discus aquarium 600 l (200x50x60)

yowsaman , April 09 2013
y
yowsaman

lees net ergens dat je die UV eenheid wel apart aan en uit zou kunnen schakelen ..;

bron: http://www.aquapraat.com/index.php?topic=1529.0

E
Eska

Ah bon, dan is het wel interessant natuurlijk :-)

Die witte watten zijn enkel voor bovenaan. Eén gebruiken, de rest is reserve, zoals ze op hun site ook zeggen, zodat je niet een witte watten gebruikt voor elke mand.
Ik heb ze ook gevuld met bio-materiaal en de rest blauw schuim

j
jpjoeyjp2

heb die ook zonder uv filter had is uitberekent hoe lang het zou duren en pas na 15 jaar heb je het er uit gehaald van meerprijs elektriciteit tegenover de eheim dusja op die tijd is zelfs de eheim kapot denk ik dus je zult altijd goedkoper uitdraaien met de sunsun tenzij de electriciteit in 1 keer veel duurder wordt wat betreft de uv dacht ik dat je deze ook kon uitzetten door middel van een schakelaar op de zijkant

N
Nightelven

Ik heb ook een filter van SunSun (die van 2000l/u). Zonder UV.
En kmoe zeggen, ben er supercontent van.
Bij mij zit er van onder naar boven het volgende in; siporax / die zwarte ballen / Witte watten + blauwe Spons / Turf + witte watten.

En qua verbruik, tja, mijne vorige filter was nen eheim 2213 (8watt). Deze is wel wa meer. Ma zo superveel verschil gaat da ni echt maken.
Ik heb liever wa meer verbruik voor een degelijke filter die tenminste zijn werk doet, dan da stuk brol van nen 2213 die stond te ratelen gelijk een grasmachine. Die heb ik 2 keer terug binnen moeten doen in de winkel en die bleef maar lawaai maken.

k
knorrieleen

Ik vind die sunsun ook wel interessant, enkel goeie dingen over gelezen, nog niet slecht. Alleen jammer dat ze geen kleine filters van sunsun verkopen, daar zijn ze wat beperkt

-
-mich-

Ik heb 2 eheims die samen 2000l filteren, en ik ben daar super content van, ik hoor ze totaal niet draaien :D

D
Disco

Ook ik heb nooit andere externe filters gehad dan van het merk "Eheim".

Zo heb ik er eentje draaien (geloof het of niet) die 35 jaar oud is!!!
Het gaat hier over een "Eheim Classic 2217", kun je terugvinden in mijn dagboekje.
Nog nooit heb enig onderdeel moeten vervangen, maar dan ook géén enkel onderdeel.
Diene doet zijn werk nog altijd "impécable", zonder mankeren.
Geluk?
Weet niet!

Nu momenteel heb ik nog bijkomend drie zwaardere filters van Eheim draaien, alle drie van de nieuwste generatie "Profesionnal drie" ttz. de 2071 - 2075 - 2080!!!

Zoals ik in mijn dagboek reeds vermelde "ik hoor" ze nauwelijks draaaien!

De ouder "de 2217", draait in mijn kweekbakje en tot volledige voldoening.

Wat het verbruik aangaat, daar lig ík niet van wakker, wat zijn eventueel enkele tientallen €-kes, per jaar, ten opzichte van je hobby???
Pinten gaan drinken, kost ook geld hé? Ne dikke auto, ne zware moto, ....

Maar dat die "Sun Sun" een goedkope filter is, voor zijn kapaciteit, dat zal ik niet ontkennen!!!
Eska heeft er zo ene, tevreden ??? verbruik??? degelijkheid??? duurzaamheid???, .....

Merkproducten? Kost wat meer, maar ... je kent door ervaring de betrouwbaarheid.

Wie zijn wij om een bepaald product "aan te raden", de centjes spelen tenslotte ook nog ne rol, niet???
Aquaristiek is en blijft géén goedkope" hobby.

Sorry, maar dat is enkel en alleen, zoals ik het al "veertig jaar" zie én doe!!!

y
yowsaman

Disco" post=58379:

Ook ik heb nooit andere externe filters gehad dan van het merk "Eheim".

Zo heb ik er eentje draaien (geloof het of niet) die 35 jaar oud is!!!
Het gaat hier over een "Eheim Classic 2217", kun je terugvinden in mijn dagboekje.
Nog nooit heb enig onderdeel moeten vervangen, maar dan ook géén enkel onderdeel.
Diene doet zijn werk nog altijd "impécable", zonder mankeren.
Geluk?
Weet niet!

Nu momenteel heb ik nog bijkomend drie zwaardere filters van Eheim draaien, alle drie van de nieuwste generatie "Profesionnal drie" ttz. de 2071 - 2075 - 2080!!!

Zoals ik in mijn dagboek reeds vermelde "ik hoor" ze nauwelijks draaaien!

De ouder "de 2217", draait in mijn kweekbakje en tot volledige voldoening.

Wat het verbruik aangaat, daar lig ík niet van wakker, wat zijn eventueel enkele tientallen €-kes, per jaar, ten opzichte van je hobby???
Pinten gaan drinken, kost ook geld hé? Ne dikke auto, ne zware moto, ....

Maar dat die "Sun Sun" een goedkope filter is, voor zijn kapaciteit, dat zal ik niet ontkennen!!!
Eska heeft er zo ene, tevreden ??? verbruik??? degelijkheid??? duurzaamheid???, .....

Merkproducten? Kost wat meer, maar ... je kent door ervaring de betrouwbaarheid.

Wie zijn wij om een bepaald product "aan te raden", de centjes spelen tenslotte ook nog ne rol, niet???
Aquaristiek is en blijft géén goedkope" hobby.

Sorry, maar dat is enkel en alleen, zoals ik het al "veertig jaar" zie én doe!!!

ge staat precies zo hevig disco :D ;)

deze hobby is inderdaad niet goedkoop. dat weten we allemaal. ben gewoon een aantal zaken aan het overwegen.

moet ik gaan voor het iets duurdere waarvan en waarmee ik zelf ervaring heb en dat gekend is binnen de hobby.

of een klein risico nemen en gaan voor het goedkopere iets mindere bekende merk waarvan ik momenteel geen slechte ervaringen over lees.

Het verbruik scheelt wel bij beide, maar zoals aagegeven wat zijn die paar euro's nu op een jaar en eer je dit er uit haalt ben je al enkele jaren verder.

heb nog even tijd om na te denken. :)

j
jpjoeyjp2

zal nog rap een minpuntje geven van de sun sun de enigste die ik tot nu toe ervaar als je hem stillegt en je ververst je water en dan wil je de pomp terug opzetten moet je normaal met de manuele pomp pompen tot het waterniveau in de slangen terug tot boven is ik doe dit niet omdat de manuale pomp het vuile water dat voor je filtermateriaal in je slangen pomt resultaat al die vuiligheid terug je aquarium in allé een deeltje toch gewoon opzetten gaat ook heb je daar geen last van duurt alleen 5 min eer dat de lucht terug uit de filter is waardoor deze tijdelijk beetje lawaai meer maakt maar liever dat dan dood plantenresten terug mijn aqua in :D voor de rest top filter vooral de afsluiting is supergemakkelijk om deze open en dicht te doen wat ik hier toch wel om de 2-4 maanden doe om filtermateriaal te vervangen ook het feit dat je de slangen kan afsluiten en de filterpot gewoon kunt meenemen zonder al teveel af te breken

y
yowsaman

jpjoeyjp2" post=58385:

zal nog rap een minpuntje geven van de sun sun de enigste die ik tot nu toe ervaar als je hem stillegt en je ververst je water en dan wil je de pomp terug opzetten moet je normaal met de manuele pomp pompen tot het waterniveau in de slangen terug tot boven is ik doe dit niet omdat de manuale pomp het vuile water dat voor je filtermateriaal in je slangen pomt resultaat al die vuiligheid terug je aquarium in allé een deeltje toch gewoon opzetten gaat ook heb je daar geen last van duurt alleen 5 min eer dat de lucht terug uit de filter is waardoor deze tijdelijk beetje lawaai meer maakt maar liever dat dan dood plantenresten terug mijn aqua in :D voor de rest top filter vooral de afsluiting is supergemakkelijk om deze open en dicht te doen wat ik hier toch wel om de 2-4 maanden doe om filtermateriaal te vervangen ook het feit dat je de slangen kan afsluiten en de filterpot gewoon kunt meenemen zonder al teveel af te breken

die van jbl hebben ook een gemakkelijke afsluiting om mee te werken. Dat van het vuil dat terug in je aquarium spuit heb ik met mijn jbl ook als ik de filter uitkuis. wel niet bij het afzetten en terug opstarten.

A
Aquarioot

Een gemakkelijke oplossing om het vuil te vermijden na reinigen van de filter is tijdelijk een stukje fijne witte watten om de uitstroom binden.
Als je een sproeibuis gebruikt zal je een andere oplossing moeten zoeken, oftewel een groot stuk fijne witte er omheen binden

y
yowsaman

ik vind de sproeibuizen handiger dan de klassieke uitlaat naar mijn mening.

uitstroom wordt iets beter verdeeld vind ik.

E
Eska

ik doen net als aqua, een stukje watten ervoor die al het vuil tegenhoudt. Bij mijn sproeibuis ( in de rio 300) : ik haal die er even af en doe net hetzelfde :)

y
yowsaman

een vraag nog eens.

wil vandaag de sun sun filter bestellen.

nu ben ik aan het twijfelen betreffende welke.

zou ik voor mijn 600l aqua best de 1400l/h (tot 700l) of de 2000l/h (tot 1000l) nemen? gaan wel de UV behandeling ook nemen.

men discussen eten wel serieus dus was aan het denken voor de zwaarste. of gaat dit te veel uitstroom geven?

tnx

A
Aquarioot

Hmm, moeilijke keuze. Discussen zijn geen snelzwemmers, hou daar rekening mee

Eska zei ergens in ander topic dat de uitstroom veel krachtiger is dan een gelijkwaardig filter van ander merk
De pomp zou veel meer verbruiken dan zijn concurrenten, wss omdat de pomp gewoon sterker is en dus ook op een opvoerhoogte van gemiddeld aquarium dan ook zijn debiet levert zoals ze beloven (naart schijnt zou de sterkte van de stroming van bvb een eheim al vele malen minder zijn op een hoogte van bvb 1.5m en dus niet het debiet leveren zoals ze beloven)

Indien Eska nog steeds met mij akkoord gaat op het voorgaande wat ik hierboven schreef, dan zou ik voor uw bak mss toch opteren voor de 1400L/u pomp

j
jpjoeyjp2

heb zelf de 2000l sunsun voor mijn rio 400 dus ruw 450 l minder als de jouwe en mijn discussen hebben hier geen last van steek hem wel op de meegeleverde uitstroom bus en licht naar boven gericht totaal geen probleem hier en had zelf gewens dat ik ook voor de uv optie was gegaan maar voor de rest geen problemen of spijt van mijn aankoop :D

E
Eska

Ik wou het ook zeggen, het is een groot verschil als je met de sproeibuis werkt, ik doe het niet omdat de regenbogen graag veel waterbeweging hebben. Maar de uitstroom is idd heel sterk vgl met andere merken, dus dat zit wel goed :)

y
yowsaman

ik gaan normaal ook werken met de sproeibuis. dus gaan gaan voor de 2000l/u denk ik.

meer kan nooit kwaad veronderstel ik :)

kan je trouwens de snelheid van uitstroom niet regelen zoals bij de jbl filters?

-
-mich-

Ik zou toch ook voor de grootste gaan, ze beter teveel dan te weinig waterverplaatsing, als er teveel stromming is, kan je sproeibuis naar de achterwant laten sproeien ofzo he

A
Aquarioot

Geen idee of je de uitstroom kan regelen. Maar als het niet te regelen zou zijn dan kan je de slang eventueel afklemmen zodat de stroming zwakker word