Apisto's laten mij momenteel niet toe om ook maar enige soort stengelplanten te houden, ze
wroeten alles steevast los, ik ben elke week meer bezig planten terug te plaatsen dan dat ik met gewoon onderhoud bezig ben.
De enige planten die ze niet loswroeten of toch niet loskrijgen zijn mijn Echinodorussen en Staurogyne sp., vriij gewortelde planten met andere woorden.

Dus om toch mijn ZA plantenbak te houden denk ik eraan om met mijn huidig visbestand voorlopig enkel met Echinodorus soorten te werken.

Aangezien deze enkel voeding uit de bodem nemen zal ik mijn besmesting moeten aanpassen.
Ik geef nu dagelijks, profito, fosfo en carbo en wekelijks ferro. en planten doen het echt prima, veel groei, mooi groen, geen algen.

De dagelijkse Carbo en wekelijkse Ferro zou ik al behouden.
Maar moet ik dan nog de profito en de fosfo blijven geven. De fosfo vermoed ik van wel aangezien ik die toevoeg om de belans No3-Po4 in orde te houden.
Mijn huidige Echinodorussen hebben al bolletjes (complete voeding) aan hun wortels, spreekt voor zich dat ik dat bij de andere ook zal doen.

A
Aquarioot

Mss nog een rode lotus erbij proberen? Lijkt mij ook stevig te verankeren in de bodem

B
Berre83

Aquarioot" post=57688:

Mss nog een rode lotus erbij proberen? Lijkt mij ook stevig te verankeren in de bodem

dan wijkt hij af van zen bedoeling als ZA plantenbak he ;) ik zou dan eerder iets als sterrekruid ofzo nemen.groeit goed,is best wel mooi vind ik en wortelt zich zeer goed met veel fijne wortels...

A
Aquarioot

Berre83" post=57691:

Aquarioot" post=57688:

dan wijkt hij af van zen bedoeling als ZA plantenbak he ;) ik zou dan eerder iets als sterrekruid ofzo nemen.groeit goed,is best wel mooi vind ik en wortelt zich zeer goed met veel fijne wortels...

Maar sterrenkruid is er zo uit gewoeld door zijn Lnrs e
Tmoet een plant zijn die zichzelf goed verankerd in de bodem

E
Eska

Enkel echinodorussen zijn ook heel mooi! en je kan de dag van vandaag toch kleiner blijvende kiezen ook, waar het vroeger allemaal giganten waren :)

Voedingstabletten idd, de profito kan je houden, ze nemen ook wel voeding via de bladeren op...Je kan er natuurlijk ff mee stoppen als hij 'op' is en dan afwachten...

Heb je geprobeerd om stengelplanten wat vaster te zetten met bv. een jbl plantis? Of maakt het niet uit?

X
Xoffus

Awel het Sterrenkruid was de eerste die ik er uit gedaan heb, kwam constant los en de losse blaadjes zaten ook
altijd in de aanzuig van de filter.
De proserpinaca, Hydrocotyle Leucocephala, Mayaca fluviatilis... ik steek ze goed en de dag erna ligt uw wateroppervlak terug vol. Alles rond het hout tot ongeveer helft van de bak is speelterrein :)
Vandaag nog wat op liggen nadenken en ik zou toch de Hydrocotyle L willen proberen te houden , dus zal ni enkel Echinodorus worden. Heb echt geen zin nog een goed groeiende plant weg te doen...

Plantis van jbl heb ik, maar voor bvb die hydrocotyle zijn de openingen te breed.

E
Eska

Xoffus" post=57733:

Plantis van jbl heb ik, maar voor bvb die hydrocotyle zijn de openingen te breed.

Hydrocotyle maakt geen wortelkluit, dus wat je kan doen : je stopt ze door het bovenste gat, laat ze wat langer doorlopen en duw dan de plantis recht in het grind. Zo zit de tak wat gebogen, maar dat maakt niet uit, gezien hij toch niet echt een wortelkluit maakt...

Spongebob

Land: Madagaskar
Mss de Aponogeton ulvaceus ?

Hoogte: 50 cm
Licht: Normaal
Temperatuur: 24-28ÂșC
Water hardheid: Zacht/Hard
pH: 5-8

Omschrijving:
Waterplant met tot 3 cm dikke knol. Bladsteel tot 50 cm lang, bladschijf lintvormig, teer, gegolfd, gedraaiden 2-8 cm breed. De kleur is lichtgroen. De Aponogeton ulvaceus is een veel aangeboden en begeerde plant. De cultuur is makkelijk maar heeft in het aquarium wel een voedselrijke bodem nodig. Deze plant kan wel tot 30-40 bladeren maken.