discus aquarium 600 l (200x50x60)

yowsaman , April 09 2013
y
yowsaman

zoals vele al weten en zullen gelezen hebben ben ik dus van plan om een nieuw discus aquarium op te starten in ons nieuwe huis dat we net gekocht hebben.

de verhuis is voorzien voor begin augustus dus heb nog genoeg tijd om ideeën op te doen en zaken uit te tekenen.

vorige week donderdag heb ik reeds men meubel besteld in steigerhout met de afmeting van 200x50x80. dit bij steigerhout meubelen in nederland welke gratis leveren in belgië en binnenkort hier ook een showroom hebben in antwerpen.

meubel zal ongeveer zoals volgt er uit zien:

http://i661.photobucket.com/albums/uu339/yowsaman/full10151451.jpg

dit wordt wel gebeitst zodat het donkerder van kleur is en beter bij het interieur past (lees teak tafel van madam des huizes :D)

hierboven zal een biovenyl aquarium komen afgewerkt in eiken kleur van ACC (of zwart, ben er nog niet uit.)

Voor techniek ga ik werken met een sunsun potfilter, 2 xT5 lampen, en een thermometer van 300w. (of miss. twee)

de achtergrond zal deze van akwaline worden, welke ik altijd super mooi heb gevonden. Echter ben ik er nog niet uit welke ik ga nemen. afhankelijk wat de portemonnee nog toelaat :).

als vissenbestand zal er hoogstwaarschijnlijk volgende in komen:

- 6 discussen (huidige aantal dat ik normaal niet ga uitbreiden om problemen in de groep te vermijden)
- 2 ancistrussen
- 1 botia
- 20 roodneuszalmen of miss. iets meer
- +/- 10 corydora panda
- 5 ottocinclussen

ook zullen de sole survivors van vorige scholengroep mee in de bak gaan tot deze heen zijn gegaan :whistle: (1 zwarte neon, 2 kardinaal tetra, 3 gemarmerde bijlzalmen)

morgenavond wordt het meubel reeds geleverd uit nederland dus de foto's hiervan zullen snel volgen :)

A
Aquarioot

yowsaman" post=57853:

Voor techniek ga ik werken met een sunsun potfilter, 2 xT5 lampen, en een thermometer van 300w. (of miss. twee)Als ge nen eheim/jaeger neemt van 300w dan zal dit volstaan

- 6 discussen (huidige aantal dat ik normaal niet ga uitbreiden om problemen in de groep te vermijden)
Als je opeens de groep uitbreid tot het gewenste aantal en dezelfde groottes zal je weinig problemen ondervinden, enkel eens de rangorde dat opnieuw moet bepaald worden. Als je de vissen toch verhuist word er zobiezo opnieuw rangorde gemaakt wegens andere indeling van de bak. Dus feitelijk het moment om ervan te profiteren er een paar extra bij te steken indien gewenst :lol:

y
yowsaman

Aquarioot" post=57855:

yowsaman" post=57853:

Voor techniek ga ik werken met een sunsun potfilter, 2 xT5 lampen, en een thermometer van 300w. (of miss. twee)Als ge nen eheim/jaeger neemt van 300w dan zal dit volstaan

Als je opeens de groep uitbreid tot het gewenste aantal en dezelfde groottes zal je weinig problemen ondervinden, enkel eens de rangorde dat opnieuw moet bepaald worden. Als je de vissen toch verhuist word er zobiezo opnieuw rangorde gemaakt wegens andere indeling van de bak. Dus feitelijk het moment om ervan te profiteren er een paar extra bij te steken indien gewenst :lol:

ja bedoel die jaeger :)

zal er van af hangen hoeveel geld er nog overblijft. :)

E
Eska

de 'jaeger' is van 'eheim' :lol:

y
yowsaman

gisteren hebben ze het meubel geleverd.

zoals gedacht en ik al verwacht was niet alles 100%... maar 90 is ook goed :) één pluspunt de vrouw vind de kleur goed en past bij de tafel en het interiuer van de keuken... oef :p

hier twee foto's:

http://i661.photobucket.com/albums/uu339/yowsaman/DSC_0669.jpg
http://i661.photobucket.com/albums/uu339/yowsaman/DSC_0668-1.jpg

to do:

- oerlelijke klinken vervangen door andere. zullen zo van die ronde beugels worden (zoals bij schatkisten als ge begrijpt wat ik bedoel :p)

- isolatie plaat zoeken om er op te leggen. al een chance werkt mijn schoonbroer als zwembad instelateur en geraakt die aan soor rubber dat ze bij zwembaden gebruiken om te isoleren. dit is nodig omdat één stuk plank vanboven niet pas ligt en min. naar boven steekt :(

- vanachter een stuk plaat aan vastmaken. ipv voor levering te meten heb ik erna gemeten en is niet effectief 50 diep. 48.5/49. niet erg want geeft geen verschil met druk, maar wil toch zeker zijn. komt toch niet volledig tegen muur en vannachter zie je dat niet.

- gaten boren voor de filter en electriciteit want dit was hij vergeten blijkbaar. ook is er binnenin een plank over de volledige lengte dus zal hier ook een stuk uit moeten zagen of men filter geraakt er niet in. wel oppassen voor stabiliteit natuurlijk maar mag geen probleem vormen.

zo weet ik de komende weken al wat te doen.

ben al bij al tevreden over men aankoop en de vrouw des huizes ook :)

E
Eska

Zeer mooi meubel, ik ben fan van die stijl! :lol: (Y)

s
stefaan01

Inderdaad, zeer mooi meubel!
De klinken zou ik ook vervangen.
Een isolatieplaat onder leggen is volgens mij ook noodzakelijk om geen breuk van de aquarium te hebben.
Is dit meubel verstevigd? Hij moet toch meer dan 700 kg dragen (water + aquarium). Of is dit niet nodig?

y
yowsaman

volgens de bouwer kunnen die meubels tot 1000kg dragen.

moet het nog eens goed bekijken en testen allemaal. maar meubel weegt wel serieus hoor.

opzij en in het midden zitten ook serieus dikke platen. miss. dat ik binnenin de kast nog verstevinging gaan maken voor de zekerheid.

E
Eska

ziet er idd wel stevig uit ze!

A
Aquarioot

Mooie kast (Y)
De klinken zou ik ook vervangen

B
Bazz

prachtig meubel!

y
yowsaman

http://www.rockzolid.nl/aquaria.html

holy crap... die zijn nog mooier dan de akwaline.

eens informeren wat die kosten :D (gaan verschieten denk ik :) )

blijkbaar kan je die krijgen via ACC in merksem

A
Aquarioot

yowsaman" post=58064:

Wow! Idd mooie achterwanden
Prijs= dubbele van akwaline, maar wel de helft goedkoper dan Back to nature (BTN)

Kzie wel dat ze van polyester gemaakt zijn. Volgens mij niet geschikt voor aquagebruik tenzij afgewerkt met epoxy, maar daarover niets terug gevonden

y
yowsaman

Aquarioot" post=58070:

yowsaman" post=58064:

Wow! Idd mooie achterwanden
Prijs= dubbele van akwaline, maar wel de helft goedkoper dan Back to nature (BTN)

Kzie wel dat ze van polyester gemaakt zijn. Volgens mij niet geschikt voor aquagebruik tenzij afgewerkt met epoxy, maar daarover niets terug gevonden

zou raar zijn als ze dat verkopen als aquarium achtergrond en dan niet geschikt is om te gebruiken.

ben nu weer aan het twijfelen voor de akwaline of deze achtergrond. één omdat die wel wat diepte wegnemen en ik denk dat ik dan niet veel meer hout gaan moeten steken of ik heb zo een dure achterwand voor niets gekocht :)

E
Eska

Mooie achterwanden idd.
Wat Back to Nature achterwanden betreft : voor 200 x 60 ( bijna mijn aqua) : 891 euro!! lol! voor een achterwand!

y
yowsaman

474 euro voor 200 x 60.....

toch iets te duur :D

diene akwline is ook super mooi maar zoals gezegt heb ik schrik dak bijna geen hout meer kan plaatsen in men aqua want dat zou zonde zijn voor de achterwand en de ruimte die ik al verlies door de akwaline

E
Eska

De 'thin' van akwaline is een mooie achterwand, maar je hebt natuurlijk wel geen 'amazone' motief...maar die is echt dun..de andere nemen idd wel wat plaats in, maar het is nog te doen met 50 diepte..

y
yowsaman

Eska" post=58101:

De 'thin' van akwaline is een mooie achterwand, maar je hebt natuurlijk wel geen 'amazone' motief...maar die is echt dun..de andere nemen idd wel wat plaats in, maar het is nog te doen met 50 diepte..

das inderdaad ook een optie eska. merci voor de tip.

is ook mooi. neemt minder plaats in. moet me minder zorgen maken over mooie stukken hout in het aquarium en is goedkoper :)

E
Eska

Heb diee vroeger nog gehad, het effect is wel mooi, zie hier in één van mijn oude video's :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=WZBEVWTHENk&list=UUV2PNQPg2bz1pZ1o7ZiXFeg&index=80[/video]

y
yowsaman

[quote="Eska" post=58103]Heb diee vroeger nog gehad, het effect is wel mooi, zie hier in één van mijn oude video's :

[video]http://www.youtube.com/watch?v=WZBEVWTHENk&list=UUV2PNQPg2bz1pZ1o7ZiXFeg&index=80[/video][/quote]

knap inderdaad. zal den dienje dan toch worden als ik voor een akwaline achtergrond gaan