discus aquarium 600 l (200x50x60)

yowsaman , April 09 2013
y
yowsaman

heeft er iemand tips hoe ik het beste mijn filter wegwerk bij de akwaline "thin" achtergrond? en hoe ik 'dood" water achter de achtergrond kan vermijden?

werk ik het beste enkel met een bodemafzuiger? momenteel heb ik in mijn aqua ook een topclean, maar deze is nogal bombastisch om weg te werken in de achtergrond.

tnx for the tips

-
-mich-

Als ik me nie vergis staat er een filmke op de site van akwaline zelf over hoe ge een filter kunt wegwerken, of terwel wast op de site van back to nature da kan mss ook

A
Aquarioot

Niet direct een idee. Ik bouwde mijn wanden zelf en voorzag uitsparingen etc zodat alles mooi weggestoken was

Mss kan je al beginnen met grijze pvc-buizen te gebruiken ipv groene voor in-uitstroom

y
yowsaman

een update:

aquarium is vandaag besteld bij ACC. biovenyl in licht eik 2M x 50 x 60 met 2X T5 lampen

nu stelt er zich volgend probleem een beetje.

ik deed mijn relaas van het verhaal van het aqua meubel dat ik gekocht heb (verkoper laat dus niets meer weten van zich en heb geen bestelbon. wel bewijs van betaling op papiertje en mail verkeer. typish hollands zwart werk :D)

nu vroeg de verkoper van ACC hoe deze kast verstevigt is. en had enkele opmerking hierbij.

blijkbaar zou het niet voldoende zijn dat de kast rust op planken en niet volledig op de vloer zonder dat er nog tussenschoten zijn qua versteveging. hij raade me dus aan om onderaan de kast nog extra versteveging planken te bevestigen zodat de kast niet zou kunnen doorzakken naar buiten toe door het gewicht van de volle aqua. ook raade hij aan om binnenin de kast nog extra tussenschoten te plaatsen om de 50cm ter extra beveiliging. tevens zou ik op de kast vanboven best een effe plaat leggen zodat al het gewicht goed verdeeld is.

heb dus mijn werk nog voor de boeg... :) :p

wat denken jullie ervan aan de hand van de extra foto's hier.

http://i661.photobucket.com/albums/uu339/yowsaman/DSC_0707.jpg
http://i661.photobucket.com/albums/uu339/yowsaman/DSC_0706.jpg
http://i661.photobucket.com/albums/uu339/yowsaman/DSC_0705.jpg
http://i661.photobucket.com/albums/uu339/yowsaman/DSC_0704.jpg
http://i661.photobucket.com/albums/uu339/yowsaman/DSC_0703.jpg
http://i661.photobucket.com/albums/uu339/yowsaman/DSC_0702.jpg

bedankt voor jullie advies

A
Aquarioot

Die kast lijkt wel zeer simplistisch gemaakt alsk zo die verbindingen zie
Denk dat je zeker en vast nog wat versteviging kunt gebruiken. De kast zeker nog schoren. Als de bak erop staat en je duwt van links/rechts dan valt ze wss als een kaartenhuisje in 1. Dus zou aan de binnenkant van achter nog een volle plaat er tegen zetten die dus dit voorgaande voorkomt

y
yowsaman

neen dat heb ik niet genomen.

hmmm... dees hoor ik niet graag... :(

hopelijk is dit nog op te lossen met zelf verstevigingen aan te brengen

A
Aquarioot

Ben op het ogenblik bezig met een onderstel te maken. Zal je deze week tonen adhv een foto wat ik bedoel met schoren

y
yowsaman

ben zoiezo van plan om tussen de deuren links en rechts nog twee platen over de hele breedte te plaatsen.

ook onderaan onder de kast hetzelfde in het midden en aan de deuren en opzij balken.

zal dan wel stevig genoeg zijn hoop ik :s

D
Disco

Spijtig, ... maar ... ik moet "aquarioot" volledig bijtreden!
De kast zit echt vrij simpel in mekaar getimmerd/geschroefd.
Lijkt wel alsof er 5 panelen tegen mekaar geschroefd zitten en er vooraan 4 deurtjes zijn ingezet.

Het lijkt alsof de achterkant, tussen de twee zijkanten is geschroefd.
Die zijkanten lijken ook maar bijeen gehouden te worden door simpele balken.
De bovenbalken, zijn waarschijnlijk ook langs boven , aan de zijkanten bevestigd én aan de achterkant.
Je hebt klaarblijkelijk ook maar 1 tussensteun in het midden van de kast?
Raakt die de grond of staat die tusensteun ook op de bodembalken?
Indien ja, dan geeft die je kast helemaal geen stevigheid.

Als bodem van de kast, de grond niet raakt, hangt die vast aan die onderste balkjes aan de binnenkant van de zijkanten.
Je hebt dan waarschijnlijk "een holle bodem", die dus de grond niet raakt?

Vrees dus ook dat, als je het volle gewicht van een volledig gevuld aquarium, er op plaatst en zoals "aquarioot" reeds vermeldde, de zijdelinkse steun echt "nihil" is!
M.a.w. een beweging van links naar rechts, en de schroeven houden het niet meer!!!

Ik ben ook nog eens gaan kijken, naar de twee foto's op blz. 1, en ik vind ook dat er een "vrij grote opening" is tussen de deurtjes, daar waar de "sluiting" (klink) zit.
Je ziet verdorie de legplank, binnen in de kast!!??

Je vroeg wat we er eventueel van vonden?
En ... het spijt me echt, maar ... deze kast kan mij niet bekoren.
Dat is echter mijn mening en meningen kunnen en mogen verschillen!
Maar goed ook.

Sorry, om mijn gedacht te zeggen, maar dat was toch je bedoeling, niet?

y
yowsaman

hey disco,

bedankt voor je mening. dit is hetgeen wat ik nodig had.

miss. niet wat ik wou horen, maar ja.. .ik denk dat ik mij goed heb laten foppen :(

denken jullie dat deze kast nog te redden is? anders zit ik wel met een dik probleem :(

ik had gedacht om volgende te doen om deze te verstevigen.

onderaan de holle kant in het midden, aan de deurtjes en zijkanten balken te plaatsen.

binnenin de kast in het midden steunen te plaatsen en vanboven op de kast een andere plank te bevestigen over de gehele lengte zodat alles vlak is.

s
stefaan01

Ik zou zeker steunen voorzien aan de deuren en er voor zorgen dat er voldoende contact is met de vloer.
Eventueel een extra plaat aan de achterkant bevestigen die tot op de grond komt. Hierdoor zou je een zijdelingse kracht gedeeltelijk moeten opvangen.

Ik zou ook een plaat tussen de kast en het aquarium plaatsen om de oneffenheden op te vangen.

Misschien kan je eens proberen om op de kast een hoop gewicht te plaatsen en te kijken hoe hij reageert. Vb.: emmers water, boeken, ... Dit gewicht geleidelijk verhogen tot je aan +/-800kg geraakt. En een eindje zo laten staan (eventueel in een garage). Het zou een ramp zijn moest de kast het plots begeven door het gewicht van de aquarium.

y
yowsaman

heb de hulp in geroepen van een bevriende schrijnwerker om eens te komen kijken. ook bij ons op het werk zijn enkele mensen die daar iets van afweten.

dus moet normaal wel allemaal in orde komen.. hopelijk :p

A
Aquarioot

yowsaman" post=58257:

heb de hulp in geroepen van een bevriende schrijnwerker om eens te komen kijken. ook bij ons op het werk zijn enkele mensen die daar iets van afweten.

Dat is zeker een goed idee

Mocht het bij mij zijn , zou ik gewoon een ander meubel voorzien eigenlijk. Denk dat je met het werk van verstevigen evengoed een ander meubel kunt bouwen
Mss kan je het hout recupereren om dat ander meubel er mee af te werken dan. Is maar een idee

y
yowsaman

Aquarioot" post=58263:

yowsaman" post=58257:

Dat is zeker een goed idee

Mocht het bij mij zijn , zou ik gewoon een ander meubel voorzien eigenlijk. Denk dat je met het werk van verstevigen evengoed een ander meubel kunt bouwen
Mss kan je het hout recupereren om dat ander meubel er mee af te werken dan. Is maar een idee

een ander meubel is geen optie. daar heeft het teveel voor gekost.

de bevriende schrijnwerker heeft de foto's eens goed bekeken en volgens hem valt het goed mee. positieve punt is dat het serieus dik hout is. ook de manier waarop het meubel is gemaakt ziet er goed uit. hij raade enkel aan om inderdaad extra versteveging te plaatsen tussen de deurtjes om het gewicht op te vangen en een extra plank op het meubel te leggen om effenheid te bekomen. ook steun balken onder de kast raade hij aan.

hij moet wel nog eens langskomen, maar zag er goed uit en geen totale katastrofe.

A
Aquarioot

Kan natuurlijk nog meevallen e
Wij kunnen de kast niet in het echt zien, wie weet is ze sterker dan ze eruit ziet op de foto's

Met de nodige versteviging zal het idd wel iets worden

s
stefaan01

Om de aquarium op een oneffen meubel te plaatsen kan je een tempexplaat gebruiken. (gelezen in een aquarium boek).

y
yowsaman

Aquarioot" post=58290:

Kan natuurlijk nog meevallen e
Wij kunnen de kast niet in het echt zien, wie weet is ze sterker dan ze eruit ziet op de foto's

Met de nodige versteviging zal het idd wel iets worden

foto's is inderdaad iets anders als in het echt. :)

y
yowsaman

een vraag voor eska. of iemand anders die een sun sun heeft.

nog steeds tevreden over? wat is het verschil met die UV eenheid.

verbruik ligt wel hoger dan een jbl. merk je dit verschil hard op je "electriciteits factuur"?

tnx

E
Eska

Ik ben er zeer tevreden over. Hij verbruikt idd wat meer, maar ik merk daar niet veel van, mijn electriciteitsfactuur is zelfs naar beneden gegaan :cheer:

De uv-eenheid is makkelijk als je bv. eens waterbloei hebt...het is een beetje dubbel, het doodt alles wat erdoor heen gaat, sommige zeggen ook goede bacteriën, nog niet echt veel over geweten. Ik heb bv. een uv-filter op mijn sera400, maar die ligt nooit aan. Verbruikt ook wel. Nadeel van de sunsun mét UV is dat je die niet kunt aan-of afzetten, werkt dus altijd. Daarom heb ik zonder UV gekocht.

y
yowsaman

ok bedankt.

de witte filtersponzen zijn deze wel sterk genoeg om het vuil op te nemen? of best blauwe insteken?